Kształtowanie poprzez filozofowanie. Glosa do dyskusji o kryzysie filozofii w kontekście edukacyjnym i dydaktycznym - Publication - Bridge of Knowledge

Search

Kształtowanie poprzez filozofowanie. Glosa do dyskusji o kryzysie filozofii w kontekście edukacyjnym i dydaktycznym

Abstract

Artykuł jest próbą refleksji nad rolą filozofii w obecnym systemie kształcenia uniwersyteckiego. Analizowana jest sytuacja filozofii (czy też szerzej: humanistyki) w neoliberalnym systemie kształcenia, poddanym presji czynników rynkowych oraz biurokratycznych. Autor jest zdania, że myślenie filozoficzne pełni doniosłą funkcję społeczną i polityczną, tym samym kształtując postawę rozważnego krytycyzmu i otwartości, pluralizmu. Niezbywalność i niezastępowalność filozofii w europejskim modelu kształcenia nie znaczy, że nie należy dokonać autokrytyki i pracowac nad zmianą społecznego odbioru filozofii. Zdaniem autora artykułu głównym obszarem w którym należy dokonać niezbędnych korekt jest obszar dydaktyki. Wstępnym propozycjom zmian w sposobie nauczania filozofii poświęcona jest końcowa część tekstu.

Cite as

Full text

full text is not available in portal

Keywords

Details

Category:
Monographic publication
Type:
rozdział, artykuł w książce - dziele zbiorowym /podręczniku o zasięgu krajowym
Title of issue:
Filozofia 2.0 : Diagnozy i strategie. strony 53 - 70
Language:
Polish
Publication year:
2016
Bibliographic description:
Karalus A.: Kształtowanie poprzez filozofowanie. Glosa do dyskusji o kryzysie filozofii w kontekście edukacyjnym i dydaktycznym// Filozofia 2.0 : Diagnozy i strategie./ ed. Maciej Soin, Przemysław Partszutowicz Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN, 2016, s.53-70
Verified by:
Gdańsk University of Technology

seen 129 times

Recommended for you

Meta Tags