Synchronizacja komutacji tranzystorów z położeniem kątowym wirnika silnika w napędzie IPMSM z blokowym sterowaniem falownikiem - Publication - Bridge of Knowledge

Search

Synchronizacja komutacji tranzystorów z położeniem kątowym wirnika silnika w napędzie IPMSM z blokowym sterowaniem falownikiem

Abstract

Praca dotyczy napędu elektrycznego z silnikiem synchronicznym z magnesami trwałymi, pracującego w strefie osłabiania strumienia, wykorzystującego blokowe sterowanie falownikiem tranzystorowym (ang. six-step). Dla rozważanego napędu zaproponowano zsynchronizowanie chwil przełączeń tranzystorów z osiągnięciem przez wirnik silnika charakterystycznych położeń kątowych. Zaproponowane rozwiązanie przebadano symulacyjnie w programie Simulink i porównano ze standardową metodą implementacji mikroprocesorowej, w której interwał pomiędzy chwilami aktualizacji stanów tranzystorów jest stały. Zaproponowane rozwiązanie odznacza się wyraźnie zredukowanymi tętnieniami momentu.

Citations

  • 0

    CrossRef

  • 0

    Web of Science

  • 0

    Scopus

Cite as

Full text

download paper
downloaded 165 times
Publication version
Accepted or Published Version
License
Creative Commons: CC-BY-NC-ND open in new tab

Keywords

Details

Category:
Articles
Type:
artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
Published in:
Przegląd Elektrotechniczny no. 93, pages 69 - 73,
ISSN: 0033-2097
Language:
Polish
Publication year:
2017
Bibliographic description:
Cisek M., Jarzębowicz L.: Synchronizacja komutacji tranzystorów z położeniem kątowym wirnika silnika w napędzie IPMSM z blokowym sterowaniem falownikiem// Przegląd Elektrotechniczny. -Vol. 93., nr. 9 (2017), s.69-73
DOI:
Digital Object Identifier (open in new tab) 10.15199/48.2017.09.13
Bibliography: test
  1. B. Sarlioglu, C. T. Morris, D. Han, and S. Li, "Benchmarking of electric and hybrid vehicle electric machines, power electronics, and batteries," in 2015 Intl Aegean Conference on Electrical Machines Power Electronics (ACEMP), 2015 Intl Conference on Optimization of Electrical Electronic Equipment (OPTIM) open in new tab
  2. Intl Symposium on Advanced Electromechanical Motion Systems (ELECTROMOTION), 2015, pp. 519-526. open in new tab
  3. A. Steimel, Electric Traction: Motive Power and Energy Supply. Deutscher Industrieverlag, 2014. open in new tab
  4. M. Cisek, L. Jarzębowicz, "Porównanie algorytmów sterowania silnikiem IPMSM przy ograniczonym napięciu zasilania pod kątem zastosowania w samochodach elektrycznych", Przegląd Elektrotechniczny, Tom. 92, nr 12, s. 260-264, 2016. open in new tab
  5. K. H. Nam, AC Motor Control and Electrical Vehicle Applications, 1 edition. CRC Press, 2010.
  6. K. Zawirski, Sterowanie silnikiem synchronicznym o magnesach trwałych. Poznań: Wydaw. Politechniki Poznańskiej, 2005.
  7. S. Racewicz, D. M. Riu, N. M. Retiere, and P. J. Chrzan, "Half- Order Modeling of Saturated Synchronous Machine," IEEE Trans. Ind. Electron., vol. 61, no. 10, pp. 5241-5248, Oct. 2014. open in new tab
  8. Y. Zhang, K. Yang, H. Xie, C. Zhu, X. Wei, and Z. Pan, "Optimal efficiency control of modular PMSM on EVs based on iso efficiency contours," presented at the 2014 17th International Conference on Electrical Machines and Systems (ICEMS), 2014, pp. 2131-2135. open in new tab
  9. M. Bartlomiejczyk and M. Polom, "Multiaspect measurement analysis of breaking energy recovery," Energy Convers. Manag., vol. 127, pp. 35-42, Nov. 2016. open in new tab
  10. M. Dybkowski, T. Orłowska-Kowalska, and K. Sterna, "Analiza pracy modulatora wektorowego z trajektoriami ograniczającymi," Pr. Nauk. Inst. Masz. Napędów Pomiarów Elektr. Politech. Wroc., Tom 64, nr 30, s. 176-190, 2010. open in new tab
  11. I. Ralev, T. Lange, and R. W. De Doncker, "Wide speed range six-step mode operation of IPMSM drives with adjustable dc- link voltage," in Electrical Machines and Systems (ICEMS), 2014 17th International Conference on, 2014, pp. 2987-2993. open in new tab
  12. L. Jarzebowicz, A. Opalinski, and M. Cisek, "Improving Control Dynamics of PMSM Drive by Estimating Zero-Delay Current Value," Elektron. Ir Elektrotechnika, vol. 21, no. 2, Apr. 2015. open in new tab
  13. L. Sepulchre, M. Fadel, and M. Pietrzak-David, "Improvement of the digital control of a high speed PMSM for vehicle application," in 2016 Eleventh International Conference on Ecological Vehicles and Renewable Energies (EVER), 2016, pp. 1-9. open in new tab
  14. D. Adamczyk, A. Wilk, and M. Michna, "Model of the double- rotor induction motor in terms of electromagnetic differential," Arch. Electr. Eng., vol. 65, no. 4, pp. 761-772, 2016. open in new tab
  15. V. Oleschuk and F. Barrero, "Standard and Non-Standard Approaches for Voltage Synchronization of Drive Inverters with Space-Vector PWM: a Survey." open in new tab
  16. S. K. Sahoo and T. Bhattacharya, "Rotor Flux-Oriented Control of Induction Motor With Synchronized Sinusoidal PWM for Traction Application," IEEE Trans. Power Electron., vol. 31, no. 6, pp. 4429-4439, Jun. 2016. open in new tab
  17. S. K. Sahoo, T. Bhattacharya, and M. Aravind, "A synchronized sinusoidal PWM based rotor flux oriented controlled induction motor drive for traction application," in Applied Power Electronics Conference and Exposition (APEC), 2013 Twenty- Eighth Annual IEEE, 2013, pp. 797-804. open in new tab
Verified by:
Gdańsk University of Technology

seen 129 times

Recommended for you

Meta Tags