Application of the theory of semi-markov processes to the development of a reliability model of an automotiv vrhicle = Zastosowanie teorii procesów semi-Markowa do opracowania modelu niezawodnościowego samochodu - Publication - Bridge of Knowledge

Search

Application of the theory of semi-markov processes to the development of a reliability model of an automotiv vrhicle = Zastosowanie teorii procesów semi-Markowa do opracowania modelu niezawodnościowego samochodu

Abstract

W artykule przedstawiono możliwość zastosowania teorii procesów semi-Markowa (semimarkowskich) do opisu niezawodności samochodu, na przykładzie samochodu osobowego. W rozważaniach uwzględniony został samochód, w którym wyróżniono takie węzły konstrukcyjne (zespoły funkcjonalne) jak: silnik z układami zasilania czynnikami energetycznymi (paliwem, olejem smarowym i cieczą chłodzącą), sprzęgło, skrzynia biegów, wał napędowy, most napędowy, zespół kierowniczy z zawieszeniem, zespół hamulcowy, zespół urządzeń elektrycznych, nadwozie wraz z podwoziem i zespół urządzeń kontrolno-pomiarowych. Opracowano model niezawodnościowy samochodu w formie procesu semimarkowskiego, który jest modelem jedenastostanowym. Do zbioru stanów niezawodnościowych samochodu zakwalifikowano stan zdatności samochodu oraz dziesięć stanów niezdatności wymienionych zespołów funkcjonalnych. Przedstawiono graf zmian tych stanów oraz określono rozkład początkowy i macierz funkcyjną odwzorowującą zmiany wymienionych stanów niezawodnościowych samochodu. Wyprowadzone zostały wzory określające rozkład graniczny procesu zmian stanów technicznych takiego samochodu. Rozkład ten stanowią prawdopodobieństwa przebywania samochodu w stanie zdatności oraz w stanach niezdatności wskutek uszkodzenia dowolnego z wymienionych jego zespołów funkcjonalnych. Przedstawiono możliwość zastosowania statystyki do oszacowania prawdopodobieństw zmiany wspomnianych stanów niezawodnościowych samochodu. Zasygnalizowano także możliwość zastosowania teorii procesów semimarkowskich do badań niezawodności samochodów w przypadku opracowania rozkładu chwilowego procesu zmian ich stanów niezawodnościowych.

Cite as

Full text

download paper
downloaded 31 times
Publication version
Accepted or Published Version
License
Creative Commons: CC-BY open in new tab

Keywords

Details

Category:
Articles
Type:
artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
Published in:
The Archives of Automotive Engineering - Archiwum Motoryzacji pages 15 - 27,
ISSN: 1234-754X
Language:
English
Publication year:
2012
Bibliographic description:
Girtler J., Ślęzak M.: Application of the theory of semi-markov processes to the development of a reliability model of an automotiv vrhicle = Zastosowanie teorii procesów semi-Markowa do opracowania modelu niezawodnościowego samochodu// The Archives of Automotive Engineering - Archiwum Motoryzacji. -., nr. nr 2 (2012), s.15-27
Verified by:
Gdańsk University of Technology

seen 96 times

Recommended for you

Meta Tags