Abstract
Po poheglowskiej zapaści w filozofii powściągnęła ona swoje teoretyczne aspiracje i jej przedmiot stał się dużo skromniejszy. Dla neokantowskiej szkoły marburskiej takim przedmiotem stała się nauka. Jest w pełni zrozumiałe, że krytyczna filozofia Kanta doskonale się nadawała na punkt wyjścia w realizacji takiego projektu. Ale równie ważną inspirację stanowił Platon. Na tle stosunku do jego myśli artykuł chce pokazać marburski sposób rozumienia historii filozofii. Rewizja filozofii Kanta dokonana przez szkołę jest tak gruntowna, że równie dobrze można ją określić mianem neoplatonizmu. Podstawą myśli szkoły jest rozumienie platońskiej idei jako hipotezy (inne terminy: Grundlegung, Begründung, Grundanschaung). Wszelkie poznawanie rzeczywistości jest rozpoznawaniem idei. Tak jest w każdym zwykłym zdaniu, ale przede wszystkim w poznaniu naukowym matematycznego przyrodoznawstwa, które jest prawdziwą syntezą pojęć. Idee dochodzą do prawdziwej rzeczywistości, a dochodząc do niej stawiają jej kolejne pytania doprowadzając do coraz to lepszych syntez rozumianych jako hipoteza. Zatem idee to hipotezy, które w myśleniu wytwarzają swój przedmiot. Poznanie jest więc rozumiane jako fieri,, nieskończony proces produkującego swój byt poznania. Historia filozofii w szkole marburskiej staje się trwającym od starożytności teleologicznym procesem ujawniania się prawdy. Każdą myśl rozpatruje się tu z perspektywy tego, co ona wnosi do rozwoju procesu poznania. Przeciwstawiamy tej wizji skromniejszy sposób uprawiania historii filozofii: filozofię należy rozumieć tak jak rozumiał ją sam filozof i jego czytelnicy.
Citations
-
0
CrossRef
-
0
Web of Science
-
0
Scopus
Author (1)
Cite as
Full text
- Publication version
- Accepted or Published Version
- DOI:
- Digital Object Identifier (open in new tab) 10.37240/AHFiMS.2024.69.14
- License
-
open in new tab
Keywords
Details
- Category:
- Articles
- Type:
- artykuły w czasopismach
- Published in:
-
Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej
pages 263 - 279,
ISSN: 0066-6874 - Language:
- Polish
- Publication year:
- 2024
- Bibliographic description:
- Lisak A.: Szkoła marburska a Platon i problem historii filozofii// Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej -, (2024), s.263-279
- DOI:
- Digital Object Identifier (open in new tab) 10.37240/ahfims.2024.69.14
- Sources of funding:
-
- Free publication
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 0 times