On Earth as in Universe - Publikacja - MOST Wiedzy

Wyszukiwarka

On Earth as in Universe

Abstrakt

On Earth as in Universe Ślady zostawione na podobraziu przygotowanym własnoręcznie przez Kazimierza Ostrowskiego. Kilka pociągnięć pędzlem ciemną farbą na odwrocie płótna, tu i ówdzie przyklejone włosy do powierzchni gruntu, kurz nagromadzony przez lata - słowem każdy element artefaktu, który trafił do mnie, był kapsułą czasu sprzed około pięćdziesięciu lat. Jedyne co mogłem zrobić, to wpisać drobiny obecności Kazimierza Ostrowskiego w strukturę malowanego obrazu. Odnosząc się luźno do twórczości Kacha użyłem dwóch przetworzonych wzorów opracowanych przez Rogera Penrose'a. Ich bazą są symetrie pięcioosiowe wynikające ze złotego podziału. Zarówno na Ziemi jak i w Kosmosie panuje matematyczny porządek, choć na co dzień tego nie dostrzegamy. Na początku XVII wieku mówił o tym Johanes Kepler w Harmonices Mundi twierdząc, że geometryczne obiekty są modelami całego świata. Ówczesne obserwacje i wnioski Keplera potwierdzają współczesne badania, według których gdy weźmiemy dwie planety z Układu Słonecznego, połączymy ich pozycje linią i będziemy na bieżąco monitorować ich wzajemne położenie, to naszym oczom ukażą się wzory o określonych regularnych kształtach. Na lewym marginesie obrazu umieściłem nawiązanie do symetrii występujących w różnych liściach. W górnym lewym rogu kompozycji znajduje się ponadto detal zaprzeczony z jednego obrazów Hilmy af Klint z cyklu zatytułowanego Ewolucja. Artystka była przekonana, że przemianę napędza zasada polaryzacji występująca w różnych formach, takich jak światło i ciemność, dobro i zło, mężczyzna i kobieta. Jej symboliczne, czy wręcz mistyczne malarstwo jest mi szczególnie bliskie. Znajduję też pewne konotacje pomiędzy dokonaniami Hilmy af Klint i Kazimierza Ostrowskiego - choć jego twórczość miała bardziej charakter alegoryczny. Malarstwo Kazimierza Ostrowskiego w moim przekonaniu spajało i monumentalizowało to, czego doświadczamy na Ziemi z tym co dzieje się we Wszechświecie. Nie opierało się ono wprawdzie na rygorystycznej geometrii, ale rządził nim intuicyjny zmysł porządku, wyczucie równowagi i harmonii. Kachu podobnie jak Lèger „dbał o płaszczyznę” a „kompozycja musiała mieć równowagę od brzegu do brzegu” . Krzysztof Wróblewski Gdańsk, 2022

Cytuj jako

Pełna treść

pełna treść publikacji nie jest dostępna w portalu

Słowa kluczowe

Informacje szczegółowe

Kategoria:
Efekty działalności twórczej
Typ:
wystawa zbiorowa , indywidualna w Polsce, warsztaty
Język:
polski
Rok wydania:
2022
Opis bibliograficzny:
Wróblewski K..: On Earth as in Universe; , 2022
Weryfikacja:
Politechnika Gdańska

wyświetlono 40 razy

Publikacje, które mogą cię zainteresować

Meta Tagi