Pomiar efektywności publicznych szkół wyższych za pomocą metod DEA, SFA oraz StoNED - Publication - Bridge of Knowledge

Search

Pomiar efektywności publicznych szkół wyższych za pomocą metod DEA, SFA oraz StoNED

Abstract

W artykule oszacowano — za pomocą metod DEA, SFA i StoNED — efektywność działalności dydaktycznej i naukowej 58 publicznych szkół wyższych w 2014 r. (analiza porównawcza wyników). Wyniki działalności dydaktycznej mierzono przeliczeniową liczbą absolwentów, a działalności naukowej — liczbą nadanych stopni naukowych; w obu przypadkach za nakłady przyjęto liczbę pracowników naukowo-dydaktycznych, pozostałych pracowników niebędących nauczycielami akademickimi oraz wartość środków trwałych uczelni. W badaniu dokonano oceny stosunku produkcji zaobserwowanej do maksymalnej pod względem liczby absolwentów i nadanych stopni naukowych. Wyniki i interpretacje przedstawiono dla poszczególnych rodzajów uczelni, osobno w odniesieniu do sfer dydaktycznej i naukowej. Wyższe miary efektywności, niezależnie od zastosowanej metody badawczej, uzyskano w zakresie działalności dydaktycznej. Średnia wartość efektywności działalności dydaktycznej obliczona za pomocą DEA wynosiła 0,7844, SFA — 0,8756, a StoNED — 0,8564, natomiast w zakresie działalności naukowej odpowiednio: 0,6690, 0,7351 i 0,6190. Wyniki wskazują, że uczelnie są bardziej skoncentrowane na działalności dydaktycznej, stanowiącej ich główne źródło finansowania — i do niej dostosowują swoje zasoby — niż na działalności naukowej, która jest drugą zasadniczą sferą funkcjonowania tych instytucji. 

Citations

Authors (2)

Cite as

Full text

download paper
downloaded 16 times
Publication version
Accepted or Published Version
License
Creative Commons: CC-BY-NC-ND open in new tab

Details

Category:
Magazine publication
Type:
Magazine publication
Published in:
Wiadomości Statystyczne no. 5, edition 684, pages 5 - 24,
ISSN: 0043-518X
Publication year:
2018
DOI:
Digital Object Identifier (open in new tab) https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.0648
Bibliography: test
  1. Agasisti, T., Pohl, C. (2012). Comparing German and Italian public universities: Convergence or divergence in the higher education landscape? Managerial and Decision Economics, 33(2), 71-85. open in new tab
  2. Aigner, D., Lovell, C. A. K., Schmidt, P. (1977). Formulation and Estimation of Stochastic Frontier Production Function Models. Journal of Econometrics, 6, 21-37. open in new tab
  3. Banker, R. D., Charnes, A., Cooper, W. W. (1984). Some models for estimating technical and scale inefficiencies in data envelopment analysis. Management Science, 30, 1078-1092. open in new tab
  4. Ćwiąkała-Małys, A. (2010). Pomiar efektywności procesu kształcenia w publicznym szkolnictwie akademickim. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
  5. Fandel, G. (2007). On the performance of universities in North Rhine-Westphalia, Germany: Gov- ernment's redistribution of funds judged using DEA efficiency measures. European Journal of Op- erational Research, (176), 521-533. open in new tab
  6. Flegg, A. T., Allen, D. O., Field, K., Thurlow, T. W. (2004). Measuring the Efficiency of British Univer- sities: A Multi-Period Data Envelopment Analysis. Education Economics, 12(3), 231-249. open in new tab
  7. Guzik, B. (2009). Podstawowe modele DEA w badaniu efektywności gospodarczej i społecznej. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
  8. Izadi, H., Johnes, G., Oskrochi, R., Crouchley, R. (2002). Stochastic frontier estimation of a CES cost function: the case of higher education in Britain. Economics of Education Review, 21(1), s. 63-71. open in new tab
  9. Katharaki, M., Katharakis, G. (2010). A comparative assessment of Greek universities' efficiency using quantitative analysis. International Journal of Educational Research, 49(4-5), 115-128. open in new tab
  10. Kulshreshtha, P., Nayak, T. K. (2015). Efficiency of Higher Technical Educational Institutions in India. Archive of Business Research, 3(1), 94-122. open in new tab
  11. Kumbhakar, S. C., Lovell, C. A. K. (2000). Stochastic Frontier Analysis. Cambridge: Cambridge University Press.
  12. Kuosmanen, T. (2008). Representation theorem for convex nonparametric least squares. Economet- rics Journal, 11(2), 308-325. open in new tab
  13. Kuosmanen, T., Johnson, A. (2010). Data envelopment analysis as nonparametric least squares regression. Operations Research, 58(1), 149-160. open in new tab
  14. Kuosmanen, T., Kortelainen, M. (2012). Stochastic non-smooth envelopment of data: semiparamet- ric frontier estimation subject to shape constraints. Journal of Productivity Analysis, 38(1), 11-28. open in new tab
  15. NKN (2016). Jarosław Gowin: uczelnie powinny zabiegać o zagranicznych studentów i wykładow- ców. Pobrano z: https://nkn.gov.pl/jaroslaw-gowin-uczelnie-zabiegac-o-zagranicznych-studentow- wykladowcow.
  16. Meeusen, W., van den Broeck, J. (1977). Efficiency estimation from Cobb-Douglas production func- tions with composed error. Internation Economic Review, 18, 435-444. open in new tab
  17. MNiSW (2015). Szkolnictwo wyższe 2014. Dane podstawowe. Informator. MNiSW: Warszawa.
  18. Pietrzak, P., Brzezicki, Ł. (2017). Wykorzystanie sieciowego modelu DEA do pomiaru efektywności wydziałów Politechniki Warszawskiej, Edukacja, 3(142), 109-121. open in new tab
  19. Rządziński, L., Sworowska, A. (2016). Parametric and Non Parametric Methods for Efficiency As- sessment of State Higher Vocational Schools in 2009-2011. Entrepreneurial Business and Eco- nomics Review, 4(1), 95-112. DOI: http://dx.doi.org/10.15678/EBER.2016.040107. open in new tab
  20. Seijo, E., Sen, B. (2011). Nonparametric least squares estimation of a multivariate convex regression function. Ann Stat, 39(3), 1633-1657. open in new tab
  21. Szuwarzyński, A. (2009). Pomiar efektywności działalności badawczej jednostek organizacyjnych wydziału. Problemy zarządzania, 7(4), 113-129. open in new tab
  22. Świtłyk, M. (2012). Efektywność techniczna publicznych uczelni w latach 2001-2010. Ekonometria, 4(38), 320-342. open in new tab
  23. Thanassoulis, E., Kortelainen, M., Johnes, G., Johnes, J. (2011). Costs and efficiency of higher education institutions in England: a DEA analysis. Journal of the Operational Research Society, 62(7), 1282-1297. open in new tab
  24. Varian, H. R. (1997). Mikroekonomia. Warszawa: PWN.
  25. Wolszczak-Derlacz, J. (2013). Efektywność naukowa dydaktyczna i wdrożeniowa publicznych szkół wyższych w Polsce -analiza nieparametryczna. Gdańsk: Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej. open in new tab
Verified by:
No verification

seen 21 times

Recommended for you

Meta Tags