Identyfikacja wad powierzchni tocznej szyn za pomocą sygnału wibroakustycznego - Publication - Bridge of Knowledge

Search

Identyfikacja wad powierzchni tocznej szyn za pomocą sygnału wibroakustycznego

Abstract

W artykule przedstawiono koncepcję metody identyfikacji najczęściej występujących wad powierzchni tocznej szyn za pomocą sygnałów wibroakustycznych. Opisano badane wady szyn take, jak: squat, head checking oraz wybuksowanie. Przedstawiono metodykę prowadzonych badań oraz wyniki analiz zarejestrowanych sygnałów dla warunków techniczno-eksploatacyjnych panujących na liniach kolejowych nr 213 Reda – Hel oraz nr 131 Chorzów Batory – Tczew. Wyniki badań drgań i hałasu dotyczą zarejestrowanych sygnałów dla odcinków toru z wadą oraz dla odcinków toru referencyjnego. Synteza wyników badań potwierdza zasadność rozwijania metody z wykorzystaniem sygnałów drganiowych do prowadzenia diagnostyki powierzchni tocznych szyn, jak również wskazuje na możliwość wykorzystania sygnałów wibroakustycznych do oceny innych elementów nawierzchni kolejowej.

Citations

  • 0

    CrossRef

  • 0

    Web of Science

  • 0

    Scopus

Authors (2)

Cite as

Full text

download paper
downloaded 724 times
Publication version
Accepted or Published Version
License
Creative Commons: CC-BY-NC-ND open in new tab

Keywords

Details

Category:
Articles
Type:
artykuły w czasopismach
Published in:
Problemy Kolejnictwa pages 71 - 76,
ISSN: 0552-2145
Language:
Polish
Publication year:
2019
Bibliographic description:
Licow R., Tomaszewski F.: Identyfikacja wad powierzchni tocznej szyn za pomocą sygnału wibroakustycznego// Problemy Kolejnictwa -,iss. 185 (2019), s.71-76
DOI:
Digital Object Identifier (open in new tab) 10.36137/1858p
Bibliography: test
  1. Cempel C., Tomaszewski F.: Diagnostyka maszyn. Zasady ogólne. Przykłady za stosowań, Międzyre- sortowe Centrum Naukowe Eksploatacji Majątku Trwałego, Radom, 1992.
  2. Cempel C.: Podstawy wibroakustycznej diagnosty- ki maszyn, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1982.
  3. Cempel C.: Wibroakustyka stosowana, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1978.
  4. Katalog wad w szynach, PKP Polskie Linie Kolejo- we S.A., Warszawa, 2005. open in new tab
  5. Li Z.: Squats on railway rails, In R. Lewis & U. Olofsson (Eds.), Wheel-rail interface handbook (pp. 409436), Cambridge, UK: Woodhead Publishing Limited, 2009. open in new tab
  6. Licow R., Tomaszewski F., Urbaniak M.: Badania wstępne możliwości oceny stanu powierzchni tocz- nej szyn za pomocą zjawisk wibroakustycznych, Archiwum Instytutu Inżynierii Lądowej, tom 25, s. 255-265, 2017. open in new tab
  7. Lipowczan A.: Podstawy pomiarów hałasu, Wyd. 1, Główny Instytut Górnictwa, Katowice -Warsza- wa, 1987.
  8. PN-EN ISO 3095: 2013-12: Akustyka -Kolejnic- two -Pomiar hałasu emitowanego przez pojazdy szynowe.
  9. Remington P.J.: Wheel/rail squeal and impact noise: What do we know? What don′t we know? Where do we go from here? Journal of Sound and Vibration, 1985, 116 (2), pp. 339353. open in new tab
  10. Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1304/2014 w sprawie technicznych specyfi kacji interopera- cyjności podsystemu "Tabor kolejowy -hałas", Dz.U. UE L 356, Pl, 12.1.2014.
  11. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 16 czerwca 2011 r. w sprawie wymagań w zakresie prowadzenia pomiarów poziomów substancji lub energii w środowisku przez zarządzającego drogą, linią kolejową, linią tramwajową, lotniskiem lub portem, Dz.U. 2011 nr 140 poz. 824. open in new tab
  12. Tomaszewski F., Szymański G. M.: Wpływ luzu zaworowego na poziomy miar punktowych sygnału drganiowego w aspekcie diagnostycznym, Diagno- styka 3(43)/2007.
Verified by:
Gdańsk University of Technology

seen 106 times

Recommended for you

Meta Tags