Abstract
Obecnie przestrzenie uznawane za miejsca kultury to nie tylko muzea, galerie, teatry czy kina. Funkcje te można znaleźć w zupełnie innych, nierzadko zaskakujących przestrzeniach miast. Współczesny odbiorca staje przed wyborem pomiędzy klasycznymi miejscami kultury , a tymi które można nazwać alternatywnymi. Nazywa się je także niezależnymi, gdyż ich działania nie poddają się sztywnym ramom ekonomicznym czy ideologicznym. Różne przykłady alternatywnych miejsc kultury skłaniają do wniosku, że klasyczne instytucje nie zaspokajają potrzeb współczesnych artystów, którzy poszukują miejsc mogących stać się sceną nie tylko dla dzieł sztuki, ale również integralną ich częścią. W taki sposób miejsca zaniedbane, opuszczone, pozbawione funkcji, dla której je stworzono, stają się obszarami integracji rozmaitych twórców i prezentacji ich działań. Nowa przestrzeń daje sposobność rozwoju aktywności powiązanych ze sztuką. Zagospodarowane przestrzenie w „inny” sposób dostają szansę na drugie życie, którego częścią stają się mieszkańcy obszarów zurbanizowanych, ciekawi nowych miejsc i wrażeń jakie one niosą, od happeningów, festiwali do pracowni i przestrzeni prezentacji. Przychylny odbiór alternatywnych przestrzeni kultury przez mieszkańców miast wyrażający się ich zainteresowaniem dowodzi, że istnieje zapotrzebowanie na takie miejsca.
Author (1)
Cite as
Full text
full text is not available in portal
Keywords
Details
- Category:
- Monographic publication
- Type:
- rozdział, artykuł w książce - dziele zbiorowym /podręczniku o zasięgu krajowym
- Title of issue:
- Europejskie stolice kultury : wybrane zagadnienia strony 303 - 315
- Language:
- Polish
- Publication year:
- 2016
- Bibliographic description:
- Wojtowicz-Jankowska D.: Alternatywne przestrzenie kultury // Europejskie stolice kultury : wybrane zagadnienia/ ed. Elżbieta Przesmycka, Elżbieta Trocka-Leszczyńska Wrocław: Oficyna Wydawnicza Atut - Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, 2016, s.303-315
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 143 times