Multibody and electromechanical modelling in dynamic balancing of mechanisms for mechanical and electromechanical systems
Abstract
Praca prezentuje zagadnienia wspólnego modelowania układu wieloczłonowego i napędu elektrycznego oraz problemy wyrównoważania mechanizmów. Analizowanym układem mechanicznym jest płaski czworobok przegubowy. Analizowany mechanizm zamodelowano jako układ wieloczłonowy z zamkniętymi wielobokami ciał. Do wymuszenia ruchu układu wykorzystano model silnika prądu stałego. Zbadano oddziaływania pomiędzy płytą mocującą czworoboku i otoczeniem. Podjęto się minimalizacji tych oddziaływań. Przeprowadzono równoczesną minimalizację siły i momentu oddziaływania. Minimalizację oddziaływań uzyskano na drodze wyrównoważania elementów mechanizmów. Zaproponowaną metodą wyrównoważania jest alokacja przeciwmas. Wartości parametrów znaleziono na drodze modelowania i optymalizacji numerycznej. Wykazano, że parametry te zależą od przyjętego przebiegu charakterystyki czasowej ruchu wału napędowego. Zbadano wpływ tej charakterystyki dla trzech rodzajów napędów: stałej prędkości obrotowej, stałego momentu zasilającego, modelu dynamiki silnika prądu stałego. Otrzymane wyniki potwierdziły konieczność precyzyjnego, elektromechanicznego modelowania podczas wyznaczania parametrów dla przeciwmas przyszłych mechanizmów.
Author (1)
Cite as
Full text
full text is not available in portal
Keywords
Details
- Category:
- Articles
- Type:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Published in:
-
Solid State Phenomena
no. 147-149,
pages 339 - 344,
ISSN: 1012-0394 - Language:
- English
- Publication year:
- 2009
- Bibliographic description:
- Lipiński K.: Multibody and electromechanical modelling in dynamic balancing of mechanisms for mechanical and electromechanical systems// Solid State Phenomena. -Vol. 147-149., (2009), s.339-344
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 106 times