Issue of changes in technical states of a diesel engiene as the result of wear of its tribological systems - Publication - Bridge of Knowledge

Search

Issue of changes in technical states of a diesel engiene as the result of wear of its tribological systems

Abstract

Wskazano na konieczność rozpatrywania procesów obciążeń i zużywania układów tribologicznych silników o zapłonie samoczynnym (a zatem również zmiany ich stanów) w warunkach rzeczywistych jako procesów losowych. Oznacza to, że matematycznymi modelami tych procesów mogą być funkcje losowe o argumencie, którym jest czas (t) i o wartościach, którymi są zmienne losowe takie jak obciążenia i zużycia poszczególnych układów tribologicznych. Przedstawiono właściwości obciążeń wspomnianych układów tribologicznych jako głównych przyczyn ich uszkodzeń. Zasygnalizowano, że między obciążeniem mechanicznym a cieplnym należy spodziewać się związku stochastycznego, którego natężenie (siłę) można określić za pomocą współczynnika zbieżności Czuprowa. Zaproponowano, aby przyjąć, że obciążenie układów tribologicznych silników o zapłonie samoczynnym jest procesem stacjonarnym o przyrostach asymptotycznie niezależnych. Uzasadnienie tych propozycji zostało przedstawione w formie odpowiednich hipotez i przykładowego schematu przebiegu zmian ciśnienia i temperatury w cylindrze silnika zachodzących podczas jego pracy. Zasygnalizowano także, że modelami procesów zużycia układów tribologicznych mogą to być procesy stochastyczne o szczególnych właściwościach nazywane procesami semimarkowskimi. Własności zużycia tych układów zostały wyjaśnione także w formie odpowiednich hipotez.

Cite as

Full text

download paper
downloaded 31 times
Publication version
Accepted or Published Version
License
Creative Commons: CC-BY open in new tab

Keywords

Details

Category:
Articles
Type:
artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
Published in:
Zeszyty Naukowe Akademii Morskiej w Szczecinie pages 77 - 82,
ISSN: 1733-8670
Language:
English
Publication year:
2012
Bibliographic description:
Girtler J.: Issue of changes in technical states of a diesel engiene as the result of wear of its tribological systems// Zeszyty Naukowe / Akademia Morska w Szczecinie. -., nr. nr 31(103) (2012), s.77-82
Verified by:
Gdańsk University of Technology

seen 89 times

Recommended for you

Meta Tags