Zdolni z Pomorza 2021/22- Fizyka prąd nie tyka, czyli jak przetrwać w dżungli elektryczności i magnetyzmu - e-learning course - Bridge of Knowledge

Search

Zdolni z Pomorza 2021/22- Fizyka prąd nie tyka, czyli jak przetrwać w dżungli elektryczności i magnetyzmu

Cel kursu:

Celem kursu jest zapoznanie uczniów z wybranymi zagadnieniami z zakresu prądu elektrycznego, magnetyzmu i indukcji elektromagnetycznej.

Opis kursu:

Moduł (I)

W pierwszej części cofniemy się do czasów greckiego uczonego Talesa około roku 600 przed naszą erą, aby dowiedzieć się skąd się biorą ładunki elektryczne, co to jest prąd elektryczny i jak szybko płynie. Wielkości opisujące elektryczność spróbujemy zrozumieć poprzez analogię do hydrauliki – źródła zasilania to pompy wodne, oporniki to rury z wodą o pewnej średnicy, zaś napięcia elektryczne to wodospady.

Dalej trochę praktyki, czyli dlaczego podłączenie amperomierza bezpośrednio do gniazdka elektrycznego jest niebezpieczne. W tej części nauczymy się prawidłowo mierzyć prąd elektryczny i napięcie elektryczne, a także obsługiwać zasilacz laboratoryjny. Z oporników zbudujemy komputer wykonujący prostą operację matematyczną. Na koniec trochę filozofii: Czy podłączenie amperomierza zmienia wielkość prądu w obwodzie elektrycznym?

Moduł (II)

Płynący w drucie prąd elektryczny wytwarza pole magnetyczne podobnie jak magnes. Co się stanie jeżeli pójdziemy dalej i umieścimy drut, w którym płynie prąd w pobliżu magnesu? W tej części także znajdziecie odpowiedzi na pytania: Jak działa silnik elektryczny? Czy „Komutator” to postać z literatury fantastycznonaukowej?

Moduł (III)

Z poradnika Robinsona Cruzoe: Czy machając metalowym prętem na bezludnej wyspie można wytworzyć w nim przepływ prądu elektrycznego? Jak zbudować wykrywacz metali? Czy w gniazdku elektrycznym jest inny prąd niż w baterii? Dlaczego nazywamy go prądem przemiennym? Czym się różni transformator od transformera? Dowiemy się jak działa prądnica elektryczna.

Teachers

Details

WWW:
https://enauczanie.pg.edu.pl/moodle/course/view.php?id=24252 open in new tab
Start date:
09-06-2022
Access type:
By teacher
Verified by:
Gdańsk University of Technology

seen 62 times