Kara pieniężna na tle innych kar wymierzanych za naruszenie dyscypliny finansów publicznych - Publication - Bridge of Knowledge

Search

Kara pieniężna na tle innych kar wymierzanych za naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Abstract

Artykuł poświęcony jest systemowi kar za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Obejmuje on 4 rodzaje sankcji, trzecią w kolejności jest kara pieniężna. Celem artykułu jest analiza cech kary pieniężnej w porównaniu z pozostałymi sankcjami, a także omówienie okoliczności warunkujących jej wymierzanie. W części praktycznej scharakteryzowano 2 przypadki naruszeń dyscypliny finansów publicznych orzeczonych przez Regionalną Komisję Orzekającą (RKO) w Gdańsku zakończonych wymierzeniem kary pieniężnej. Omawiając je, akcent położono na przesłanki, które zadecydowały o jej zastosowaniu. Wykorzystaną w artykule metodą badawczą jest studium przypadku – case study. Podstawowy wniosek płynący z artykułu jest taki, że brak należytej dbałości o ład systemu finansów publicznych może spowodować otrzymanie kary pieniężnej przez osobę postępującą niezgodnie z obowiązującymi regułami, jednak dochodzi do tego stosunkowo rzadko, a wymierzana kara orzekana jest bliżej dolnej granicy dopuszczonej prawem.

Citations

  • 0

    CrossRef

  • 0

    Web of Science

  • 0

    Scopus

Cite as

Full text

download paper
downloaded 623 times
Publication version
Accepted or Published Version
License
Creative Commons: CC-BY-NC-ND open in new tab

Keywords

Details

Category:
Articles
Type:
artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
Published in:
PRACE NAUKOWE UNIWERSYTETU EKONOMICZNEGO WE WROCŁAWIU no. 488, pages 211 - 221,
ISSN: 1899-3192
Language:
Polish
Publication year:
2017
Bibliographic description:
Sekuła A., Śrubkowska A.: Kara pieniężna na tle innych kar wymierzanych za naruszenie dyscypliny finansów publicznych// PRACE NAUKOWE UNIWERSYTETU EKONOMICZNEGO WE WROCŁAWIU. -Vol. 488., (2017), s.211-221
DOI:
Digital Object Identifier (open in new tab) 10.15611/pn.2017.488.18
Bibliography: test
  1. nia, traktowane jako naganne i szkodliwe dla finansów publicznych, obwarowane są czterema rodzajami sankcji, przy czym trzecią w kolejności jest kara pieniężna. Każda kara, także pieniężna, wymierzana jest osobie fizycznej, jednak odpo- wiedzialność, wywołująca przypisanie winy i wymierzenie kary, nie ma zastosowa- nia do każdego pracownika danej organizacji, a jedynie do osób wskazanych w usta- wie. Krąg osób, które ponoszą odpowiedzialność z tytułu czynów zabronionych, nie jest zawężony wyłącznie do przedstawicieli podsektora finansów publicznych;
  2. obejmuje także osoby spoza niego. Reguły określania wysokości kary pieniężnej są tak skonstruowane, iż sięgać może ona nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Praktyka wskazuje, że tak wyso- kie kary nie są wymierzane; również sama kara orzekana jest stosunkowo rzadko. Uznaje się, że skutek oddziaływania społecznego, zapobiegawczego i dyscyplinują- cego odniosą sankcje o mniejszej dolegliwości, tj. upomnienie i nagana. open in new tab
  3. Literatura Bojkowski T., Przybylska J. (red.), 2012, Dyscyplina finansów publicznych: zasady odpowiedzialności, problemy orzecznicze i aspekty praktyczne, CeDeWu, Warszawa.
  4. Borowska K., Kościńska-Paszkowska A., Bolek T., 2012, Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, LexisNexis, Warszawa.
  5. GKO, 2016a, Orzeczenie Głównej Komisji Orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych z 20 czerwca 2016 r., nr BDF1.4800.24.2016. open in new tab
  6. GKO, 2016b, Sprawozdanie z działalności GKO w Sprawach o Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych oraz zbiorcze sprawozdanie z działalności komisji orzekających pierwszej instancji w 2015 r., nr BDF1.4812.1.2016. open in new tab
  7. GKO, 2017, Sprawozdanie z działalności GKO w Sprawach o Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych oraz zbiorcze sprawozdanie z działalności komisji orzekających pierwszej instancji w 2016 r., nr BDF1.4812.1.2017. open in new tab
  8. Lipiec-Warzecha L., 2012, Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, Lex, Warszawa.
  9. Lipiec-Warzecha L., 2016, Dyscyplina finansów publicznych w pytaniach i odpowiedziach, C.H. Beck, Warszawa
  10. Mazur R., 2015, Wymiar kary współmiernej do stopnia winy sprawcy naruszenia dyscypliny finansów publicznych -wybrane zagadnienia, [w:] Smaga M., Winiarz M. (red.), Dyscyplina finansów pu- blicznych: doktryna, orzecznictwo, praktyka, C.H. Beck, Warszawa, s. 364-375.
  11. Misiąg W. (red.), 2017, Ustawa o finansach publicznych. Ustawa o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych: komentarz, C.H. Beck, Warszawa.
  12. Motowilczuk I., 2012, Dyscyplina finansów publicznych po zmianach, Infor, Warszawa. RKO, 2014, Orzeczenie RKO w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych przy RIO w Gdańsku z 17 stycznia 2014 r., nr KO.0022-26-4-16/13.
  13. RKO, 2016, Orzeczenie RKO w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych przy RIO w Gdańsku z 18 października 2016 r., nr KO.0022-17-2-30/16. open in new tab
  14. Sekuła A., Fandrejewski R., 2016, Naruszenie dyscypliny finansów publicznych w zakresie wykorzysta- nia subwencji ogólnej, [w:] Sokołowski J., Żabiński A. (red.), Finanse publiczne, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 451, s. 385-397. open in new tab
  15. Smaga M., 2015, System kar za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, [w:] Smaga M., Winiarz M. (red.), Dyscyplina finansów publicznych: doktryna, orzecznictwo, praktyka, C.H. Beck, War- szawa, s. 467-489.
  16. Talik A., Robaczyński W., Babczuk A., 2015, Dyscyplina finansów publicznych: podstawy i zakres odpowiedzialności, C.H. Beck, Warszawa.
  17. Ustawa z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, tekst jedn.: Dz.U. 2013, poz. 168 ze zm. open in new tab
  18. Walasik A., Babczuk A., Talik A., 2013, Dotacje z budżetów jednostek samorządu terytorialnego, C.H. Beck, Warszawa. open in new tab
Verified by:
Gdańsk University of Technology

seen 119 times

Recommended for you

Meta Tags