Wybrane stany przejściowe w trakcyjnym układzie zasilania i ich wpływ na energoelektroniczne pojazdy sieciowe - Publication - Bridge of Knowledge

Search

Wybrane stany przejściowe w trakcyjnym układzie zasilania i ich wpływ na energoelektroniczne pojazdy sieciowe

Abstract

Postęp w dziedzinie energoelektroniki i techniki komputerowej spowodował, że jest eksploatowanych coraz więcej pojazdów trakcyjnych z napędem przekształtnikowym. Pojazdy sieciowe są zazwyczaj wyposażone w: filtry wejściowe LC tłumiące tętnienie prądu, przekształtniki impulsowe przetwarzając w energię prądu stałego na trójfazową prądu przemiennego zasilającą silniki indukcyjne oraz sterowniki komputerowe realizujące algorytmy sterowania napędem. Sterowanie napędem realizowane jest w oparciu o metody wektorowe. Złożone algorytmy sterowania cyfrowego są realizowane przez procesory DSP (ang. Digital Signal Processor). Jednym z zagrożeń w funkcjonowaniu tego typu pojazdów jest potencjalna możliwość pojawienia się oscylacji napięcia i prądu w układzie zasilania. Efekt ten powodowany jest przez wektorowe sterowanie przekształtnika o dużej częstotliwości granicznej regulatora momentu. Wystąpienie słabo tłumionych bądź narastających oscylacji jest uwarunkowane przez różne czynniki: - losowe, wpływające na strukturę i parametry układu zasilania, np. zmieniająca się na jednym odcinku zasilania liczba pojazdów i tryby ich pracy, - techniczne, uwarunkowane przez aktywne oddziaływanie pojazdu na układ zasilania, - parametry elektryczne, np. wartość napięcia zasilającego i moce pobierane przez pojazdy. Zależności pomiędzy poszczególnymi czynnikami i parametrami nie są dostatecznie zbadane i wymagają dokładnej analizy w celu sprecyzowania okoliczności, w jakich wystąpienie niebezpiecznych oscylacji jest możliwe.

Cite as

Full text

full text is not available in portal

Keywords

Details

Category:
Conference activity
Type:
publikacja w wydawnictwie zbiorowym recenzowanym (także w materiałach konferencyjnych)
Title of issue:
Conference Proceedings 6th International Conference "Modern Electric Traction in Integrated XXI st Century Europe" MET´2003. Warsaw, Poland, September 25-27, 2003 strony 274 - 278
Language:
Polish
Publication year:
2003
Bibliographic description:
Karwowski K., Skibicki J.: Wybrane stany przejściowe w trakcyjnym układzie zasilania i ich wpływ na energoelektroniczne pojazdy sieciowe// Conference Proceedings 6th International Conference "Modern Electric Traction in Integrated XXI st Century Europe" MET´2003. Warsaw, Poland, September 25-27, 2003/ Warszawa: P. Warsz., 2003, s.274-278
Verified by:
Gdańsk University of Technology

seen 133 times

Recommended for you

Meta Tags