Kształtowanie poprzez filozofowanie. Glosa do dyskusji o kryzysie filozofii w kontekście edukacyjnym i dydaktycznym
Abstract
Artykuł jest próbą refleksji nad rolą filozofii w obecnym systemie kształcenia uniwersyteckiego. Analizowana jest sytuacja filozofii (czy też szerzej: humanistyki) w neoliberalnym systemie kształcenia, poddanym presji czynników rynkowych oraz biurokratycznych. Autor jest zdania, że myślenie filozoficzne pełni doniosłą funkcję społeczną i polityczną, tym samym kształtując postawę rozważnego krytycyzmu i otwartości, pluralizmu. Niezbywalność i niezastępowalność filozofii w europejskim modelu kształcenia nie znaczy, że nie należy dokonać autokrytyki i pracowac nad zmianą społecznego odbioru filozofii. Zdaniem autora artykułu głównym obszarem w którym należy dokonać niezbędnych korekt jest obszar dydaktyki. Wstępnym propozycjom zmian w sposobie nauczania filozofii poświęcona jest końcowa część tekstu.
Author (1)
Cite as
Full text
full text is not available in portal
Keywords
Details
- Category:
- Monographic publication
- Type:
- rozdział, artykuł w książce - dziele zbiorowym /podręczniku o zasięgu krajowym
- Title of issue:
- Filozofia 2.0 : Diagnozy i strategie. strony 53 - 70
- Language:
- Polish
- Publication year:
- 2016
- Bibliographic description:
- Karalus A.: Kształtowanie poprzez filozofowanie. Glosa do dyskusji o kryzysie filozofii w kontekście edukacyjnym i dydaktycznym// Filozofia 2.0 : Diagnozy i strategie./ ed. Maciej Soin, Przemysław Partszutowicz Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN, 2016, s.53-70
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 129 times