Issue of changes in technical states of a diesel engiene as the result of wear of its tribological systems
Abstract
Wskazano na konieczność rozpatrywania procesów obciążeń i zużywania układów tribologicznych silników o zapłonie samoczynnym (a zatem również zmiany ich stanów) w warunkach rzeczywistych jako procesów losowych. Oznacza to, że matematycznymi modelami tych procesów mogą być funkcje losowe o argumencie, którym jest czas (t) i o wartościach, którymi są zmienne losowe takie jak obciążenia i zużycia poszczególnych układów tribologicznych. Przedstawiono właściwości obciążeń wspomnianych układów tribologicznych jako głównych przyczyn ich uszkodzeń. Zasygnalizowano, że między obciążeniem mechanicznym a cieplnym należy spodziewać się związku stochastycznego, którego natężenie (siłę) można określić za pomocą współczynnika zbieżności Czuprowa. Zaproponowano, aby przyjąć, że obciążenie układów tribologicznych silników o zapłonie samoczynnym jest procesem stacjonarnym o przyrostach asymptotycznie niezależnych. Uzasadnienie tych propozycji zostało przedstawione w formie odpowiednich hipotez i przykładowego schematu przebiegu zmian ciśnienia i temperatury w cylindrze silnika zachodzących podczas jego pracy. Zasygnalizowano także, że modelami procesów zużycia układów tribologicznych mogą to być procesy stochastyczne o szczególnych właściwościach nazywane procesami semimarkowskimi. Własności zużycia tych układów zostały wyjaśnione także w formie odpowiednich hipotez.
Author (1)
Cite as
Full text
- Publication version
- Accepted or Published Version
- License
- open in new tab
Keywords
Details
- Category:
- Articles
- Type:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Published in:
-
Zeszyty Naukowe Akademii Morskiej w Szczecinie
pages 77 - 82,
ISSN: 1733-8670 - Language:
- English
- Publication year:
- 2012
- Bibliographic description:
- Girtler J.: Issue of changes in technical states of a diesel engiene as the result of wear of its tribological systems// Zeszyty Naukowe / Akademia Morska w Szczecinie. -., nr. nr 31(103) (2012), s.77-82
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 89 times