METODA OCENY EKOLOGICZNYCH, ENERGETYCZNYCH I NIEZAWODNOŚCIOWYCH SKUTKÓW STOSOWANIA MODYFIKOWANYCH PALIW ŻEGLUGOWYCH DO ZASILANIA SILNIKÓW O ZAPŁONIE SAMOCZYNNYM W WARUNKACH RZECZYWISTYCH
Cel główny realizacji projektu: budowa stanowiska laboratoryjnego do badania efektywności energetycznej nowo produkowanych paliw żeglugowych oraz oceny ich oddziaływania na emisyjność spalin silnikowych i zanieczyszczenie atmosfery toksycznymi i szkodliwymi związkami chemicznymi, jak również skutków zastosowania tych paliw na intensywność degradacji elementów konstrukcyjnych silnika.
Cele szczegółowe: zaprojektowane i wykonane stanowiska laboratoryjnego, które umożliwi realizację przedmiotowych badań z zastosowaniem wyspecyfikowanej aparatury pomiarowej, jak również opracowanie nowatorskiej metodyki testowania nowego rodzaju paliw żeglugowych w rzeczywistych warunkach pracy silnika okrętowego z zachowaniem ochrony atmosfery przed zanieczyszczeniami.
Przewiduje się, że w wyniku realizacji projektu polscy producenci paliw żeglugowych, do których jest on głównie adresowany, będą mieli możliwość kompleksowej i rzeczywistej oceny przydatności swoich produktów do zasilania silników okrętowych. Z możliwości tej będą mogli również skorzystać armatorzy statków morskich przed podjęciem decyzji o wdrożeniu do eksploatacji silników okrętowych nowego rodzaju paliwa żeglugowego. Innowacyjność proponowanego rozwiązania polega na takim dostosowaniu stanowiska laboratoryjnego silnika Diesla do przeprowadzenia badań eksperymentalnych z zastosowaniem paliw pozostałościowych i alternatywnych, aby możliwe było odwzorowanie rzeczywistych warunków pracy silnika okrętowego, przy minimalizacji negatywnych skutków zastosowania zasiarczonego paliwa pozostałościowego dla środowiska naturalnego.
Oprócz wyżej wspomnianych celów poznawczych i utylitarnych, o charakterze czysto technicznym, intencją wnioskodawców jest jak najszersze wprowadzenie sugerowanej metody weryfikacji nowo produkowanych i wdrażanych paliw żeglugowych, tak aby ich oddziaływanie na środowisko naturalne oraz silniki okrętowe było wcześniej znane i rozpoznawalne. Zastosowanie do tego celu metod symulacji komputerowej jest niewystarczające. Stąd też wnioskodawcy widzą konieczność szerokiej akcji edukacyjnej i promocyjnej w otoczeniu potencjalnych beneficjentów ww. metody.
Details
- Financial Program Name:
- WFOŚ
- Organization:
- Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska
- Realisation period:
- unknown - unknown
- Project manager:
- prof. dr hab. inż. Zbigniew Korczewski
- Realised in:
- Department of Ship and Land Based Power Plants
- Request type:
- National Research Programmes
- Domestic:
- Domestic project
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 111 times