mgr inż. Jerzy Zariczny
Publications
Filters
total: 38
Catalog Publications
-
Effect of Different Structure Type Traffic On Railway Line Capacity
PublicationThe article points to methods of analyzing railway traffic conditions based on two parameters: capacity and delay of trains. The impact of the differentiated railway type structure on the capacity of the railway line was presented. Particular attention has been paid to the assessment of commonly used simplifications in analyzes.
-
ASPEKTY BEZPIECZEŃSTWA W PROJEKTOWANIU I BUDOWIE INFRASTRUKTURY TRAMWAJOWEJ
PublicationW artykule omówiono podstawowe problemy szeroko rozumianej infrastruktury tramwajowej, które wpływają na poziom bezpieczeństwa. Wskazano kierunki i przykłady działań w zakresie poprawy bezpieczeństwa w ruchu tramwajowym. Za konieczne uznano projektowanie i ciągły rozwój rozwiązań infrastrukturalnych w sposób uwzględniający wymogi bezpieczeństwa ruchu drogowego.
-
Efektywność działania smarownic a redukcja hałasu generowanego na łukach linii tramwajowych
PublicationIntensywne procesy urbanizacyjne oraz rozwój gospodarczy są przyczyną zwiększenia wrażliwości człowieka na otaczające go w miastach niedogodności - hałas, drgania i zanieczyszczenie powietrza. Jednocześnie podejmowane sa działania mające na celu ograniczenie wpływu zjawisk obniżających standard życia. W zakresie komunikacji tramwajowej następuje wymiana taboru i modernizacja linii. Poprawa stanu infrastruktury tramwajowej powinna...
-
METODYKA OCENY RYZYKA NA ETAPIE BUDOWY I EKSPLOATACJI KOLEJOWYCH NAWIERZCHNI BEZPODSYPKOWYCH
PublicationW artykule przedstawiono propozycję wykorzystania metody FMEA do oceny ryzyka w kolejowych nawierzchniach bezpodsypkowych
-
PRZEGLĄD BADAŃ DIAGNOSTYCZNYCH SZYN Z ZASTOSOWANIEM PRĄDÓW WIROWYCH
PublicationW artykule zawarto przegląd podstawowych badań szyn kolejowych z udziałem prądów wirowych, wykonanych w Niemczech w ostatnich latach. Wskazano na zależność amplitud sygnału prądów wirowych od twardości spoiny w szynach. Zaprezentowano nieścisłości wyników badań szyn wykonanych z wysokowytrzymałych gatunków stali.
-
KONCEPCJA SYSTEMU OCENY STANU TECHNICZNEGO PRZEJAZDÓW TRAMWAJOWYCH
PublicationPrzejazdy tramwajowe stanowią kluczowy element infrastruktury transportu miejskiego. Ich stan techniczny wpływa zarówno na bezpieczeństwo użytkowników linii tramwajowych jak i dróg kołowych. W artykule przedstawiono koncepcję oceny stanu technicznego przejazdów bazującą na doświadczeniach z gdańskiej sieci tramwajowej. Podano jej kryteria, zestawiono występujące wady i uszkodzenia oraz dokonano takiej oceny wraz z analizą przyczynowo...
-
Analiza czynników wpływających na powstanie wybranych wad w szynach kolejowych
PublicationRosnąca liczba wykrywanych wad kontaktowo – zmęczeniowych i jednocześnie malejąca liczba wykrywanych wad 421 pęknięcie poprzeczne spoiny termitowej powoduje, że spada efektywność badań defektoskopowych metodą ultradźwiękową, a dotychczas stosowane kryteria oceny trwałości (przydatności) eksploatacyjnej szyn kolejowych ulegają stopniowo dezaktualizacji. Tym samym przed diagnostami stają nowe wyzwania. W artykule przedstawiono listę...
-
ANALIZA CZYNNIKÓW WPŁYWAJĄCYCH NA POWSTAWANIE WYBRANYCH WAD W SZYNACH KOLEJOWYCH
PublicationRosnąca liczba wykrywanych wad kontaktowo – zmęczeniowych i jednocześnie malejąca liczba wykrywanych wad 421 pęknięcie poprzeczne spoiny termitowej powoduje, że spada efektywność badań defektoskopowych metodą ultradźwiękową, a dotychczas stosowane kryteria oceny trwałości (przydatności) eksploatacyjnej szyn kolejowych ulegają stopniowo dezaktualizacji. Tym samym przed diagnostami stają nowe wyzwania. W artykule przedstawiono listę...
-
OPINIA TECHNICZNA O BUDOWLI PRZEZNACZONEJ DO PROWADZENIA RUCHU KOLEJOWEGO – PODKŁAD DREWNIANY NOWY TYPU IIIB DLA TORÓW O SZEROKOŚCI 750 MM ZASTOSOWANY W TORACH KROŚNICKIEJ KOLEI WĄSKOTOROWEJ
PublicationZlecenie obejmuje wykonanie badań koniecznych przez jednostkę upoważnioną i przedstawienie opinii jednostki upoważnionej celem uzyskania świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typów budowli przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego: szyny kolejowej, systemu przytwierdzeń, podkładu kolejowego, rozjazdu kolejowego (Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 7 sierpnia 2012 r. w sprawie wykazu...
-
Wyniki programu INNOTRACK w nawiązaniu do polskich uwarunkowań.
PublicationW pracy przedstawiono strukturę, zakres tematyczny i wybrane elementy zrealizowanego w latach 2006-2010 unijnego programu badawczego INNOTRACK, zorientowanego głównie na problematykę toru kolejowego. W sposób szczególny skupiono się na dwóch newralgicznych kwestiach: ukształtowania geometrycznego torów oraz uszkodzeń szyn. Osiągnięcia programu w tym zakresie zostały następnie odniesione do uwarunkowań eksploatacyjnych występujących...
-
Doświadczenia europejskie w zakresie stosowania pojazdów dwusystemowych w transporcie szynowym
PublicationTramwaj i kolej wywodzą się zasadniczo z tej samej technologii, opartej na układzie stalowe koło – stalowa szyna, ale z różnych przyczyn w ciągu ostatnich 180 lat rozwijały się dwa główne nurty tej technologii: kolej i tramwaj. Powstały niezależne od siebie standardy techniczne oraz – w większości państw europejskich – osobne przepisy projektowe, eksploatacyjne i organizacyjne. W artykule poruszono różnych aspektów funkcjonowania...
-
Analiza celowości i możliwości rewitalizacji linii kolejowych w województwie dolnośląskim
PublicationSamorządy wojewódzkie jako podmioty odpowiadające za organizację regionalnych przewozów kolejowych stają przed odpowiednim wyborem linii do rewitalizacji. Dla popularyzacji systemu wybór odpowiedniej linii ma znaczenie fundamentalne, jako tzw. dobry przykład. Hierarchizacja linii jest wynikiem zastosowania podejścia wielokryterialnego. Można tego dokonać wykorzystując informatyczne narzędzia prognostyczne i wizualizacyjne. Województwo...
-
Translohr - innowacyjny środek miejskiego transportu szynowego
PublicationKomunikacja tramwajowa przeżywa obecnie renesans. Towarzyszą mu ogromne zmiany w zakresie infrastruktury, sterowania ruchem oraz taboru. Wynikiem tych zmian jest tramwaj na oponach Translohr. W artykule zwrócono uwagę na innowacyjność Translohra. Omówiono najważniejsze aspekty związane z infrastrukturą oraz taborem. Wskazano lokalizacje linii tramwajowych obsługiwanych przez tramwaj na oponach Translohr
-
Możliwości wykorzstania regionalnych linii kolejowych do przewozów ponadgabarytowych na przykładzie linii nr 201 (Kościerzyna - Gdynia)
PublicationLinie kolejowe o charakterze lokalnym w wyniku skoncentrowania tu jedynie ograniczonych przewozów pasażerskich posiadają duże rezerwy przepustowości. Można wykorzystać je do specjalnego rodzaju przewozów towarowych - przewozów ponadgabarytowych, które wymagają szczególnych warunków eksploatacyjnych. W takiej sytuacji brak elektryfikacji linii staje się niebagatelną zaletą. Linia kolejowa nr 201 jest tu bardzo dobrym przykładem
-
Wpływ wymiany szyn na dalszy proces eksploatacji nawierzchni
PublicationW wyniku robót torowych prowadzonych na linii nr 131 Chorzów Batory - Tczew powstanie odcinek doświadczalny, który umożliwi analizę i ocenę wpływu wymiany szyn na dalszy proces eksploatacji nawierzchni. W artykule omówiono dotychczasowe wyniki oceny trwałości eksploatacyjnej szyn oraz przedstawiono zarys koncepcji dalszych badań i obserwacji.
-
Rola szybkiej kolei miejskiej w Trójmieście w procesie racjonalizowania struktury logistycznej miasta Gdańska
PublicationW artykule zaprezentowano aktualne problemy komunikacyjne Śródmieścia Gdańska oraz przeobrażenia sposobu przemieszczania się w aspekcie rozbudowy systemu komunikacji szynowej, w tym - przede wszystkim - planowanego wydłużenia trasy SKM do nowego przystanku Gdańsk Śródmieście. Przedstawiono również preferencje i zachowania pasażerów kolei miejskiej w stosunku do integracji z innymi systemami komunikacyjnymi.
-
Wpływ typu konstrukcji nawierzchni tramwajowej na poziom generowanego hałasu
PublicationW artykule poruszono problematykę wpływu typu konstrukcji nawierzchni tramwajowej na poziom generowanego hałasu. Wskazano na konieczność racjonalizacji doboru typu nawierzchni tramwajowej, w zależności od lokalizacji i otoczenia linii tramwajowej. Przedstawiono wady i zalety różnych rozwiązań technicznych.
-
WIELOWARIANTOWA ANALIZA WPŁYWU MODERNIZACJI LINII KOLEJOWEJ NR 201 NA DOSTĘPNOŚĆ KOLEJOWĄ GDYŃSKIEGO PORTU
PublicationW artykule zawarto analizę zdolności przepustowej przy różnych wariantach modernizacji linii kolejowej nr 201 na odcinku Kościerzyna – Gdynia Główna. Wykazano, że przeprowadzenie obszernych inwestycji infrastrukturalnych jest niezbędne nie tylko ze względu na możliwość zapewnienia alternatywy dla pociągów towarowych kursujących do/z Portu Gdynia po liniach kolejowych nr 9 i 202, ale przede wszystkim ze względu na przyszłe natężenie...
-
KRYTERIA DOBORU PARAMETRÓW PROJEKTOWYCH WYBRANYCH ELEMENTÓW TERMINALI INTERMODALNYCH
PublicationW artykule przedstawiono wymagania techniczne konieczne do uwzględnienia przy planowaniu i projektowaniu tak wieloaspektowej inwestycji jaką jest terminal intermodalny. Istotnym problemem jest połączenie – na stosunkowo niewielkim obszarze – infrastruktury kolejowej i drogowej, ze szczególnym uwzględnieniem rozmiarów i specyfiki pojazdów wykorzystywanych w procesach transportowych i przeładunkowych. Oparto się na doświadczeniach...
-
Problemy diagnostyki szyn kolejowych w torach i rozjazdach
PublicationOd początku lat dziewięćdziesiątych XX wieku doszło do wielu zmian w zakresie stosowanych materiałów, konstrukcji i technologii budowy toru kolejowego. Zmiany te w dużym stopniu dotyczyły szyn kolejowych, które obecnie charakteryzują się dużą wytrzymałością i twardością oraz małym zużyciem powierzchni tocznej główki szyny. Istotnym czynnikiem wpływającym na trwałość było ulepszenie technologii łączenia szyn kolejowych toru bezstykowego,...
seen 1514 times