Abstract
Na początku niniejszej pracy pt. „Opracowanie deskryptora nawierzchni drogowej do oceny oporu toczenia opon samochodowych” przedstawiono zagadnienia dotyczące oporów ruchu pojazdu. Omówiono metody zarówno drogowe, jak i laboratoryjne badań oporu toczenia opon samochodowych. Zaprezentowano przykładowe wartości współczynników oporu toczenia opon na różnych rodzajach nawierzchni. Kolejno omówiono metody pomiaru tekstury nawierzchni. W dalszej części przedstawiono obowiązującą procedurę określania średniej głębokości profilu (Mean Profile Depth- MPD) wykonywaną zgodnie z normą ISO 13473-1. Przedstawiono wpływ tekstury nawierzchni na opór toczenia opon samochodowych. W pracy doktorskiej wykazano, że parametr MPD źle koreluje się ze współczynnikiem oporu toczenia opon. W celu przeprowadzenia analiz tekstur nawierzchni opracowano autorskie stanowiska badawcze: do pomiaru profilu tekstur nawierzchni oraz wykonanych na nich odcisków opon, a także do pomiaru sztywności dynamicznej bieżnika opony w warunkach penetracji przez elementy tekstury nawierzchni. Przeanalizowano szereg parametrów geometrycznych związanych z teksturą nawierzchni w aspekcie oporu toczenia. W efekcie opracowano parametr Descriptor of Pavament Texture (DPT50), który lepiej niż MPD koreluje się z oporem toczenia. W dalszej części przedstawiono model matematyczny opisujący ten parametr. W wyniku przeprowadzonych analiz opracowano wzorcową nawierzchnię, która ma posłużyć do prowadzenia normatywnych badań opon w warunkach laboratoryjnych. Na zakończenie pracy przedstawiono autorską technologię wytwarzania replik nawierzchni rzeczywistych, jak i wzorcowych przeznaczonych do pokrywania stalowych bębnów maszyn bieżnych.
Author (1)
Cite as
Full text
- Publication version
- Accepted or Published Version
- License
- Copyright (Author(s))
Keywords
Details
- Category:
- Thesis, nostrification
- Type:
- praca doktorska pracowników zatrudnionych w PG oraz studentów studium doktoranckiego
- Language:
- Polish
- Publication year:
- 2022
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 85 times