Kształtowanie architektury terenów sąsiadujących ze śródlądowymi korytarzami wodnymi w aspekcie zrównoważonego rozwoju.
Abstract
Cel pracy przewiduje przedefiniowanie reguł kształtowania architektury śródlądowych frontów wodnych z uwzględnieniem charakteru miejsca lokalizacji inwestycji (kontekst miejsca, kontekst społeczny, kontekst gospodarczo-ekonomiczny); identyfikację zagrożeń i szans wynikających z nowego podejścia do kształtowania frontów wodnych. Rozpatrywane w niniejszej pracy tezy to:1. Zróżnicowanie charakteru zabudowy śródlądowych frontów wodnych zdeterminowane jest ich lokalizacją i charakterem funkcjonowania oraz względami wpisania się w kontekst lokalnej architektury określonej przez pewien zespół czynników.2. Obecność wody w strukturze miasta generuje specyficzną, niepowtarzalną jakość przestrzenną.3. Wykorzystanie sieci rzek dla stworzenia korytarzy transportowych pociągające za sobą rozwój gospodarczo-społeczny wymaga konieczności odpowiedniej organizacji infrastruktury obsługującej i stymulującej przepływ dóbr materialnych i niematerialnych. Analizę form kształtowania pod względem architektonicznym i hydrotechnicznym terenów frontów rzecznych przeprowadzono w oparciu o badania istniejącego stanu zagospodarowania nabrzeży i ich walorów pod względem turystycznym, jakości lokalnych warunków (klimatycznych, stanu i parametrów infrastruktury hydrotechnicznej), oraz przykłady rozwiązań projektowych inwestycji zachodnich. Przyjęty do rozważań obszar to tereny przybrzeżne Warty, Noteci, Wisły i Bugu wraz z infrastrukturą techniczną w postaci kanałów śródlądowych i urządzeń hydrotechnicznych. Wybór tego ciągu transportowego podyktowany był potencjalną możliwością włączenia go w system europejskich dróg wodnych. Przeprowadzona inwentaryzacja terenów sąsiadujących z trasą śródlądową w relacji Wschód - Zachód dotyczyła obszaru Niemiec i Holandii jako bezpośrednio związanych z ciągami wodnymi na terenie Polski. Celem jej przeprowadzenia było przeanalizowanie relacji pomiędzy substancją zabudowaną a przestrzenią o charakterze naturalnym i wyciągnięcie wniosków co do sposobu organizacji analogicznych obszarów problemowych na terenie Polski.Po zaznajomieniu się ze stanem i formą wykorzystania walorów frontów wodnych tras śródlądowych Europy Zachodniej przeprowadzono analizę stopnia atrakcyjności polskiego odcinka trasy Wschód - Zachód. Przedmiotem zainteresowania były nie tylko forma i możliwości dostosowania atrakcji turystycznych w bezpośrednim sąsiedztwie ciągu komunikacyjnego, ale również możliwości pozyskania multimodalnych połączeń tego typu transportu z innymi ośrodkami turystycznymi w kraju, jako forma dodatkowej oferty do wykorzystania w trakcie postoju technologicznego statku.
Author (1)
Cite as
Full text
full text is not available in portal
Keywords
Details
- Category:
- Thesis, nostrification
- Type:
- praca doktorska pracowników zatrudnionych w PG oraz studentów studium doktoranckiego
- Language:
- Polish
- Publication year:
- 2007
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 165 times