Abstract
W artykule przedstawiono zalety i wady silników indukcyjnych/asynchronicznych klatkowych z uzwojeniami stojana o liczbie pasm fazowych większej od 3. Porównano możliwości kształtowania rozkładu indukcji magnetycznej w szczelinie roboczej silników trójfazowych i wielofazowych. Pokazano również możliwości kształtowania charakterystyk i właściwości ruchowych silników wielofazowych. Silniki wielofazowe posiadają cechy, których nie mają silniki o liczbach pasm fazowych stojana równych 2 lub 3. Zwiększona liczba pasm fazowych silnika indukcyjnego umożliwia: zredukowanie amplitudy i zwiększenie częstotliwości pulsacji momentu elektromagnetycznego, obniżenie poziomu amplitudy wyższych harmonicznych, obniżenie prądu fazowego bez konieczności powiększenia napięcia fazowego, zmniejszenie pulsacji prądu źródła, zwiększenie niezawodności i powiększenie mocy maszyny przy tej samej masie (objętości). Ze względu mniejszą zawartość wyższych harmonicznych w rozkładzie indukcji magnetycznej w szczelinie roboczej, maszyny wielofazowe mogą uzyskiwać wyższe sprawności. Ponadto, silniki wielofazowe mogą, w odróżnieniu od silników klasycznych, pracować przy wyłączeniu części pasm fazowych uzwojenia stojana.
Authors (3)
Cite as
Full text
full text is not available in portal
Keywords
Details
- Category:
- Monographic publication
- Type:
- rozdział, artykuł w książce - dziele zbiorowym /podręczniku o zasięgu krajowym
- Title of issue:
- W :AUTOMATYKA, ELEKTRYKA, ZAKŁÓCENIA strony 21 - 28
- Language:
- Polish
- Publication year:
- 2014
- Bibliographic description:
- Drozdowski P., Kostro G., Ronkowski M.: Silniki indukcyjne wielofazowe – zalety i wady w porównaniu z silnikami klasycznymi// W :AUTOMATYKA, ELEKTRYKA, ZAKŁÓCENIA/ ed. Zbigniew R. Kwiatkowski Gdańsk: INFOTECH, 2014, s.21-28
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 4601 times