PoroElastic Road SUrface: an innovation to Avoid Damages to the Environment - Project - Bridge of Knowledge

Search

PoroElastic Road SUrface: an innovation to Avoid Damages to the Environment

Głównym celem projektu jest rozwianie wątpliwości (technicznych i ekonomicznych), co do stosowania cichych nawierzchni typu PERS, poprzez wykonanie trwałych odcinków nawierzchni w pełnej skali. Zadaniem naukowców jest opracowanie trwałej, opłacalnej pod względem ekonomicznym Poroelastycznej Nawierzchni Drogowej (Poroelastic Road Surface -PERS) z przerobionych zużytych opon samochodowych. Nawierzchnia taka będzie miała korzystny wpływ na środowisko naturalne, nie tylko poprzez znaczące obniżenie hałasu i wibracji powstających podczas ruchu pojazdów, ale pomoże również rozwiązać problem trzech milionów ton zużytych opon, które w ciągu roku są składowane lub spalane w krajach UE. W konsekwencji ograniczone zostanie skażenie ziemi i powietrza. Zakłada się, że optymalizacja składu mieszanki poroelastycznej może doprowadzić również do spadków oporów toczenia koła, a konsekwencją tego może być obniżenie emisji CO2 i innych gazów zawartych w spalinach.

Details

Project's acronym:
PERSUADE
Financial Program Name:
Framework Programme 7
Organization:
Komisja Europejska
Agreement:
226313 z dnia 2009-08-17
Realisation period:
2009-09-01 - 2015-08-31
Research team leader:
prof. dr hab. inż. Jerzy Ejsmont
Realised in:
Faculty of Mechanical Engineering
External institutions
participating in project:
  • NCC ROADS A/S (Denmark)
  • CENTRE DE RECHERCHES ROUTIERES - OPZOEKINGSCENTRUM VOOR DE WEGENBOUW (Belgium)
  • DURA VERMEER INFRASTRUCTUUR BV (Netherlands)
  • ZAVOD ZA GRADBENISTVO SLOVENIJE (Slovenia)
  • HET ELASTOMERTECHNIK GMBH (Germany)
  • KATHOLIEKE UNIVERSITEIT LEUVEN (Belgium)
  • INSTITUT FRANCAIS DES SCIENCES ET TECHNOLOGIES DES TRANSPORTS, DE L'AMENAGEMENT ET DES RESEAUX (France)
  • DANISH ROAD DIRECTORATE, DANISH ROAD INSTITUTE (Denmark)
  • STATENS VAG- OCH TRANSPORTFORSKNINGSINSTITUT (Sweden)
  • EUROPEAN TYRE RECYCLERS ASSOCIATION (France)
  • INSTYTUT BADAWCZY DROG I MOSTOW (Poland)
Project's value:
4 678 595.00 EUR
Request type:
International Research Programmes
Domestic:
International project
Verified by:
Gdańsk University of Technology

Filters

total: 3

  • Category

  • Year

  • Options

clear Chosen catalog filters disabled

Catalog Projects

Year 2018

  • Poroelastic Road Surfaces - State of The Art
    Publication

    - Year 2018

    Poroelastic Road Surfaces (PERS) constitute a specific group of pavements containing a great amount of crumbled rubber. In most cases rubber aggregate constitutes about 20% of the mixture (by weight) and a polyurethane resin is used as a binder. As a result, PERS is characterized by a much higher elasticity than asphalt and a high porosity typical for drainage pavements. Due to this, tire/road noise is greatly reduced and on top...

    Full text available to download

  • Temperature influence on tyre/road noise on poroelastic road surface based on laboratory measurements
    Publication

    The temperature effect on measured tyre/road noise is very important phenomena as it may lead to significant errors in measurement results due to substantial influence of this parameter on the obtained values. It depends mainly on the particular tyre-road combination. It is different for dense and porous as well as for bituminous and cement concrete pavements. It differs also depending on tested tyre. The correction procedure for...

    Full text available to download

  • Tire/Road Noise On Poroelastic Road Surfaces - Results Of Laboratory Measurements

    Tire/road noise is the most important part of traffic noise for medium and high speed driving both in the case of passenger cars and trucks. The potential to make modification of tires that significantly reduce tire/road noise in nearly over, at least for conventional tires so the only promising action is to improve road pavements. One of the innovative solutions is poroelastic road pavement (PERS) that reduces airflow related...

    Full text available to download

seen 774 times