Publications
Filters
total: 484
Catalog Publications
Year 2020
-
The Impact Of The Selected Parameters Of Fdm Manufacturing Technology On Tribological Performance Of Abs–Steel Pair Under Dry Friction
PublicationThe paper presents the result of tribological test of ABS and steel samples sliding under dry friction. Polymeric samples were manufactured of ABS material using FDM technology. Testing was carried out in unidirectional sliding in a ring-on-flat contact in a PT-3 tribometer. The scope of tested parameters included volumetric and mass wear, the friction coefficient, and polymeric specimen temperature. Polymeric specimens used in...
-
Wavelet Transform Analysis of Heart Rate to Assess Recovery Time for Long Distance Runners
PublicationThe diagnostics of the condition of athletes has become a field of special scientific interest and activity. The aim of this study was to verify the effect of a long (100 km) run on a group of runners, as well as to assess the recovery time that is required for them to return to the pre-run state. The heart rate (HR) data presented were collected the day before the extreme physical effort, on the same day as, but after, the physical...
-
Wear Resistance Enhancement of Al6061 Alloy Surface Layer by Laser Dispersed Carbide Powders
PublicationIn this paper, results of the experimental study on improving wear resistance in sliding friction of Al-based alloy are presented. The technique used involves the formation of a metal matrix composite (MMC) in the alloy surface layer by laser dispersion of carbide powders such as WC, TiC and SiC. For WC and TiC MMC surface coatings fabricated under conditions typical for most of the technologically relevant solid-state lasers (wavelength...
Year 2012
-
The importance of the bottom layer in double-layer porous asphalt for noise reduction
PublicationDouble-layer porous asphalt concrete (DPAC) surfaces are generally considered to be the acoustically most effective low noise road surfaces ready for implementation. While DPAC used on highways in warm climates may have an average life of around 8 years, in Scandinavia with severe winter climate DPAC usually survive only about 3 years; partly due to wear of studded tyres. An ongoing project in Sweden, applying DPAC and single-layer...
-
Tribological performance of PTFE-metal binary coatings in rolling/sliding contact
PublicationTribological performance of surface coatings with embedded PTFE reservoirs in rolling/sliding contact is reported. Using two different coating materials and two shapes and patterns of PTFE reservoirs test samples in the form of discs were prepared and tested in a four-ball contact configuration under loads corresponding to nominal contact pressure of 0.5 and 1.0 GPa. It was found that one coating, namely aluminium-bronze with embedded...
-
Wear of Ultra-thin DLC or Tungsten-modified DLC Coatings under Reciprocating Sliding
PublicationIn the paper results are presented from tests in reciprocating sliding of self mated specimens of DLC and tungsten modified DLC coatings on stainless steel substrate. The contact geometry chosen for the research task was ball on flat. The contacts were lubricated either with distilled water or medical saline solution. Results are presented with regard to wear resistance as a function of material type and lubricant used.
-
Wielkogabarytowe hydrodynamiczne łożyska wzdłużne
PublicationW monografii przedstawiono problemy konstrukcyjne i badawcze hydrodynamicznych łożysk wzdłużnych o dużych średnicach. Łożyska takie stanowią istotne i niezwykle odpowiedzialne podzespoły hydrogeneratorów elektrowni wodnych. Z uwagi na rozmiary (średnice przekraczają niekiedy 5 metrów) i złożoność zjawisk łożyska te wymagają specjalnej postaci konstrukcyjnej, a ich dokładna analiza obliczeniowa przysparza wiele problemów. Dodatkowo...
-
Wpływ eksploatacji opon na środowisko
PublicationPrzedstawiono wpływ eksploatacji opon na środowisko uwzględniając takie aspekty jak: hałas opon, opór toczenia oraz przyczepność. Zaprezentowano zasady oznaczania opon za pomocą specjalnych etykiet, na podstawie których można ocenić wybrane parametry opon w kontekście wpływu na środowisko i bezpieczeństwo eksploatacji pojazdu.
-
Wpływ nawierzchni drogowej na opór toczenia opon samochdowych
PublicationW artykule przedstawiono wyniki laboratoryjnych badań oporu toczenia opon na 5 nawierzchniach zamontowanych na bębnach dwóch maszyn bieżnych. Przeanalizowano je w aspekcie wpływu tekstury nawierzchni na współczynnik oporu toczenia opon. Wnioski z tej pracy posłużyły do zaplanowania podobnych badań w warunkach drogowych za pomocą przyczepy dynamometrycznej.
Year 2017
-
THE INFLUENCE OF HOUSING ARRANGEMENT AND INTERFERENCE ON PRELOAD AND THEORETICAL LIFETIME OF A SYSTEM OF TAPER ROLLER BEARINGS OF A HIGH SPEED SHAFT OF A WIND TURBINE GEARBOX
PublicationA system of two taper roller bearings can carry loads with a high ratio of axial load to radial load. Such a system was proposed for a wind turbine gearbox following the poor durability of original bearing design with the aim of increasing durability. Because of size limits, a proposed system is composed of two different taper roller bearings. Standard manufacturers’ catalogues do not provide information on recommended preload...
-
THE USE OF THE Ti-13Zr-13Nb ALLOY POWDER FOR MANUFACTURING OF PROSTHETIC PARTS BY SELECTIVE LASER MELTING
PublicationThe 3D printing is a manufacturing technique belonging to the additive methods able to prepare the designed parts for various purposes. The present reasearch was aimed to fabricate the prosthetic foundations and bridges made of the new Ti-13Zr-13Nb alloy by the selective laser melting (SLM) of a metal powder. The scanning electron examinations and micro scanning tomography were used to investigate the surface quality and intrinsic...
-
Tyre rolling resistance and its influence on fuel consumption
PublicationRolling resistance of tyres is one of the major resistive forces acting on any wheeled vehicle. Unfortunately, it is also one of the forces very difficult to measure. It is estimated that in certain traffic conditions (like for example constant speed driving with slow or moderate speed) so called Rolling Resistance Impact Factor may be as high as 0.3. This means that reduction of rolling resistance by 50% would lead to 15% of energy...
-
Układ kompensacji wpływu wzniesienia oraz przyspieszenia w przyczepie do badania oporu toczenia
PublicationW artykule przedstawiono metodę pomiaru współczynnika oporu toczenia przy wykorzystaniu przyczepy opracowanej w Zakładzie Pojazdów na Politechnice Gdańskiej. Następnie omówiono opatentowany układ bezwładnościowy do korekcji wpływu wzniesienia oraz metodę korekcji wpływu przyspieszenia wzdłużnego. W dalszej części przedstawiono przykładowe wyniki obrazujące pomiar współczynnika CRR na wzniesieniu przy zmiennej prędkości.
-
Wpływ implantacji jonowej na wybrane właściwości użytkowe stopu Ti-13Nb-13Zr w aspekcie zastosowania na elementy trące w endoprotezach stawu biodrowego
PublicationOgraniczeniem stosowania stopów tytanu na implanty długookresowe, które podlegają obciążeniom zmiennym jest, oprócz zjawiska metalozy, ich stosunkowo niska odporność na zużycie poprzez tarcie. Zachodzące procesy zużycia tribologicznego na powierzchniach współpracujących elementów pary trącej ograniczają żywotność sztucznych stawów, co najczęściej jest przyczyną operacji rewizyjnych, wskutek obluzowania się elementów nośnych endoprotezy...
-
Wpływ kierowcy na opór toczenia samochodu
PublicationW pracy omówiono wpływ zachowań kierowcy na opory toczenia pojazdu w ruchu drogowym. Można tu wyróżnić styl jazdy kierowcy oraz jego dbałość o pojazd. Przedstawiono wzrost oporu toczenia w aspekcie dynamicznego przyspieszania oraz szybkiej jazdy na zakręcie. Przeanalizowano także wpływ na opór toczenia takich czynników jak: ciśnienie w ogumieniu obciążenie promieniowe, zbieżność kół jezdnych samochodu oraz zużycie ogumienia.
Year 2019
-
The influence of inflation pressure and ambient temperature on the value of the truck tires rolling resistance
PublicationThe articlediscusses the effect of inflation pressure and the ambient temperature on the value of the rolling resistance of truck tires which directly translates into fuel consumption. For this purpose, a series of measurements was made at two ambient temperatures (at 25°C and -15°C), using different pumping pressures.
-
THEORETICAL AND EXPERIMENTAL INVESTIGATION OF THIN-WALLED BEARING SHELL’S DESIGN PARAMETERS AND ASSEMBLY CONDITIONS ON THE HOLDING TORQUE INSIDE A HOUSING BORE OF A CONNECTING ROD
PublicationThe aim of the work was the experimental and theoretical evaluation of the influence of the most important parameters determining the holding torque of a thin-walled bearing shell inside a housing bore of a connecting rod. The main investigated parameters were defned by authors experience in this feld. In the frst stage of research, a special test stand was designed in order to allow measuring the real values of the friction torque...
Year 2015
-
The influence of road surface unevenness on tyre rolling resistance
PublicationThe geometric characteristics of road surface substantially affect the interaction between tyre and road. Depending on pavement texture wavelength, the texture chiefly affects tyre/road friction, rolling resistance, interior and exterior noise, tyre wear, and ride comfort. The article presents results of investigations on the influence of road surface unevenness on the rolling resistance of passenger car and truck tyres. The tests...
-
Tire camber angle influence on tire-pavement noise
PublicationTaking into account tire-pavement noise and tires classification with respect to noise emission special measurement methods are usually used. When two of them are applied (the Laboratory Drum Method (DR) and the Close-Proximity Method (CPX)) the investigator has to be sure that the position of the tire is correct. The authors of this paper thought about tire position as tire (wheel) alignment in particular tire camber angle. They...
-
Tyre/road noise of passenger car tyres, including tyres for electric vehicles - road measurements
PublicationThe paper presents the results from CPX measurements of tyre/road noise performed for selected passenger car tyres, including the tyres especially designed for electric vehicles. The tyres have been measured when rolling on several typical road surfaces in Norway and in Poland. In addition, the tyres have been measured on some very low noise road surfaces, such as a the poroelastic road surface (PERS). The measurement results...
-
UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU TURBINY WIATROWEJ
PublicationIn a most commonly met design of a wind turbine the power is transmitted from the rotor to the generator through the system composed of the main shaft, friction connection, multiplicating gearbox and a flexible coupling. The driving system comprises almost a complete set of the machine elements being described during machine design lectures and can serve as an interesting illustration of the lectures.
-
Wpływ kąta pochylenia koła na opór toczenia opon samochodowych
PublicationW pracy przedstawiono wpływ kąta pochylenia koła na opór toczenia opon do samochodów osobowych. Pomiary oporu toczenia kół toczących się z kątem pochylenia od -6º do +3º wykonano na bębnowej maszynie bieżnej metodą momentową. Wyniki pomiarów przedstawiono w formie zależności współczynnika oporu toczenia oraz przyrostu współczynnika oporu toczenia w funkcji kąta pochylenia badanego koła.
Year 2016
-
The New 3D Printed Left Atrial Appendage Closure with a Novel Holdfast Device: A Pre-Clinical Feasibility Animal Study
PublicationMany patients undergoing cardiac surgery have risk factors for both atrial fibrillation and stroke. The left atrial appendage (LAA) is the primary site for thrombi formation. Therefore LAA occlusion devices should be tested for their ability to reduce future cerebral ischemic events in patients with high-risk of haemorrhage. The aim of this study was to evaluate the safety and feasibility of a novel left atrial appendage exclusion...
-
Ultra Low Noise Poroelastic Road Surfaces
PublicationNoise is one of the most important environmental problems related to road traffic. During the last decades, the noise emitted by the engines and powertrains of vehicles was greatly reduced and tires became a clearly dominant noise source. The article describes the concept of low noise poroelastic road surfaces that are composed of mineral and rubber aggregate bound by polyurethane resin. Those surfaces have a porous structure and...
-
WEAR OF Si OR B DOPED AMORPHOUS CARBON COATINGS
PublicationThe paper describes a complex wear research on DLC (amorphous carbon) moped with boron (B) and silicone (Si). The tests were carried out in two different sliping systems: flat–on–flat (ring contact, unidirectional sliding) and ball–on–flat (reciprocating sliding). Water and medical saline solutions were used as lubricants. A comparative analysis of the results revealed differences in the initiation and progress of wear and the...
Year 2021
-
The non-invasive evaluation of heart function in patients with an acute myocardial infarction: The role of impedance cardiography
PublicationBackground: The purpose of this study was to analyze hemodynamic changes in patients treated with percutaneous coronary intervention (PCI) at an early stage of acute myocardial infarction (AMI) and at one-month follow-up. Methods: Patients with AMI (n = 27) who underwent PCI were analyzed using impedance cardiography (ICG). ICG data were collected continuously (beat by beat) during the whole PCI procedure and thereafter at every...
-
Water-lubricated stern tube bearing - experimental and theoretical investigations of thermal effects
PublicationThe paper presents research results of thermal phenomena accompanying operation of a water-lubricated stern tube bearing with axial grooves. Experimental tests revealed, that intensity of forced axial flow has strong influence on bush temperature. Numerical simulations focused on investigation of the thermal phenomena under operation of water-lubricated journal bearing showed, that restricted axial flow promotes backflow of the...
Year 2010
-
The oil film parameters of the wankel engine apex seal in aspects of durability of mating elements
PublicationThe Wankel engine is one of only few alternatives to the reciprocating engines. The advantages such as good value of maximum engine power to its mass ratio are still present and can have great sense in selected fields of application, for example General Aviation. Nevertheless the disadvantages of the Wankel engine design have never lost its importance and still pose an obstacle to wider use of the Wankel engine. One of the main...
Year 2018
-
The use of plate springs for preloading of a system of tapered roller bearings of a wind turbine gearbox
PublicationThe use of preloaded tapered roller bearings in wind turbine drive systems allows a transfer of load in the case of high variations of axial forces. The examined bearing system, a modification of a current design, consists of a pair of different sized bearings. Previous study showed the high sensitivity of tapered roller bearings on the existing radial interference. Dimensional tolerances used in the original design do not allow...
-
TIRE/ROAD NOISE AND TIRE ROLLING RESISTANCE ON PROTOTYPE PERS SURFACE
PublicationPoroelastic road surfaces are characterized by low noise of tires running on them.Road pavements of this type are promising solution to problems related to traffic noise in cities and on rural roads. Some technical problems still have to be solved, in particular regarding durability and skid resistance on wet surface. Ongoing and planned works are to contribute to create a quiet, durable and safe road surface, which will become...
-
Tire/Road Noise On Poroelastic Road Surfaces - Results Of Laboratory Measurements
PublicationTire/road noise is the most important part of traffic noise for medium and high speed driving both in the case of passenger cars and trucks. The potential to make modification of tires that significantly reduce tire/road noise in nearly over, at least for conventional tires so the only promising action is to improve road pavements. One of the innovative solutions is poroelastic road pavement (PERS) that reduces airflow related...
Year 2013
-
Tilting pad thrust bearing with novel material selection - experimental comparison of low and medium speed operation
PublicationThe advances in material engineering led to the development of hard carbon based coatings applied in numerous applications in order to prevent or minimize wear of the parts in contact. With Triondur® coatings, the bearing company Schaeffler has succeeded in halving the friction losses in the valve trains of passenger cars. The coatings are optimized for high abrasive wear protection and low sliding friction moments. Altogether...
-
Type of surface and tire rolling resistance
Publication...
-
Ustalenie prędkości zderzenia w oparciu o zakres uszkodzeń samochodu z wykorzystaniem metod energetycznych – badania pilotażowe
PublicationW artykule przedstawiono omówienie możliwości technicznych mierzenia profi lu odkształcenia samochodu powypadkowego przy użyciu specjalnie do tego celu zaprojektowanego i wykonanego przyrządu pomiarowego. Przyrząd ten zastosowany w metodzie grafi cznej wyznaczania wartości pracy deformacji, powoduje zwiększenie wykorzystania metod energetycznych jako niezwykle istotnych w praktyce opiniowania szczególnie trudnych i złożonych zdarzeń...
Year 2008
-
Tire rolling resistance measurements on the road and in the laboratory
PublicationW pracy przedstawiono stanowisko bębnowe do badania oporu toczenia opon samochdowych w warunkach laboratoryjnych. Zaprezentowano także przyczepę dynamometryczną do badania oporu toczenia opon samochodowych w warunkach drogowych. Stanowisko bębnowe i przyczepa zosały zbudowane w Katedrze Pojazdów i Maszyn Roboczych Politechniki Gdańskiej. Omówiono wpływ wzdłużnego pochylenia drogi i naporu powietrza na badane koło na dokładność...
Year 2003
-
Tribometr posuwisto-zwrotny ze stałą prędkością ślizgania
PublicationSkonstruowano urządzenie do badania tarcia ślizgowego w styku smarowanym lub technicznie suchym w ruchu prostoliniowym (posuwisto-zwrotnym), przy nastawnym poziomie wymuszeń, a także przy różnych sztywnościach układu prowadzącego próbkę bierną oraz układu zapewniającego docisk próbek. Przewidziano pomiar wartości wymuszeń, przemieszczenia próbki biernej (siły tarcia) oraz zużycie próbek. Przedstawiono przykładowe wyniki badań.
-
Układy hydrauliczne stosowane w samochodach ciężarowych.
PublicationOpisano: Retarder: zintegrowany układ hamowania samochodu SCANIA, poszczególne funkcje działania dla przypadków hamowania oraz momentu gdy ma zakończyć hamowanie. Przedstawiono schemat budowy retardera wraz z jego podzespołami gdy jest rozłączony i w przypadku rozpoczęcia hamowania.
-
Układy hydrauliczne stosowane w samochodach osobowych''. Część II.
PublicationOpisano : hydrauliczny układ zapobiegania blokowania kół, położenie spoczynkowe, fazę utrzymania ciśnienia, zmniejszania ciśnienia. Całość publikacji podsumowano omawiając rolę poszczególnych elementów układu hydraulicznego napędu poszczególnych podzespołów.
-
Weryfikacja modelu hydrostatycznego wspomagania łożyska nośnego hydrogeneratora
PublicationW referacie przedstawiono model MES szczeliny olejowej oraz klocka łożyska nośnego hydrogeneratora elektrowni Porąbka-Żar. W obliczeniach uwzględniano deformacje sprężyste klocka, przepływ oleju przez szczelinę olejową oraz warunki podparcia klocka. Przedstawiono również niektóre wyniki obliczeń uzyskane za pomocą opisanego modelu MES i porównano je z wynikami pomiarów doświadczalnych przeprowadzonych na stanowisku badawczym AGH...
-
Węzły cierne stabilizatora pola operacyjnego serca
PublicationZbudowany w wyniku współpracy gdańskiej Politechniki i Akademii Medycznej stabilizator pola operacyjnego na pracującym sercu to urządzenie niezbędne do prowadzenia operacji kardiochirurgicznych bez włączania krążenia pozaustrojowego. W pracy przedstawiono jego konstrukcję oraz badania oporów tarcia w przegubach i symulacyjne badania sztywności jego struktury. Urządzenie poprzez chwytak z parą przyssawek unosi serce i unieruchamia...
Year 2011
-
Tyre dynamic radius determination
PublicationW artykule opisano stanowisko wykorzystywane do badania oporu toczenia opon samochodowych znajdujące się w Katedrze Konstrukcji Maszyn i Pojazdów Wydziału Mechanicznego Politechniki Gdańskiej. Przedstawiono wyniki badań promienia dynamicznego opony Michelin 165/80R13 83T z bieżnikiem CLASSIC przeprowadzone z wykorzystaniem tego stanowiska na nawierzchni Safety Walk 80. Badania przeprowadzono zmieniając: prędkość jazdy, obciążenie...
Year 2014
-
Tyre/road noise reduction by a poroelastic road surface
PublicationLow noise road surfaces of existing types may in favourable cases and in new conditions provide up to 7 dB of noise reduction. For higher noise reductions, innovative solutions must be sought. Poroelastic road surfaces (PERS) may be such a solution, which currently is studied in the EU project PERSUADE. This paper presents results of trials with a PERS version prefabricated by one of the project partners. Tests were made in a laboratory...
-
Water-Lubricated Sintered Bronze Journal Bearings—Theoretical and Experimental Research
PublicationWater lubricated bearings are used from many years in shipbuilding, hydro power and other industries because of their advantages such as: extensive serviceable life, low coefficient of friction, longevity of shaft sleeve, good abrasion resistance, low maintenance required, unit simplicity, no danger of pollution and low price. Various types of water lubricated sliding bearings have been tested at the Technical University of Gdansk...
Year 2002
-
Tyre/road noise. Reference book.
PublicationKsiążka przedstawia zagadnienia związane z hałasem opon samochodowych poruszających się po nawierzchniach drogowych. Zawiera rozdziały poświęcone budowie opon, budowie nawierzchni drogowych, akustyce, mechanizmom generowania hałasu, wpływie czynników eksploatacyjnych i konstrukcyjnych na hałas opon, metodom pomiarowym, modelowaniu, metodom ograniczania hałasu opon, zagadnieniom prawnym i normalizacyjnym. Jest kompletnym przewodnikiem...
-
Układy chłodzenia oleju smarującego łożyska wzdłużne turbin wodnych
PublicationOmówiono charakterystyczne cechy wewnętrznych i zewnętrznych układów chłodzenia oleju smarującego hydrodynamiczne łożyska wzdłużne w turbinach wodnych o wałach pionowych. Zaprezentowano także problemy związane z projektowaniem zewnętrznych układów chłodzenia. Na przykładzie układu chłodzenia hydrozespołu nr 2 elektrowni szczytowo-pompowej (esp) Żar omówiono efekty stosowania zewnętrznych układów chłodzenia.
-
Urządzenia do badania wytrzymałości zmęczeniowej panwi łożysk ślizgowych.
PublicationW pracy przedstawiono unikatowe stanowiska do doświadczalnych badań nad wytrzymałością zmęczeniową warstw ślizgowych cienkościennych panwi stosowanych we współczesnych maszynach. Urządzenia skonstruowano i zbudowano w Politechnice Gdańskiej. Przedstawiono zasadę działania i możliwości badawcze urządzeń, istotne elementy metodyki badań oraz oczekiwane rezultaty kompleksowych badań zmęczeniowych realizowanych za pomocą prezentowanych...
-
Uwarunkowania frettingu jako procesu destrukcji warstwy wierzchniej
PublicationPrzedstawiono uwarunkowania frettingu jako procesu destrukcji warstwy wierzchniej oraz ich analizę uwzględniającą współczesne poglądy naukowe. Opisano klasyfikację tych warunków oraz podział frettingu na rodzaje i zakresy w zależności od omówionych warunków.
-
Verpa bohemica (Krombh.) Schroet. (Morchellaceae) w Gdańsku.
PublicationNa obszarze Jaśkowego Lasu graniczącego z gdańskim Osiedlem Morena, w kwietniu 1997 roku stwierdzono stanowisko rzadkiego, ściśle chronionego gatunku grzyba - naparstniczki (smardzówki) czeskiej Verpa bohemica; nie był on dotąd notowany na Pomorzu Gdańskim. Gatunek został umieszczony na ''Czerwonej liście'' grzybów w kategorii ''narażone'' [V - vulnerable].
-
Wpływ cech konstrukcyjnych stanowiska badawczego na proces tarcia ślizgowego
PublicationZaprezentowano wyniki badań będących bezpośrednią kontynuacją wcześniejszych prac z zakresu badania drgań wywołanych tarciem. Badano konforemne płaskie skojarzenie pierścieniowe z monolitycznego Al2O,3 smarowanego olejem parafinowym. Badania wykonano na Tribometrze PT-3 wyposażonym w komputerowy system sterująco pomiarowy, umożliwiający wielokanałową szerokopasmową rejestrację przyspieszeń, sił i przemieszczeń. Układ badawczy tribometru...
Year 2004
-
Urządzenia do badania oporu toczenia nawierzchni drogowej
PublicationOmówiono metody badania oporu toczenia nawierzchni drogowych. Przedstawiono unikatową przyczepę doświadczalną zbudowaną w Katedrze Pojazdów i Maszyn Roboczych Politechniki Gdańskiej, umożliwiającą badanie oporu toczenia nawierzchni drogowej metodą przyczepową. Mając dobrane opony testowe (wzorcowe, referencyjne) można klasyfikować nawierzchnie drogowe pod względem ich oporu toczenia.