Knowledge and Information Management Department - Administrative Units - Bridge of Knowledge

Search

Knowledge and Information Management Department

Filters

total: 174

  • Category
  • Year
  • Options

clear Chosen catalog filters disabled

Catalog Publications

Year 2006
  • Universities in a knowledge-based society - their role and challenges they have to face
    Publication
    • M. Dąbrowska

    - Year 2006

    Artykuł opisuje rolę instytucji edukacyjnych wraz z problemami i wyzwaniami, którym muszę one sprostać w gospodarce opartej na wiedzy.

  • Universities in a knowledge-based society - their role and challenges they have to face
    Publication
    • M. Dąbrowska

    - Year 2006

    W artykule przedstawiono zagadnienia związane z uczelniami wyższymi we współczesnym społeczeństwie opatym na wiedzy. Wciąż zmieniające się środowisko uniwersyteckie wymaga od uczelni szybkiego dostosowywania się do nowych wymagań studentów, ich rodziców, czy pracodawców. W artykule zawarto opis zmian dotyczących popytu na edukację, współpracy między uczelnią i środowiskiem biznesowym, a także internacjonalizacji i globalizacji...

  • Uniwersytet przyszłości organizacją fraktalną?
    Publication

    - Year 2006

    Autor proponuje wdrożenie idei organizacji fraktalnej do realiów uniwersytetu, w celu ograniczenia znaczenia barier kulturowych i organizacyjnych i przekształcenia uczelni w kierunku elastycznej organizacji. Takie cechy organizacji fraktalnej jak samoorganizacja, samopodobieństwo, witalność, dynamika i nawigowanie odniesiono do realiów współczenej uczelni wskazując ich znaczenie dla wsparcia rozwoju uczelni w społeczeństwie wiedzy....

  • Uniwersytet: tradycyjny-przedsiębiorczy-oparty na wiedzy
    Publication

    Celem artykułu jest przedstawienie transformacji uniwersytetów od modelu klasycznego, przez uniwersytet przedsiębiorczy, do uniwersytetu - organizacji podporządkowanej wiedzy. Pierwsza część zawiera rys historyczny, który jest, zdaniem Autora, bardzo istotny, gdyż pozwala uzmysłowić sobie złożoność czynników mających wpływ na kierunki ewolucji współczesnych uczelni. W drugiej części, odnoszącej się do przyszłości uniwersytetu,...

    Full text available to download

  • Zarządzanie ''środek-góra-dół'' w uczelni
    Publication

    - Year 2006

    W opracowaniu przedstawiono propozycję adaptacji modelu zarządzania ''środek - góra - dół'', autorstwa Nonaki i Takeuchiego, do realiów uczelni. Celem autora jest próba wykazania, że model ten korzystnie może wpływać na przepływ wiedzy we współczesnej uczelni określanej przez Mintzberga jako profesjonalna biurokracja. Sprzyja on bowiem w znacznie większym stopniu niż modele ''góra - dół'' i ''dół - góra'' doskonaleniu kultury organizacyjnej...

  • Zarządzanie wiedzą w uczelni publicznej
    Publication

    - Year 2006

    Autor przedstawia uczelnie publiczne jako organizacje, które odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu społeczeństwa wiedzy oraz współtworzeniu gospodarki opartej na wiedzy. Omawia cechy współczesnej uczelni jako organizacji aspirującej do miana podporządkowanej wiedzy (opartej na wiedzy). Wskazuje na bariery kulturowe i organizacyjne utrudniające przepływ wiedzy w uczelni i proponuje ewolucję uczelni w kierunku organizacji hiperteksto-wej,...

  • Zmiany w uczelni - ku organizacji hipertekstowej
    Publication

    - Year 2006

    W opracowaniu pokrótce przedstawiono wyzwania stające wobec współczesnych uczelni - organizacji aktywnie współtworzących społeczeństwo wiedzy. Uznano, że obecne struktury organizacyjne uczelni nie sprzyjają efektywnemu przepływowi wiedzy. Zaproponowano zorganizowanie uczelni wykorzystując model organizacji hipertekstowej autorstwa Nonaki i Takeuchiego. W konkluzji uznano, że poszukiwanie nowych rozwiązań organizacyjnych w uczelniach...

Year 2005
Year 2004
  • Identyfikacja elementów zarządzania wiedzą w wyższej uczelni.
    Publication

    - Year 2004

    W artykule przedstawiono propozycję implementacji modelu zarządzania wiedzą opisanego przez Probsta, Rauba i Romhardta do realiów wyższej uczelni. Zwrócono uwagę na konieczność opracownia strategii zarządzania wiedzą w oparciu o ten model. Przeanalizowano przygotowanie kapitału ludzkiego, informacyjnego oraz organizacyjnego do wdrożenia poszczególnych procesów zarządzania wiedzą w wyższej uczelni.

  • Możliwości wdrożenia strategicznej karty wyników w Instytucie Oceanologii Polskiej Akademii Nauk w Sopocie.
    Publication

    - Year 2004

    Autorzy wskazują strategiczną kartę wyników jako instrument doskonalenia zarządzania instytutem naukowo-badawczym, na przykładzie Instytutu Oceanologii PAN w Sopocie. W opracowAniu podjęto próbę implementacji tej metody w zakresie każdej z czterech perspektyw strategicznej karty wyników, formułując uprzednio cele strategiczne IO PAN. Wskazano także związki przyczynowo-skutkowe sformułowanych celów szczegółowych działalności ze...

  • The concept of entrepreneurial university as an answer to the challenges of the 21st century
    Publication
    • M. Dąbrowska

    - Year 2004

    W rozdziale zaprezentowano główne zmiany w środowisku akademickim wraz z oczekiwaniami i wymaganiami interesariuszy uczelni. Zaproponowano również koncepcję uczelni przedsiębiorczej, która pozwala uczelniom stać się konkurencyjnymi na rynku usług edukacyjnych.

  • Uniwersytet jako wizjonerska organizacja - mity i rzeczywistość.
    Publication

    - Year 2004

    Jakie warunki musi spełnić uczelnia, aby stać się wizjonerską? Czy mity od- noszące się do wizjonerskich organizacji przedstawione w książce J.C. Coll-linsa i J.I. Porrasa, Wizjonerskie organizacje, utrudnidają funkcjonowanie wizjonerskim uczelniom? - to pytania, na które stara się znaleźć odpowiedź autor artykułu.

  • Warunki wastępne opracowania strategii zarządzania wiedzą w szkole wyższej.
    Publication

    - Year 2004

    Autor podejmuje próbę określenia warunków wstępnych, niezbędnych do opracowania strategii zarządzania wiedzą w szkole wyższej, której ważnymi zadaniami jest kreowanie, wykorzystywanie i rozpowszechnianie wiedzy. Definiuje i opisuje zasoby wiedzy uczelni oraz dwuwymiarową macierz kompetencji, której dokładne przeanalizowanie jest, zadaniem autora, warunkiem koniecznym przygotowania strategii zarządzania wiedza w szkole wyższej....

Year 2002