Abstract
W artykule przedstawiono badania dotyczące drgania hybrydowego systemu składającego się z mechanizmu i układu ciągłego. Pomimo ich obecności w wielu codziennych doświadczeniach to w większości przypadków technicznych obecność drgań jest niepożądana. Jednym z podstawowych problemów jest tu długie utrzymywanie się i konieczność tłumienia drgań o niskiej częstotliwości. W artykule badana jest metoda tłumienia oparta na niewspółmierności modalnej. Aby przyspieszyć tłumienie drgań, zaproponowano transfer energii pomiędzy różnymi postaciami drgań. Pomysł ten testowany jest numerycznie. Analizowany model składa się z dwóch części: części sprężystej (belki) i mechanizmu zbudowanego z elementów nieodkształcalnych. Belka jest głównym elementem drgającym. Mechanizm ustawiony jest w konfiguracji bliskiej konfiguracji osobliwej. Dla wyższych zakresów ruchu, ruch mechanizmu staje się niemożliwy i punkt mocowania mechanizmu z belką zostaje zablokowany. W efekcie, następuje zmiana postaci możliwych (wykonalnych) drgań i energia dotychczasowego drgania o niskiej częstotliwości przekazywana jest do nowych postaci drgań w tym do postaci odpowiadających wyższym częstotliwościom. W efekcie, energia przekazana do postaci o wyższych częstotliwościach jest rozpraszana bardziej efektywnie. Prezentowane badania numeryczne wykonywane są dla różnych wartości tłumienia konstrukcyjnego materiału z którego wykonany jest pręt, jak również dla różnych długości ramion mechanizmu.
Author (1)
Cite as
Full text
full text is not available in portal
Keywords
Details
- Category:
- Conference activity
- Type:
- publikacja w wydawnictwie zbiorowym recenzowanym (także w materiałach konferencyjnych)
- Title of issue:
- ECCOMAS Thematic Conference on Multibody Dynamics 2015 strony 520 - 531
- Language:
- English
- Publication year:
- 2015
- Bibliographic description:
- Lipiński K.: Damping Amplification Caused by a Mechanism that Trans-pass Trough its singular Position// ECCOMAS Thematic Conference on Multibody Dynamics 2015/ ed. J.M. Font-Llagunes Barcelona: International Center for Numerical Methods in Engineering (CIMNE), 2015, s.520-531
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 113 times