The time of the first transition of the semi-Markov process in the evaluation of diesel engine operation
Abstract
W referacie przedstawiono rozwinięcie prezentowanej w literaturze metody ilościowej oceny działania na przykładzie okrętowego silnika głównego z zapłonem samoczynnym. Według tej interpretacji, działanie silnika może zostać przedstawione jako wielkość fizyczna. W tym aspekcie, na przykładzie okrętowego silnika napędu głównego dokonano oceny przydatności tej wielkości do opisu własności niezawodnościowych silnika. Precyzyjne określenie zadania dla okrętowego układu napędowego wymaga oprócz założenia warunków, w których będzie ono wykonywane sprecyzowania również jego czasu trwania. Zagadnienie to jest o tyle istotne, iż specyfika zadań w transporcie morskim z reguły związana jest z koniecznością długotrwałego funkcjonowania zasadniczych mechanizmów i urządzeń statku. Tym samym szczególnie istotne staje się nie tylko to, jaka jest wartość energii, którą można dysponować użytkując główny silnik napędowy, lecz także czas, w którym może być ona dostarczona. Sensownym wydaje się więc rozpatrywanie działania silnika w takim ujęciu wartościującym, aby mogło być ono określone jednocześnie przez energię i czas. W tym aspekcie w przeprowadzonej analizie wykorzystano teorię procesów semimarkowskich, która umożliwiła opracowanie propozycji modelu przebiegu zmian działania silnika, jako procesu losowego. Szczegółowo opisany został problem czasu pierwszego przejścia procesu semi - Markowa do podzbioru wyodrębnionych klas stanów reprezentujących określone stany techniczne i niezawodnościowe silnika.
Author (1)
Cite as
Full text
- Publication version
- Accepted or Published Version
- License
- open in new tab
Keywords
Details
- Category:
- Articles
- Type:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Published in:
-
Combustion Engines
pages 89 - 98,
ISSN: 2300-9896 - Language:
- English
- Publication year:
- 2011
- Bibliographic description:
- Rudnicki J.: The time of the first transition of the semi-Markov process in the evaluation of diesel engine operation// Combustion Engines. -., iss. nr 2 (2011), s.89-98
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 85 times