Abstract
Skupienie na przedsiębiorcach wynika z bezpośredniej potrzeby pobudzania działań przedsiębiorczych na poziomie pojedynczej firmy, jak i na poziomie całego społeczeństwa. Rozdział bazuje na informacjach dotyczących przedsiębiorstw w Polsce, zawartych w raportach PARP, GUS i Ministerstwa Gospodarki. Poddaje pod refleksję kwestię potencjału rozwojowego przedsiębiorstw wyrażanego takimi miarami wzrostu jak: dynamika przychodów, wyniku finansowego, nakładów inwestycyjnych czy zatrudnienia. Analiza tych miar w kontekście badań nad przedsiębiorczością pokazuje ich nieadekwatność w stosunku do rzeczywistych problemów wzrostu czy zakresu działań przedsiębiorczych w podmiotach gospodarczych (na poziomie mikroekonomicznym). Uzasadnionym zatem wydawałoby się wyraźne rozdzielenie kierunku badań dotyczących przedsiębiorstw (np. sektora MSP) od badań samej przedsiębiorczości, by akcentować nie fakt, że przedsiębiorstwo jest (istnieje), ale jakie jest. W obrazie skali oraz dynamiki nakładów inwestycyjnych ponoszonych przez przedsiębiorstwa, konieczne jest akcentowanie wątków innowacyjnych. Podobnie jak konieczne jest odnoszenie się do rzeczywistych celów prowadzonej działalności gospodarczej, by wskazać czynniki motywujące do wzrostu i poprawy pozycji konkurencyjnej.
Author (1)
Cite as
Full text
full text is not available in portal
Keywords
Details
- Category:
- Monographic publication
- Type:
- rozdział, artykuł w książce - dziele zbiorowym /podręczniku o zasięgu krajowym
- Title of issue:
- Przedsiębiorczość w ośmiu odsłonach strony 19 - 32
- Language:
- Polish
- Publication year:
- 2013
- Bibliographic description:
- Mikulska A.: Czy raporty pomagają zrozumieć przedsiębiorczość?// Przedsiębiorczość w ośmiu odsłonach/ ed. red. nauk. Julita Wasilczuk Gdańsk: Politechnika Gdańska, 2013, s.19-32
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 94 times