Wygładzona krzywa przejściowa dla dróg kolejowych - Publication - Bridge of Knowledge

Search

Wygładzona krzywa przejściowa dla dróg kolejowych

Abstract

W pracy zwrócono uwagę na problemy występujące w eksploatacji krzywych przejściowych stosowanych w układach geometrycznych toru kolejowego. Wskazano na trudności w praktycznej realizacji i utrzymaniu bardzo małych rzędnych poziomych krzywej przejściowej i rzędnych rampy przechyłkowej w rejonie początkowym, występujących na gładkich krzywych przejściowych. Jako podstawową przyczynę takiej sytuacji uznano nadmierne wyłagodzenie krzywizny w ich rejonie początkowym. Wykorzystując metodę identyfikacji krzywizny za pomocą równań różniczkowych, uzyskano nową postać krzywej, którą określono mianem „wygładzonej krzywej przejściowej”. Wykazano zdecydowaną przewagę tej krzywej, z realizacyjnego punktu widzenia, nad reprezentującą gładkie krzywe przejściowe krzywą Blossa. Jak się wydaje, mogłaby ona z powodzeniem konkurować z powszechnie obecnie stosowaną klotoidą, do której jest podobna w rejonie początkowym, natomiast różni się istotnie na swojej dalszej długości, a zwłaszcza w rejonie końcowym, gdzie zapewnia łagodne wejście z krzywej przejściowej w łuk kołowy.

Cite as

Full text

download paper
downloaded 84 times
Publication version
Accepted or Published Version
License
Creative Commons: CC-BY-SA open in new tab

Keywords

Details

Category:
Articles
Type:
artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
Published in:
Przegląd Komunikacyjny no. 74, pages 12 - 17,
ISSN: 0033-2232
Language:
Polish
Publication year:
2019
Bibliographic description:
Koc W.: Wygładzona krzywa przejściowa dla dróg kolejowych// Przegląd Komunikacyjny. -Vol. 74., iss. 7 (2019), s.12-17
Verified by:
Gdańsk University of Technology

seen 171 times

Recommended for you

Meta Tags