Abstract
Monografia realizuje zadanie zbliżone do zadania wystawy, z której bezpośrednio wynika. Prezentowane są wybrane obiekty grupy artystów i architektów, inżynierów, którzy na co dzień są wykładowcami w wyższych uczelniach. Często lepiej znani ze swojego dorobku naukowego tutaj ukazują twórczy aspekt swojej pracy. Zawarta w monografii prezentacja opiera się na tytułowym zderzeniu dwóch dziedzin: Designu i Sztuki. Odbiorca zaproszony został do podjęcia próby ich porównania, a nawet osobistego zredefiniowania, poprzez doświadczenie nieoczywistości porozumienia w przestrzeni. Zarówno przestrzeni fizycznej wystawy, przestrzeni debaty i refleksji naukowej, przestrzeni obrazu i słowa wydawnictwa książkowego. Dobrane obiekty są unaocznieniem niejednokrotnej nieczytelności granic, które zaczynają się zacierać. Reprezentowane przez nie dziedziny w zakresie swojego oddziaływania nakładają się na siebie. Bywa, że ten sam autor ujawnia się zarówno jako artysta, jak i projektant: designer lub architekt. Ta nieoczywista odsłona wydaje się walorem, ponieważ uzmysławia zagmatwanie utrudniające wyłonienie przestrzeni wspólnych i autonomicznie przynależnych do wybranej dziedziny. Jednocześnie odczytać tu można kolejne aspakty, czy elementy procesu projektowego, w którym idea pierwotnie przyjmuje formę obiektu artystycznego, aby po nadaniu jej funkcji i spasowaniu z wielorakimi wymogami technologicznymi stać się obiektem użytkowym.
Author (1)
Cite as
Full text
full text is not available in portal
Keywords
Details
- Category:
- Monographic publication
- Type:
- rozdział, artykuł w książce - dziele zbiorowym /podręczniku o zasięgu krajowym
- Language:
- Polish
- Publication year:
- 2017
- Bibliographic description:
- Kurkowska A.: Nieoczywistość porozumienia w przestrzeni// Design a sztuka. Refleksje/ : , 2022, s.162-170
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 66 times