Abstract
W artykule przedstawiono koncepcję metody identyfikacji najczęściej występujących wad powierzchni tocznej szyn za pomocą sygnałów wibroakustycznych. Opisano badane wady szyn take, jak: squat, head checking oraz wybuksowanie. Przedstawiono metodykę prowadzonych badań oraz wyniki analiz zarejestrowanych sygnałów dla warunków techniczno-eksploatacyjnych panujących na liniach kolejowych nr 213 Reda – Hel oraz nr 131 Chorzów Batory – Tczew. Wyniki badań drgań i hałasu dotyczą zarejestrowanych sygnałów dla odcinków toru z wadą oraz dla odcinków toru referencyjnego. Synteza wyników badań potwierdza zasadność rozwijania metody z wykorzystaniem sygnałów drganiowych do prowadzenia diagnostyki powierzchni tocznych szyn, jak również wskazuje na możliwość wykorzystania sygnałów wibroakustycznych do oceny innych elementów nawierzchni kolejowej.
Citations
-
0
CrossRef
-
0
Web of Science
-
0
Scopus
Authors (2)
Cite as
Full text
- Publication version
- Accepted or Published Version
- License
- open in new tab
Keywords
Details
- Category:
- Articles
- Type:
- artykuły w czasopismach
- Published in:
-
Problemy Kolejnictwa
pages 71 - 76,
ISSN: 0552-2145 - Language:
- Polish
- Publication year:
- 2019
- Bibliographic description:
- Licow R., Tomaszewski F.: Identyfikacja wad powierzchni tocznej szyn za pomocą sygnału wibroakustycznego// Problemy Kolejnictwa -,iss. 185 (2019), s.71-76
- DOI:
- Digital Object Identifier (open in new tab) 10.36137/1858p
- Bibliography: test
-
- Cempel C., Tomaszewski F.: Diagnostyka maszyn. Zasady ogólne. Przykłady za stosowań, Międzyre- sortowe Centrum Naukowe Eksploatacji Majątku Trwałego, Radom, 1992.
- Cempel C.: Podstawy wibroakustycznej diagnosty- ki maszyn, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1982.
- Cempel C.: Wibroakustyka stosowana, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1978.
- Katalog wad w szynach, PKP Polskie Linie Kolejo- we S.A., Warszawa, 2005. open in new tab
- Li Z.: Squats on railway rails, In R. Lewis & U. Olofsson (Eds.), Wheel-rail interface handbook (pp. 409436), Cambridge, UK: Woodhead Publishing Limited, 2009. open in new tab
- Licow R., Tomaszewski F., Urbaniak M.: Badania wstępne możliwości oceny stanu powierzchni tocz- nej szyn za pomocą zjawisk wibroakustycznych, Archiwum Instytutu Inżynierii Lądowej, tom 25, s. 255-265, 2017. open in new tab
- Lipowczan A.: Podstawy pomiarów hałasu, Wyd. 1, Główny Instytut Górnictwa, Katowice -Warsza- wa, 1987.
- PN-EN ISO 3095: 2013-12: Akustyka -Kolejnic- two -Pomiar hałasu emitowanego przez pojazdy szynowe.
- Remington P.J.: Wheel/rail squeal and impact noise: What do we know? What don′t we know? Where do we go from here? Journal of Sound and Vibration, 1985, 116 (2), pp. 339353. open in new tab
- Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1304/2014 w sprawie technicznych specyfi kacji interopera- cyjności podsystemu "Tabor kolejowy -hałas", Dz.U. UE L 356, Pl, 12.1.2014.
- Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 16 czerwca 2011 r. w sprawie wymagań w zakresie prowadzenia pomiarów poziomów substancji lub energii w środowisku przez zarządzającego drogą, linią kolejową, linią tramwajową, lotniskiem lub portem, Dz.U. 2011 nr 140 poz. 824. open in new tab
- Tomaszewski F., Szymański G. M.: Wpływ luzu zaworowego na poziomy miar punktowych sygnału drganiowego w aspekcie diagnostycznym, Diagno- styka 3(43)/2007.
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 106 times