Abstract
Celem artykułu jest dokonanie oceny oraz porównanie kondycji finansowej krajowych uczelni publicznych i niepublicznych. Wywód składa się z analizy literatury przedmiotu, dotyczącej warunków i sposobu funkcjonowania polskich uczelni publicznych i prywatnych. W części empirycznej artykułu użyta została analiza wskaźnikowa, stanowiąca jedną z najpopularniejszych metod analizy finansowej. Badaniu zostały poddane łącznie 23 wskaźniki finansowe, pozwalające na opisanie płynności finansowej, sprawności działania, wspomagania finansowego oraz rentowności polskich szkół wyższych. W badaniach wykorzystano 845 sprawozdań finansowych uczelni z lat 2007-2011. Źródłem sprawozdań finansowych była baza danych „Tegiel”. W przeprowadzonych badaniach wykorzystano także metody opisu statystycznego, aby przedstawić charakterystyki zbiorów obliczonych wartości wskaźników finansowych. Do potwierdzenia zróżnicowania kształtowanych przez publiczne i niepubliczne uczelnie wartości wskaźników finansowych, użyta została metoda nieparametryczna wnioskowania statystycznego - test U Manna-Whitneya. Przeprowadzone badania dowodzą, że wartości przeważającej większości wskaźników finansowych są kształtowane przez publiczne i niepubliczne szkoły wyższe na statystycznie istotnie różniących się od siebie poziomach. Z przeprowadzonych badań wynika ponadto, że kondycja finansowa uczelni publicznych jest znacząco niższa od uczelni niepublicznych. Przeprowadzone badania dowiodły, że uczelnie publiczne charakteryzują się niższą od uczelni niepublicznych: płynnością finansową, elastycznością posiadanego majątku, produktywnością majątku trwałego oraz rentownością sprzedaży. Ponadto cechuje je także wyższe zadłużenie oraz dłuższy okres obrotu zapasów i zobowiązań. Również większy odsetek uczelni publicznych nie spełnia wymogów złotej i srebrnej reguły bilansowej. Różnice w sposobie funkcjonowania sprawiają, że odmienność w kształtowanych wartościach wskaźników finansowych pomiędzy publicznymi i niepublicznymi uczelniami jest nie do uniknięcia. Zawarte w artykule mierniki, opisujące rozkłady wartości wskaźników finansowych, mogą zostać praktycznie wykorzystane jako baza odniesienia podczas przeprowadzania analizy kondycji finansowej krajowych uczelni.
Citations
-
0
CrossRef
-
0
Web of Science
-
0
Scopus
Author (1)
Cite as
Full text
- Publication version
- Accepted or Published Version
- DOI:
- Digital Object Identifier (open in new tab) 10.17399/HW.2016.1535013
- License
- open in new tab
Keywords
Details
- Category:
- Articles
- Type:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Published in:
-
HORYZONTY WYCHOWANIA
no. 15,
pages 247 - 266,
ISSN: 1643-9171 - Language:
- Polish
- Publication year:
- 2016
- Bibliographic description:
- Figura P.: Porównawcza analiza kondycji finansowej polskich uczelni publicznych i niepublicznych// HORYZONTY WYCHOWANIA. -Vol. 15., nr. 35 (2016), s.247-266
- DOI:
- Digital Object Identifier (open in new tab) 10.17399/hw.2016.1535013
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 470 times