On Earth as in Universe - Publication - Bridge of Knowledge

Search

On Earth as in Universe

Abstract

On Earth as in Universe Ślady zostawione na podobraziu przygotowanym własnoręcznie przez Kazimierza Ostrowskiego. Kilka pociągnięć pędzlem ciemną farbą na odwrocie płótna, tu i ówdzie przyklejone włosy do powierzchni gruntu, kurz nagromadzony przez lata - słowem każdy element artefaktu, który trafił do mnie, był kapsułą czasu sprzed około pięćdziesięciu lat. Jedyne co mogłem zrobić, to wpisać drobiny obecności Kazimierza Ostrowskiego w strukturę malowanego obrazu. Odnosząc się luźno do twórczości Kacha użyłem dwóch przetworzonych wzorów opracowanych przez Rogera Penrose'a. Ich bazą są symetrie pięcioosiowe wynikające ze złotego podziału. Zarówno na Ziemi jak i w Kosmosie panuje matematyczny porządek, choć na co dzień tego nie dostrzegamy. Na początku XVII wieku mówił o tym Johanes Kepler w Harmonices Mundi twierdząc, że geometryczne obiekty są modelami całego świata. Ówczesne obserwacje i wnioski Keplera potwierdzają współczesne badania, według których gdy weźmiemy dwie planety z Układu Słonecznego, połączymy ich pozycje linią i będziemy na bieżąco monitorować ich wzajemne położenie, to naszym oczom ukażą się wzory o określonych regularnych kształtach. Na lewym marginesie obrazu umieściłem nawiązanie do symetrii występujących w różnych liściach. W górnym lewym rogu kompozycji znajduje się ponadto detal zaprzeczony z jednego obrazów Hilmy af Klint z cyklu zatytułowanego Ewolucja. Artystka była przekonana, że przemianę napędza zasada polaryzacji występująca w różnych formach, takich jak światło i ciemność, dobro i zło, mężczyzna i kobieta. Jej symboliczne, czy wręcz mistyczne malarstwo jest mi szczególnie bliskie. Znajduję też pewne konotacje pomiędzy dokonaniami Hilmy af Klint i Kazimierza Ostrowskiego - choć jego twórczość miała bardziej charakter alegoryczny. Malarstwo Kazimierza Ostrowskiego w moim przekonaniu spajało i monumentalizowało to, czego doświadczamy na Ziemi z tym co dzieje się we Wszechświecie. Nie opierało się ono wprawdzie na rygorystycznej geometrii, ale rządził nim intuicyjny zmysł porządku, wyczucie równowagi i harmonii. Kachu podobnie jak Lèger „dbał o płaszczyznę” a „kompozycja musiała mieć równowagę od brzegu do brzegu” . Krzysztof Wróblewski Gdańsk, 2022

Cite as

Full text

full text is not available in portal

Keywords

Details

Category:
Artistic work results
Type:
wystawa zbiorowa , indywidualna w Polsce, warsztaty
Language:
Polish
Publication year:
2022
Bibliographic description:
Wróblewski K..: On Earth as in Universe; , 2022
Verified by:
Gdańsk University of Technology

seen 36 times

Recommended for you

Meta Tags