![Profile photo: dr hab. inż. Zbigniew Kneba](/assets/zbigniew-kneba,3548-1/photo.png)
dr hab. inż. Zbigniew Kneba
Employment
- Associate professor at Institute of Energy
Publications
Filters
total: 62
Catalog Publications
Year 2006
-
Modelling of ic engine coolant system with permanent magnet brushless motor - bond graphs approach
PublicationW pierwszej części referatu przedstawiono strukturę i podstawy modelowania w ujęciu grafów wiązań nowoczesnego (nowej generacji) systemu chłodzenia silnika spalinowego. Istotną cechą rozważnego systemu chłodzenia jest zastosowanie zintegrowanego układu: pompa cieczy chłodzącej-bezszczotkowy silniki prądu stałego (BSPS, ang. BDCM). W kolejnych częściach referatu przedstawiono: podstawy modelowania całego systemu chłodzenia, model...
-
New generation cooling systems for car engines
PublicationNormy czystości spalin silników samochodowych wymusiły rozwój elektronicznego sterowania pracą silników samochodowych. Do niedawna układy chłodzenia były bardzo tradycyjnymi - niesterowanymi programowo. W artykule przedstawiono możliwości wprowadzenia zaawansowanego sterowania mikroprocesorowego do układów chłodzenia silników spalinowych. Rozważania zilustrowano badaniami z literatury i własnymi pomiarami autora.
Year 2005
-
Modelowanie nowej generacji układów chłodzenia do silników samochodowych
PublicationW artykule przedstawiono wybrany sposób modelowania układów chłodzenia o różnej konstrukcji Szczególną uwagę poświęcono układowi z elektronicznym sterowaniem wydajnością pompy chłodzącej. Obecnie takie układy przeszły już badania prototypów i są wprowadzane do silników samochodowych.
-
Pośrednie metody pomiaru chwilowego zużycia paliwa w silniku ZI o wtrysku pośrednim
PublicationW artykule przedstawiono przegląd metod zużycia paliwa w silnikach spalinowych. Szczególną uwagę poświęcono metodzie pomiaru czasu otwarcia wtryskiwacza. Opisano kalibrację tej metody.
-
Wpływ odbiorników energii elektrycznej pojazduna parametry silnika spalinowego
PublicationW artykule przedstawiono model systemu energetycznego pojazdu napędzanego silnikiem spalinowym w postaci grafów wiązań (GW). W modelu tym uwzględniono szczególnie część elektryczną systemu składającą się z generatora, akumulatora elektrochemicznego i odbiorników energii elektrycznej. Podano zależności na podstawowe parametry systemu energetycznego w konwencji GW. W oparciu o przedstawioną w pracy [11] wielowymiarową charakterystykę...
-
Zastosowanie metody grafów wiązań do modelowania układów chłodzenia silników spalinowych
PublicationW artykule uzasadniono celowość stosowania metody grafów wiązań (GW) do modelowania układów chłodzenia silników spalinowych. Przedstawiono koncepcję układu chłodzenia nowej generacji. Rozwinięto energetyczny model silnika spalinowego w postaci GW uwzględniając napęd pompy cieczy chłodzącej za pomocą silnika elektrycznego. Model układu chłodzenia przedstawiono w postaci połączonych modeli układu hydraulicznego i modelu wymiany...
Year 2004
-
Koncepcja stanowiska do badań układów chłodzenia silników samochodowych.
PublicationPrzedastawiono proponowane rozwiązania konstrukcyjne stanowisk hamowni silnikowych do badań układów chłodzenia nowej generacji. Zaprezentowano wykonane w Katedrze Silników Spalinowych i Sprężarek stanowisko badawcze. Opisano wyniki pierwszych prób pracy stanowiska.
-
Przydatność homologacyjnych testów jezdnych samochodów do badań układów chłodzenia ich silników spalinowych.
PublicationPrzedstawiono obecne sposoby badań samochodów pod względem sprawności emisyjnej. Opisano kryteria służące projektowaniu układów silnika, w tym układu chłodzenia. Zaprezętowano wyniki pomiarów procesu rozgrzewania silnika w warunkach laboratoryjnych i w wybranych warunkach rzeczywistej jazdy miejskiej.
-
Zastosowanie silnika elektrycznego do napędu pompy cieczy chłodzącej w silnikach samochodowych.
PublicationW artykule opisano układy chłodzenia nowej generacji z elektronicznym sterowaniem do silnika samochodowego. Porónano pracę konwencjonalnego układu chłodzenia z pompą napędzaną mechanicznie i pompą napądzaną silnikiem elektrycznym. Przeprowadzono symulacyję procesu rozgrzewania silnika. Zaproponowano konstrukcję pompy z napędem elektrycznym.
Year 2003
-
Badania hałasu emitowanego przez samochodowe silniki o zapłonie samoczynnym.
PublicationZbadano wpływ zastosowanego układu zasilania i umieszczania osłon głuszących na silniku na emitowany przez silnik hałas. Pomiary były prowadzone dla 10 typów samochodów osobowych na postoju. Przeanalizowano widma hałasu i wyprowadzono wnioski co do uciążliwości poszczególnych składowych dźwięku.
-
Wpływ załączonych dodatkowych odbiorników mocy na testowe wyniki analizy spalin samochodu osobowego.
PublicationW artykule przedstawiono opracowane wyniki testów spalin przy załączonych w czasie testu dodatkowych odbiornikach energii. Badania przeprowadzono w wytwórni samochodów osobowych. Przebadano jeden samochód, po przebiegu 30 tys. km specjalnie opracowanym testem, powtarzanym pięciokrotnie dla każdego załączonego odbiornika. Wykazano wyraźny związek dodatkowej mocy pobieranej z wału silnika ze zwiększeniem ilości składników toksycznych...
-
Wykorzystanie diagnostyki pokładowej typu OBD II/EOBD dla okresowej kontroli pojazdów
PublicationOpisano przepisy dotyczące kontroli układów typu OBD w różnych krajach. Zwrócono uwagę na wykorzystanie tak zwanych monitorów jako narzędzia lepszego niż analiza spalin w czasie kontroli na stacji kontroli pojazdów. Opisano sposoby odczytu informacji o kodach błędów z pamięci sterowników układu napędowego samochodu. Oceniono trudności wprowadzenia tego sposobu sprawdzania pojazdów w Polsce.
seen 2505 times