Jednym z głównych problemów krajów wysokorozwiniętych jest racjonalne gospodarowanie energią. Dotyczy to również energii potrzebnej do transportu ludzi i towarów. W ostatnich latach można zaobserwować wzrost zainteresowania pojazdami ekologicznymi w tym pojazdami wodnymi. Rosnące ceny paliw, coraz większa świadomość społeczeństwa o konieczności ochrony środowiska naturalnego, a także regulacje prawne powodują, że w niedalekiej przyszłości pojazdy o napędzie ekologicznym zastąpią obecnie wykorzystywane rozwiązania. Jednym z najbardziej ekologicznych środków transportu są jednostki wodne. Do niedawna jedynym ekonomicznie uzasadnionym napędem jednostek pływających był silnik spalinowy. Jednak wraz z postępem technicznym w dziedzinie fotowoltaiki i podnoszenie sprawności silników elektrycznych, zastosowanie napędów zasilanych energią elektryczną, a w tym odnawialną pochodzącą ze słońca, ma ekologiczne i ekonomiczne uzasadnienie. Dla efektywności tego rodzaju napędu ważne jest efektywne wykorzystanie energii. Kluczowe znaczenie ma właściwe zaprojektowanie kształtu kadłuba, a także napędu i sterowania jednostki pływającej. Ważnymi elementami są również bezpieczeństwo, funkcjonalność i atrakcyjny wygląd. Celem przedsięwzięcia jest wykonanie projektu jednostki pływającej o napędzie elektrycznym zasilanej energią elektryczną z lądu i uzupełnianej energią słoneczną przeznaczonej na wody śródlądowe miast jako prom/mały tramwaj wodny, a a dedykowaną do obsługi połączenia promowego w Gdańsku łączącego Długie Pobrzeże z wyspą Ołowianka dla odwiedzających Narodowe Muzeum Morskie.
Plan działań obejmuje wszystkie etapy projektowania: opracowanie założeń, wykonanie projektu wstępnego, wykonanie projektu konstrukcyjnego i klasyfikacyjnego, analizę kosztów budowy i eksploatacji. Ze względu na niekonwencjonalne źródło zasilania i napędu, jednostka wymaga odmiennego podejścia projektowego opartego na wynikach prac badawczych. Optymalizacja kształtu kadłuba przeprowadzona zostanie przy użyciu nowoczesnych programów komputerowych hydrodynamiki płynów. Weryfikacja władności hydrodynamicznych zaprojektowanego kształtu kadłuba odbędzie się na modelu jednostki poprzez badania doświadczalne.
Details
- Financial Program Name:
- WFOŚ
- Organization:
- Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska
- Agreement:
- WFOŚ/D/201/53/2015 z dnia 2015-03-31
- Realisation period:
- 2015-03-31 - 2016-09-30
- Project manager:
- prof. dr hab. inż. Janusz Kozak
- Realised in:
- Faculty of Ocean Engineering and Ship Technology
- Project's value:
- 440 000.00 PLN
- Request type:
- National Research Programmes
- Domestic:
- Domestic project
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 205 times