Abstract
Wykorzystując wyniki studiów literatury i prac własnych, zaproponowano wskaźnik śmiertelności demograficznej w wypadkach drogowych WSD jako miarę poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zgromadzone zbiory dostępnych danych pozwoliły na zidentyfikowanie grupy najbardziej istotnych czynników wpływających na bezpieczeństwo ruchu drogowego na obszarze kraju. Opracowano model zmian tego wskaźnika WSD z wykorzystaniem funkcji potęgowo-wykładniczej uwzględniającej najbardziej istotne czynniki. Do budowy tej funkcji zastosowano kilkanaście zmiennych niezależnych reprezentujących charakterystyki przestrzenne, demograficzne, ekonomiczne, społeczne, motoryzacyjne, infrastrukturalne i transportowe analizowanych krajów, z których najbardziej istotnym okazał się poziom rozwoju społeczno-gospodarczego. Przedstawiona w artykule funkcja opisująca zmiany wskaźnika WSD może być wykorzystana do wyjaśniania aktualnego stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego w poszczególnych krajach oraz jego prognoz.
Author (1)
Cite as
Full text
- Publication version
- Accepted or Published Version
- License
- open in new tab
Keywords
Details
- Category:
- Articles
- Type:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Published in:
-
Transport Miejski i Regionalny
pages 9 - 12,
ISSN: 1732-5153 - Language:
- Polish
- Publication year:
- 2012
- Bibliographic description:
- Jamroz K.: Rozwój społeczno-gospodarczy głównym uwarunkowaniem bezpieczeństwa ruchu drogowego// Transport Miejski i Regionalny. -., nr. nr 4 (2012), s.9-12
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 113 times