Abstract
Tematyka monografii dotyczy przestrzeni komercyjnych, w których wykorzystywane są rozwiązania z zakresu architektury medialnej. Tytułowane są one inteligentnymi przestrzeniami komercyjnymi. Przestrzeń komercyjna rozumiana jest jako przestrzeń miasta związana z obiektami, które powstają wraz z rozwojem „przemysłów dóbr kultury”, kreacją „produktu miejskiego” oraz są istotne w identyfikacji wizualnej miasta, jak też z punktu widzenia turystyki miejskiej. Architektura medialna stwarza nowe możliwości w zakresie autoprezentacji tych obiektów (nazywanych obiektami działalności komercyjnych), co rozgrywa się w ramach synergii architektury, sztuki oraz technologii informacyjnych i oświetleniowych. Monografia ukazuje szeroki kontekst rozwoju inteligentnych przestrzeni komercyjnych na tle przemian ponowoczesnego miasta. Obrazuje zarówno specyfikę rozwiązań medialnych w zależności od funkcji obiektów działalności komercyjnych, jak również rolę architektury medialnej w strukturze wizualnej przestrzeni, tworząc „katalog kategorii” występujących w obrazie ponowoczesnego miasta. Punktem wyjścia do przeprowadzonych analiz było opracowanie zestawu 71 reprezentatywnych przykładów obiektów działalności komercyjnych wykorzystujących rozwiązania z zakresu architektury medialnej, które zrealizowano w XXI wieku. W rezultacie wyłoniono 6 kategorii i 14 podkategorii rozwiązań z zakresu architektury medialnej. Kategorie rozwiązań z zakresu architektury medialnej powiązano z funkcjami tych obiektów. Rozróżniono stopień czytelności przestrzeni związanej z rozpatrywanymi kategoriami jako punkt wyjścia do oceny przyjazności inteligentnych przestrzeni komercyjnych w zakresie aspektów funkcjonalno – przestrzennych. Rozpatrzono także aspekty technologiczno – estetyczne przyjazności tych przestrzeni biorąc pod uwagę dyskrecję rozwiązań medialnych oraz możliwość interakcji z użytkownikiem. W ocenie przyjazności inteligentnych przestrzeni komercyjnych uwzględniono dwie wyżej wskazane grupy aspektów. Monografia proponuje oryginalną metodę wieloaspektowej oceny inteligentnych przestrzeni komercyjnych w zakresie ich czytelności, przyjazności oraz charakterystyki rozwiązania medialnego. Dzięki szczegółowym analizom reprezentatywnego zbioru istniejących rozwiązań, wykazuje duży potencjał aplikacyjny. Tworzy podstawę do świadomego projektowania nowych rozwiązań medialnych, sygnalizując także potrzebę regulacji prawnych.
Author (1)
Cite as
Full text
full text is not available in portal
Keywords
Details
- Category:
- Monographic publication
- Type:
- książka - monografia autorska /podręcznik o zasięgu krajowym
- Language:
- Polish
- Publication year:
- 2016
- Bibliographic description:
- Życzkowska K.: Architektura medialna w przestrzeniach komercyjnych. Gdańsk: Wydział Architektury Politechniki Gdańskiej, 2016.347 s. ISBN 978-83-64333-19-4
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 225 times