Abstract
W artykule przedstawiono problem uwzględniania przewiązek w projektowaniu konstrukcji oraz ich wpływ na stateczność elementów konstrukcyjnych. Skupiono się na zaleceniach normowych dotyczących projektowania prętów wielogałęziowych z przewiązkami oraz przedyskutowano zasadność ich używania. W pracy został przedstawiony przykład odcinka pasa górnego mostu kratownicowego złożonego z dwóch kątowników połączonych różną liczbą przewiązek. Przeanalizowano wpływ przewiązek na nośność konstrukcji z wykorzystaniem analiz numerycznych – liniowej analizy wyboczeniowej, geometrycznie oraz geometrycznie i materiałowo nieliniowych analiz statycznych. Wyniki analiz numerycznych porównano z rezultatami 11819 otrzymanymi na podstawie normy projektowej. Wykazano, że wzrost liczby przewiązek powoduje wzrost obciążenia krytycznego i granicznego. Ten wpływ maleje wraz z liczbą przewiązek. Największy przyrost nośności pojawił się między prętami bez przewiązek i z jedną przewiązką. Wzory normowe podają zaniżony wpływ przewiązek na naprężenia konstrukcji. Artykuł znajduje się na płycie CD dołączonej do czasopisma na str. 11814-11819.
Author (1)
Cite as
Full text
full text is not available in portal
Keywords
Details
- Category:
- Articles
- Type:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Published in:
-
Logistyka
ISSN: 1231-5478 - Language:
- Polish
- Publication year:
- 2014
- Bibliographic description:
- Żmuda-Trzebiatowski Ł.: Wpływ przewiązek na stateczność prętów dwugałęziowych// Logistyka. -., nr. 6 (2014),
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 103 times