Abstract
W pojazdach uznanych za zabytkowe w ramach badań naukowych realizowanych przy współpracy Politechniki Gdańskiej oraz okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów, wykonano serię pomiarów za pomocą urządzeń diagnostycznych. Badania przeprowadzono dla grupy pojazdów współczesnych oraz dla grupy pojazdów zabytkowych w warunkach stacji kontroli pojazdów oraz na drodze. Otrzymane wyniki dotyczą pomiarów sił hamowania, tłumienia zawieszenia oraz opóźnienia hamowania samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 tony. Przeprowadzono analizę porównawczą otrzymanych wyników dla podanych dwóch grup pojazdów. Dla wybranych pojazdów wykonano porównanie wyników badań podczas hamowania w naturalnych warunkach z wynikami symulacji komputerowej oraz metod obliczeniowych. Na podstawie zebranych wyników zaproponowano nowatorską procedurę dotyczącą badań technicznych pojazdów zabytkowych opracowano koncepcję metodyki badań technicznych pojazdów zabytkowych w stacjach kontroli pojazdów, która wraz z zaproponowaną procedurą jej wykonywania umożliwi zastąpienie aktualnie obowiązującego „Badania co do zgodności z warunkami technicznymi pojazdu zabytkowego”. Możliwe będzie wdrożenie nowej procedury badań technicznych pojazdów zabytkowych przy wykorzystaniu pomiaru opóźnienia hamowania wraz z określeniem ogólnego stanu technicznego pojazdu w odniesieniu do utworzonych nowych stabelaryzowanych wytycznych co do dopuszczenia pojazdów do ruchu wraz z określeniem daty następnego badania technicznego oraz wprowadzania ograniczeń w sposobie użytkowania pojazdów zabytkowych.
Author (1)
Cite as
Full text
- Publication version
- Accepted or Published Version
- License
- Copyright (Author(s))
Keywords
Details
- Category:
- Thesis, nostrification
- Type:
- praca doktorska pracowników zatrudnionych w PG oraz studentów studium doktoranckiego
- Language:
- Polish
- Publication year:
- 2019
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 134 times