Parametryczna krzywa przejściowa dla dróg kolejowych - Publication - Bridge of Knowledge

Search

Parametryczna krzywa przejściowa dla dróg kolejowych

Abstract

Zakres stosowania krzywych przejściowych o nieliniowej zmianie krzywizny na drogach kolejowych jest, jak dotąd, bardzo ograniczony. W pracy (przeprowadzając stosowną analizę) wskazano na główną przyczynę takiego stanu rzeczy - bardzo małe wartości rzędnych poziomych w rejonie początkowym, w praktyce często wręcz niemożliwe do realizacji. Postanowiono więc poszukać nowej postaci krzywej przejściowej, rezygnując z warunku zerowania się pochodnej krzywizny w punkcie początkowym i wprowadzając tam pewne zaburzenie (mniejsze jednak niż występujące w paraboli trzeciego stopnia). Wykorzystując metodę identyfikacji krzywizny za pomocą równań różniczkowych wyznaczono równanie odpowiedniej krzywej przejściowej, którą - z uwagi na występujący parametr C - określono mianem parametrycznej krzywej przejściowej. Krzywa ta charakteryzuje się łagodnym przebiegiem krzywizny w rejonie wejścia w łuk kołowy, a przyjęcie odpowiedniej wartości parametru C ∈(0,1) zależy od konkretnej sytuacji geometrycznej i następuje w wyniku analizy wartości rzędnych poziomych w rejonie początkowym krzywej przejściowej.

Cite as

Full text

download paper
downloaded 74 times
Publication version
Accepted or Published Version
License
Creative Commons: CC-BY-SA open in new tab

Keywords

Details

Category:
Articles
Type:
artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
Published in:
Przegląd Komunikacyjny pages 52 - 56,
ISSN: 0033-2232
Language:
Polish
Publication year:
2011
Bibliographic description:
Koc W.: Parametryczna krzywa przejściowa dla dróg kolejowych// Przegląd Komunikacyjny. -., nr. nr 9-10 (2011), s.52-56
Verified by:
Gdańsk University of Technology

seen 108 times

Recommended for you

Meta Tags