dr hab. inż. Wojciech Litwin
Employment
- Head of Section at Zakład Wyposażenia Okrętu
- Dyrektor Instytutu Budowy Okrętów at Institute of Ocean Engineering and Ship Technology
- Associate professor at Institute of Ocean Engineering and Ship Technology
Research fields
Publications
Filters
total: 66
Catalog Publications
-
Experimental tests of water lubricated marine rubber bearing
PublicationW referacie przedstawiono stosowane obecnie rodzaje łożysk gumowych smarowanych wodą. Omówiono ich zalety i wady.W drugiej części pracy przedstawiono wyniki badań eksperymantalnych typowego okrętowego łożyska gumowego. Uzyskane rezultaty porównano z wynikami badań łożysk z polimerową panwią.
-
Ekologiczne zasilanie i napędy małych statków i łodzi
PublicationArtykuł dotyczy nowoczesnych układów napędu niewielkich jednostek pływających opartych na silnikach elektrycznych z magnesami trwałymi ziem rzadkich oraz układów ich zasilania. Przedstawiono różne typy nowoczesnych silników, akumulatorów oraz paneli fotowoltaicznych. Zaprezentowano obecne trendy rozwoju oraz przedstawiono jednostki pływające zasilane energią słoneczną zaprojektowane i zbudowane na Politechnice Gdańskiej.
-
Napęd i zasilanie hybrydowe niewielkich jednostek pływających
PublicationW artykule opisano różnego typu nowoczesne układy napędy hybrydowe stosowane na niewielkich jednostkach pływających. W drugiej części artykułu przedstawiono autorskie rozwiązania napędu i zasilania hybrydowego.
-
Studium problemów badawczych oraz konstrukcyjnych okrętowych łożysk ślizgowych wałów głównych smarowanych wodą
PublicationWraz z intensywnym rozwojem techniki podwyższył się poziom oczekiwań względem nowo projektowanych i budowanych obiektów, w tym również jednostek pływających. Okazuje się jednak, że corocznie towarzystwa klasyfikacyjne odnotowują liczne awarie układów łożyskowych wałów śrubowych. Może być to związane z ciężkimi warunkami pracy, zwłaszcza mocno obciążonego łożyska rufowego. Przypuszczano również, że ograniczona trwałość niektórych...
-
Influence of bush wear in water lubricated marine stern tube bearings with shaft misalignment
PublicationWater lubricated propeller shaft bearings are frequently employed on modern ships due to their advantages such as durability, simplicity and low price. Specific working conditions on ships cause shaft misalignment which often results in rapid wearing of bush and shaft. Shaft misalignment could be an effect of manufacturing or assembly faults but sometimes it appears due to hull or shaft deformation. The wearing process has influence...
-
POLAND RULES! - Polska rządzi! Relacja z regat łodzi solarnych Dong Energy Solar Challenge 2014
PublicationW 2014 r. Studenci Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej, członkowie Koła Naukowego „KORAB” zwyciężyli w regat łodzi zasilanych energią słoneczną Dong Energy Solar Boats Challenge – Holland 2015. W artykule opisano przygotowania do regat, łódź solarną oraz przebieg regat.
-
Assessment of possible application of water lubricated sintered brass slide bearing for marine propeller shaft
PublicationW artykule przedstawiono wyniki badań eksperymentalnych smarowanego wodą łożyska poprzecznego z panwią wykonaną ze spieku brązu.Przedstawiono wyniki pomiarów rozkładu ciśnienia w filmie smarnym, trajektorie osi wału oraz oporów ruchu.Przeprowadzono ocenę przydatności tego typu łożyska do łożyskowania okrętowych wałów śrubowych.
-
Shaft Misalignment Influence on Water Lubricated Turbine Sliding Bearings with Various Bush Modules of Elasticity
PublicationW artykule przeanalizowano wpływ wielkości przenoszenia osi wału względem panwi na nośność łożyska. Analizie poddano łożyska z odmiennymi rodzajami panwi o różnej sztywności.
-
Novel Design of an Ocean Wave Power Device
PublicationW artykule przedstawiono nowoczesną boję energetyczną o opatentowanej konstrukcji. Omówiono jej konstrukcję oraz przedstawiono problemy konstrukcyjne i badawcze. W ostatniej części artykułu przedstawiono wyniki badań wykonanych na modelu w basenie modelowym.
-
Influence of surface roughness topography on properties of water lubricated polymer bearings, experimental research
PublicationW artykule przedstawiono wyniki badań eksperymentalnych, których celem było zidentyfikowanie wpływu ułożenia chropowatości na powierzchni ślizgowej łożyska smarowanego wodą z polimerową panwią. Badania wykazały, że wpływ ten jest mniejszy niż oczekiwano a na własności łożyska ma wpływ głównie wysokość chropowatości.
-
Projekt i budowa regatowo-badawczej łodzi zasilanej energią słoneczną
PublicationW artykule opisano proces projektowania i budowy małej regatowej jednostki pływajacej zasilanej energią słoneczną. Opisano statrt w regatch Frisian Solar Challenge, które odbyły się w Holandii w 2010r.
-
Sukces mimo wszystko
PublicationAutor jest opiekunem Koła Naukowego Studentów ''KORAB'', działającego przy Wydziale Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej. W artykule zaprezentowano katamaran zasilany energią słoneczną, który został zaprojektowany i zbudowany z myślą o starcie w międzynarodowych regatach Frisian Nuon Solar Challenge.W artykule opisano start w regatach, które odbyły się latem 2006r.
-
Siła w rozumie i mięśniach
PublicationAutor jest opiekunem Koła Naukowego Studentów ''KORAB'', działającego przy Wydziale Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej. W artykule zaprezentowano katamaran RW-4 napędzany siłą ludzkich mięśni, zaprojektowany i zbudowany z myślą o starcie w międzynarodowych regatach International Waterbike Regatta Bremen 2005.
-
Brawo, GEORGE!
PublicationAutor jest opiekunem Koła Naukowego Studentów ''KORAB'', działającego przy Wydziale Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej. W artykule zaprezentowano nowozbudowany katamaran GEORGE napędzany siłą ludzkich mięśni, zaprojektowany i zbudowany z myślą o starcie w międzynarodowych regatach International Waterbike Regatta Istambuł 2006. Tekst zawiera relację z regat w których studenci Politechniki Gdańskiej odnieśli zwycięstwo.
-
Numeryczna analiza trójwymiarowego przepływu w polimerowym łożysku smarowanym wodą = Numerical analysis of three dimensional flow in water lubricated bearing with polymer bearing bush
PublicationW referacie przedstawiono wyniki obliczeń łożysk smarowanych wodą w oparciu o metodę CFD - obliczeniowej mechaniki płynów. Wykazano przydatność nowoczesnych narzędzi obliczeniowych do rozwiązywania podobnych problemów.
-
Wpływ chropowatości na pracę hydrodynamicznego łożyska smarowanego wodą z polimerową panwią
PublicationW referacie przedstawiono wyniki przeprowadzonych badań eksperymantalnych, których celem było zbadanie wpływu ułożenia i wysokości chropowatości na pracę łożyska smarowanego wodą.
-
Katamaran ''Energa Solar'' zasilany energią słoneczną = Solar energy ''Energa Solar'' catamaran
PublicationReferat prezentuje unikalną jednostkę zasilaną energią słoneczną ENERGA Solar.
-
Influence of Bearing Bush Geometry on Properties of Water Lubricated Marine Main Shaft Bearings
PublicationW pracy przedstawiono wpływ geometrii smarowanego wodą, okrętowego łożyska ślizgowego wału głównego na jego własności hydrodynamiczne.Wykazano, że wielkość luzu łożyskowego, położenie oraz liczba rowków smarnych mają znaczący wpływ na nośnosć łożyska.
-
Investigation of the thermal effects in water-lubricated journal bearings with axial grooves
PublicationWater-lubricated hydrodynamic journal bearings are frequently applied as stern tube bearings due to their advantages over other bearing types. They are environmentally friendly, can operate without sealings and in conditions of low friction losses. The most popular are bearings with open axial grooves, which require, for proper operation, forced axial flow of the lubricating water. Correctly designed and operated stern tube bearings...
-
Research on water lubricated main shaft bearings in conditions of improper lubrication and cooling conducted on high torque real-life scale bush test rig
PublicationWater lubricated polymer bushes find increasingly popular use in the sliding bearings of marine propellers, water turbines and pump shafts. Such popularity is partly due to their simple construction which also means relatively affordable price. In addition, properly designed and installed water lubricated bearings may well last for over a decade. However, in practical experience one may also observe cases of rapid wear...
-
Propozycja modernizacji układu napędowego pasażerskiego statku śródlądowego z konwencjonalnego na hybrydowy
PublicationNa przestrzeni ostatnich lat zaobserwowano znaczny wzrost zainteresowania ekologicznymi układami napędowymi rekreacyjnych oraz użytkowych jednostek pływających, wpisującymi się w nurt przyjaznej środowisku, bez emisyjnej, zielonej żeglugi. Problemem jest jednak skonstruowanie bezpiecznej dla pasażerów jednostki pływającej, o możliwie niskim zapotrzebowaniu na energię, wyposażonym w wysoko sprawny, bez emisyjny układ napędowy....
-
Projekt małego promu pasażerskiego z napędem hybrydowym – koncepcja napędu i wybrane problemy gospodarowania energią
PublicationNowoczesne i ekologiczne układy napędowe zyskują coraz większą popularność. Ze względu na wzrost świadomości społeczeństwa oraz restrykcyjne przepisy odnośnie ochrony środowiska w najbliższych latach konwencjonalne układy napędowe mogą nie zostać dopuszczone do dalszej eksploatacji. Dobór alternatywnego rozwiązania jest zależny od wielu czynników, jak na przykład od rodzaju akwenu, po którym porusza się jednostka pływająca, jej...
-
WATER LUBRICATED MAIN SHAFT BEARINGS - MODERN SOLUTION FOR HYDROPOWER INDUSTRY - Experimental and theoretical studies
PublicationWater-lubricated bearings are finding increasingly wide use in various branches of industry. As such, they may also be encountered in hydro power industry. They are also increasingly frequently employed in bearing systems of marine shaft propulsions and water pumps [1]. This rising popularity is due to a number of reasons [2]. First of all, their simple construction has direct impact on the level of pricing which is usually quite...
-
Hydro Lubricants: Water-based lubricants for hydropower applications
PublicationSeveral different base oil types exist in the market including mineral and synthetic oils (e.g. polyalphaolefins, ester, polyglycol, etc.) and are currently widely in use. Although synthetic oils have drawn great attention over the past few decades in terms of their tribological benefits, mineral oils are still widely used in hydropower applications due primarily to their low cost and easy miscibility with other oils. However,...
-
Polymer journal bearings behaviour research under limited lubrication and cooling conditions conducted on high torque test rig
PublicationPolymer journal bearings are frequently used as a water-lubricated bearings of small marine units’ propeller shafts . Choice of these bearings is based on their simple construction and relatively low purchase and maintenance costs. Although properly designed and installed water lubricated bearings may well last for over a decade, rapid wear or failure of these bearings can be observed...
-
WATER LUBRICATED MAIN SHAFT BEAR INGS WITH THREE LAYER BUSH – MODERN SOLUTION FOR MARINE INDUSTRY
PublicationWater lubricated sliding bearings are increasingly popular in marine and hydro power industry. Such popularity is partly due to their simple construction which also means a relatively affordable price. Properly designed and installed water lubricated bearings may well last for over a decade. During the last decade their traditional range has been expanded with new, modern products like three layer bearing bush. The work presents...
-
ATTEMPT AT EVALUATING THE INFLUENCE OF BENDING STRESS ON SHAFT WEAR PROCESSES IN WATER LUBRICATED SLIDING BEARING WITH A RUBBER BUSHING
PublicationWater lubricated bearings find increasingly wide application in shipbuilding or hydro–power industry, the popularity stemming from their numerous advantages. Unfortunately, as it turns out, water lubricated bearings do not always meet expectations, as on occasion they become subject to intense, premature wear which requires costly repair. One of the still unexplained phenomena is the process of excessive bearing wear, in particular...
-
Analiza konstrukcji ramy nośnej wyczynowego roweru wodnego Rektor na przykładzie wybranego węzła
PublicationW pracy poruszono problem zmniejszenia masy wyczynowego roweru wodnego Rektor bez utraty jego wytrzymałości. W tym celu przeprowadzone zostały wieloetapowe obliczenia wybra- nego węzła konstrukcyjnego. Ponadto omówiono technologię wykonania rur kompozytowych. Podczas analizy sprawdzono trzy przypadki różniące się materiałem, z którego wykonano ramę, odpowiednio: z aluminium, laminatu zbrojonego włóknem szklanym oraz laminatu zbrojonego...
-
Ecological bearing systems for water turbines – research and development at Gdansk University of Technology
PublicationIncreasing requirements for environmental protection make it necessary to introduce new materials and designs. Hydroelectric power plants operating in direct contact with water reservoirs and rivers are potentially endangering water cleanliness, hence they should also be modernized in the way minimizing the environmental hazards. A lot of progress in this field has been achieved in last decades, but still there is much work to...
-
Hybrydowe łożysko okrętowego wału głównego smarowane wodą - koncepcja i pierwsze badania eksperymentalne.
PublicationReferat dotyczy okrętowych łożysk wałów śrubowych z polimerową panwią smarowanych wodą. Przedstawiono w nim wybrane wyniki badań łożyska z typową panwią oraz łożyska z tą samą panwią, ale z nieco zmienionym kształtem rowków smarnych. Zmiana ta, wprowadzona przez autorów, miała na celu polepszenie warunków wytworzenia się hydrodynamicznego filmu smarnego i zapewnienia pracy łożyska przy tarciu płynnym, czego nie stwierdzono w łożysku...
-
Research work on water lubricated polymer hydrodynamic bearings.
PublicationW pierwszej części artykułu w skrócie omówiono stanowisko badawcze na którym przeprowadzono eksperyment. W drugiej części opisano symulowane warunki pracy łożyska i zaprezentowano wyniki badań. Z przeprowadzonej analizy rezultatów wynika, że jest możliwe uzyskania tarcia płynnego w okrętowym łożysku wału śrubowego z polimerową panwią smarowanym wodą.
-
Badania wodnego filmu smarnego w łożyskach wału śrubowego wykonanych z tworzyw sztucznych.
PublicationPraca dotyczy smarowanych wodą łożysk ślizgowych okrętowego wału śrubowego z panwiami wykonanymi z polimerów. W pierwszej części pracy przebadano eksperymentalnie typową panew jednego ze znanych producentów łożysk oraz panew własnej konstrukcji.W drugiej części pracy przeprowadzono obliczenia numeryczne łożysk ślizgowych. Następnie porównano otrzymane wyniki i wyciągnięto wnioski.
-
Human Resource Management Digitalisation in Multidisciplinary Ship Design Companies
PublicationThe digitalisation in the ship design sector is currently applied to the design process itself and is well defined, partially standardised and practically implemented by both independent design companies and the design departments of shipyards. The situation is similar in other sectors of engineering. However, the requirements for the digitalisation of other processes in design and engineering companies have not previously been...
-
Badania polimerowych łożysk ślizgowych wału śrubowego małej jednostki pływającej.
PublicationReferat prezentuje założenia oraz wyniki wstępnych badań teoretycznych i eksperymentalnych smarowanych wodą polimerowych łożysk ślizgowych wału śrubowego małej jednostki pływającej. Głównym problemem badawczym jest wyjaśnienie czy w smarownych wodą panwiach wału śrubowego możliwe jest uzyskanie stabilnego smarowania hydrodynamicznego. Autor przedstawia model obliczeń teoretycznych oraz specjalnie zaprojektowane i wykonane...
-
Badania symulacyjne polimerowych łożysk ślizgowych wału śrubowego małej jednostki pływającej.
PublicationReferat prezentuje założenia oraz wyniki wstępnych badań symulacyjnych smarowanych wodą polimerowych łożysk ślizgowych wału śrubowego małej jednostki pływającej. Prezentowany jest model teoretyczny izotermiczny oraz wyniki obliczeń numerycznych wykonanych za jego pomocą.
-
Badania eksperymentalne polimerowego łożyska smarowanego wodą okrętowego wału śrubowego.
PublicationReferat prezentuje część wyników uzyskanych w trakcie badań eksperymentalnych polimerowego łożyska okrętowego wału głównego smarownego wodą. Zademonstrowano uzyskane w trakcie pracy badawczej wykresy współczynnika tarcia,rozkładu ciśnienia na obwodzie pomiędzy czopem a panwią oraz trajektorii środka czopa.
-
Comparative wear test of journal sliding bearings with sintered bronze and Babbitt alloy bushes lubricated by environmentally acceptable/adapted lubricants (EAL)
PublicationA growing awareness of the negative effects of mineral oils on the natural environment has resulted in the introduction of new regulations related to environmental protection. One of these regulations requires the use of environmentally acceptable/adapted lubricants (EAL) to lubricate marine main shaft bearings, in place of the mineral lubricating oils that have been used for decades. Classification Societies, which supervise...
-
Water-Lubricated Journal Bearings Marine Applications, Design, and Operational Problems and Solutions
PublicationWater-Lubricated Journal Bearings: Marine Applications, Design, and Operational Problems and Solutions provides cutting-edge design solutions, common problems and methods for avoiding them, and material selection considerations for the use of water-lubricated journal bearings in marine environments. These bearings have many advantages, including the absence of the potential for oil contamination. They are also sensitive, and their...
-
Experimental comparison of the transition speed of a hydrodynamic journal bearing lubricated with oil and magnetorheological fluid
PublicationA journal bearing test bench is used to find the transition speed between the hydrodynamic and mixed lubrication regimes for a modified magnetorheological (MR) fluid. It is shown that the transition speed of the bearing can be reduced by applying a local magnetic field near minimum film when it is lubricated with the MR fluid, and that this will only marginally increase friction. The lubricating performance of the MR fluid is compared...
-
Environmentally acceptable lubricants (EAL) compared with a reference mineral oil as marine stern tube bearing lubricant – Experimental and theoretical investigations
PublicationThe purpose of this research is to indicate the potential differences in bearing characteristics resulting from the application of different lubricant types with the same viscosity grade. The effect of different environmentally acceptable lubricants (EALs) on hydrodynamic journal bearing properties is studied experimentally and compared to the properties obtained after lubrication with a reference mineral oil. The results of the...
-
Research on heavy loaded water lubricated main shaft bearings of the ship = Badania mocno obciążonych, smarowanych wodą łożysk wału śrubowego jednostki pływającej
PublicationW referacie zaprezentowano wyniki badań łożyska z polimerową panwią smarowanego wodą, jednego z wiodących producentów. Próby prowadzono dla dwóch odmiennych warunków pracy: dla typowych wielkości obciążeń, jakie występują w łożysku rufowym okrętowego wału głównego oraz dla obciążeń, przy których średnie naciski są bliskie wartościom dopuszczalnym, określonym przez producenta. Przeprowadzone badania wykazały, że łożysko pracuje...
-
First tests of water lubricated propeller shaft bearings = Wstępne badania zespołu smarowanych wodą łożysk okrętowego wału śrubowego
PublicationW pierwszej części referatu zaprezentowano nowe stanowsko badawcze przy pomocy którego można badać smarowane wodą łożyska wału śrubowego. W drugiej części pracy przedstawiono uzyskane wyniki pomiarów oporów ruchu i trajektorii osi wału.
-
The catamarans George and Energa Solar
PublicationReferat prezentuje unikalne jednostki: George - katamaran zasilany siłą mięśni i Energa Solar - zasilany energią słoneczną.
-
Sliding bearings with sintered bronze bush lubricated by contaminated water with solid particles – Theoretical and experimental studies
PublicationSliding journal bearings lubricated with water coming directly from the environment are a solution used in shipbuilding, pumps and hydropower. However, the working fluid or surrounding water cannot always be filtered because of design limitations, which often causes the problem of premature wear of these sensitive bearings. The research conducted made it possible to assess the wear of sliding bearings lubricated with water containing...
-
50’ Sail Catamaran with Hybrid Propulsion, Design, Theoretical and Experimental Studies
PublicationThe development of modern lithium batteries and propulsion systems now allows the use of complex propulsion systems for vessels of various sizes. As part of the research and implementation project, a parallel hybrid drive system was designed, built and then tested in the laboratory. The experimental studies conducted allowed for the measurements of power, fuel consumption and electric power distribution in various operating modes...
-
Small Vessel with Inboard Engine Retrofitting Concepts; Real Boat Tests, Laboratory Hybrid Drive Tests and Theoretical Studies
PublicationThe development of modern technologies and their increasing availability, as well as the falling costs of highly ecient propulsion systems and power sources, have resulted in electric or hybrid propulsions systems’ growing popularity for use on watercraft. Presented in the paper are design and lab tests of a prototype parallel hybrid propulsion system. It describes a concept of retrofitting a conventionally powered nine meter-long...
-
Selected Problems of Experimental Testing Marine Stern Tube Bearings
PublicationThis paper presents typical methods for conducting experimental tests on main shaft slide bearings. There are described their possible testing capabilities, advantages, drawbacks and limitations. Various testing methods were analyzed to find a solution able of providing a wide range of possible investigations at possibly acceptable limitations.
-
Experimental research on marine oil-lubricated stern tube bearing
PublicationBearings of propeller shafts are very crucial elements of the propulsion system of each of the ships. The safety of shipping depends on their durability and reliability. The new legal restrictions mean that today we are looking for environmentally friendly solutions. That is why water-lubricated bearings are becoming more and more popular. So, will oil-lubricated shaft bearings belong to the past? The bearing with a white metal...
-
Influence of local bush wear on properties of water lubricated marine stern tube bearings
PublicationW artykule przedstawiono propozycję metody obliczania łożysk ślizgowych smarowanych cieczą o niskiej lepkości (wodą) w których doszło do lokalnego zużycia panwi. Proponowana metoda uwzględnia sprężystą deformację panwi (model EHL) oraz zmianę geometrii będącą wynikiem zużycia.
-
The influence of polymer bearing material and lubricating grooves layout on wear of journal bearings lubricated with contaminated water
PublicationThe goal of the present paper is to investigate wear properties of journal sliding bearing operating in the conditions of contaminated water lubrication. Several bearing materials and bearing sleeve designs (differing in the axial grooves position and their shape) were tested experimentally under typical operating conditions in a dedicated test rig, which was equipped with a lubricating system, enabling lubrication with contaminated...
seen 3930 times