Abstract
Posadowienie obiektów mostowych i dróg realizowane jest bardzo często w trudnych warunkach geotechnicznych. Trasy autostrad, dróg ekspresowych i obwodnic miast prowadzi się przez obszary gdzie występują grunty uwarstwione o bardzo zróżnicowanej wytrzymałości i odkształcalności. Projektowanie obiektów inżynierskich i dróg w takich warunkach wymaga zastosowania specjalistycznych technologii i nowoczesnych metod obliczeniowych. Takie wymagania nieodłącznie związane są z wykonaniem badań podłoża na najwyższym poziomie z parametrami geotechnicznymi skorelowanymi z metodą obliczeń stosowaną w projektowaniu posadowienia. Grunty, które tradycyjnie określono jako „nienośne i nie nadające się do bezpośredniego posadowienia” wymagają specjalnej oceny i określenia miarodajnych parametrów wytrzymałościowych i odkształceniowych. Technicznie uzasadnione i ekonomiczne projektowanie powinno być związane generalnie z poprawą naturalnych warunków występujących w podłożu gruntowym i wykorzystaniem czynników, które mogą poprawić przekazywanie obciążeń na wszystkie warstwy podłoża gruntowego. Jednym z takich czynników, nie zawsze właściwie docenionym, jest wpływ czasu na nośność fundamentów głębokich. W referacie przedstawiono przykłady wpływu czasu na nośność pali, co bezpośrednio związane jest z ich liczbą i długością zastosowaną w posadowieniu podpór i ekonomiczną stroną zastosowanych rozwiązań.
Authors (2)
Cite as
Full text
full text is not available in portal
Keywords
Details
- Category:
- Articles
- Type:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Published in:
-
Mosty
pages 20 - 22,
ISSN: 1896-7663 - Language:
- Polish
- Publication year:
- 2013
- Bibliographic description:
- Gwizdała K., Więcławski P.: Racjonalne projektowanie podpór wiaduktu drogowego// Mosty. -., nr. 1 (2013), s.20-22
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 128 times