Pomiar efektywności publicznych szkół wyższych za pomocą metod DEA, SFA oraz StoNED - Publication - Bridge of Knowledge

Search

Pomiar efektywności publicznych szkół wyższych za pomocą metod DEA, SFA oraz StoNED

Abstract

W artykule oszacowano — za pomocą metod DEA, SFA i StoNED — efektywność działalności dydaktycznej i naukowej 58 publicznych szkół wyższych w 2014 r. (analiza porównawcza wyników). Wyniki działalności dydaktycznej mierzono przeliczeniową liczbą absolwentów, a działalności naukowej — liczbą nadanych stopni naukowych; w obu przypadkach za nakłady przyjęto liczbę pracowników naukowo-dydaktycznych, pozostałych pracowników niebędących nauczycielami akademickimi oraz wartość środków trwałych uczelni. W badaniu dokonano oceny stosunku produkcji zaobserwowanej do maksymalnej pod względem liczby absolwentów i nadanych stopni naukowych. Wyniki i interpretacje przedstawiono dla poszczególnych rodzajów uczelni, osobno w odniesieniu do sfer dydaktycznej i naukowej. Wyższe miary efektywności, niezależnie od zastosowanej metody badawczej, uzyskano w zakresie działalności dydaktycznej. Średnia wartość efektywności działalności dydaktycznej obliczona za pomocą DEA wynosiła 0,7844, SFA — 0,8756, a StoNED — 0,8564, natomiast w zakresie działalności naukowej odpowiednio: 0,6690, 0,7351 i 0,6190. Wyniki wskazują, że uczelnie są bardziej skoncentrowane na działalności dydaktycznej, stanowiącej ich główne źródło finansowania — i do niej dostosowują swoje zasoby — niż na działalności naukowej, która jest drugą zasadniczą sferą funkcjonowania tych instytucji. 

Citations

Authors (2)

Cite as

Full text

download paper
downloaded 19 times
Publication version
Accepted or Published Version
License
Creative Commons: CC-BY-NC-ND open in new tab

Details

Category:
Magazine publication
Type:
Magazine publication
Published in:
Wiadomości Statystyczne no. 5, edition 684, pages 5 - 24,
ISSN: 0043-518X
Publication year:
2018
DOI:
Digital Object Identifier (open in new tab) https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.0648
Verified by:
No verification

seen 26 times

Recommended for you

Meta Tags