Abstract
Podczas wstrząsów sejsmicznych o różnym natężeniu, wielokrotnie obserwowano zjawisko zde-rzania się konstrukcji ze sobą sąsiadujących, co mogło prowadzić nawet do jej całkowitego zniszczenia. Na podstawie obserwacji, badań numeryczny i eksperymentalnych stwierdzono, że przyczyną kolizji jest niedostateczna przerwa pomiędzy konstrukcjami. Ponadto czynnikami, które również mogą doprowadzić do zderzeń są różnice w masach lub sztywnościach budynków, które wpływają na prze-sunięte w fazie drgania, doprowadzając do kolizji. Celem niniejszej pracy jest przedstawienie wyników badań eksperymentalnych trzech sąsiadują-cych ze sobą modeli konstrukcji stalowych o różnych charakterystykach dynamicznych, które na skutek obciążeń sejsmicznych zderzają się ze sobą. Ponadto przeanalizowano wpływ zastosowanych zderzaków styropianowych o grubości 10 mm, umieszczonych w przerwie dylatacyjnej, na odpowiedź poszczególnych konstrukcji. Przeprowadzono wielokrotne pomiary dla różnych wartości dylatacji oraz dwóch wariantów obciążenia modeli, jednak w pracy zostały przedstawione wyniki dla przerwy dylatacyjnej =30 mm oraz Wariantu 2 obciążenia wież. Wyniki badań eksperymentalnych wskazują na istotny wpływ zderzeń pomiędzy sąsiadującymi konstrukcjami na ich odpowiedź, prowadząc zarówno do jej zmniejszenia, jak i zwiększenia. Ponadto zastosowanie zderzaków styropianowych, doprowadziło do zmniejszenia przerwy dylatacyjnej, czego efektem była zmiana ekstremalnych wartości przyspieszeń poszczególnych wież.
Author (1)
Cite as
Full text
full text is not available in portal
Keywords
Details
- Category:
- Articles
- Type:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Published in:
-
Zeszyty Naukowe Politechniki Gdańskiej. Inżynieria Lądowa i Wodna
no. 637,
pages 95 - 103,
ISSN: 2084-7459 - Language:
- Polish
- Publication year:
- 2015
- Bibliographic description:
- Sołtysik B.: EFEKTYWNOŚĆ STOSOWANIA ZDERZAKÓW STYROPIANOWYCH POMIĘDZY ZDERZAJĄCYMI SIĘ KONSTRUKCJAMI STALOWYMI// Zeszyty Naukowe Politechniki Gdańskiej. Inżynieria Wodna i Lądowa. -Vol. 637., nr. 3 (2015), s.95-103
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 96 times