Kształtowanie poprzez filozofowanie. Glosa do dyskusji o kryzysie filozofii w kontekście edukacyjnym i dydaktycznym
Abstrakt
Artykuł jest próbą refleksji nad rolą filozofii w obecnym systemie kształcenia uniwersyteckiego. Analizowana jest sytuacja filozofii (czy też szerzej: humanistyki) w neoliberalnym systemie kształcenia, poddanym presji czynników rynkowych oraz biurokratycznych. Autor jest zdania, że myślenie filozoficzne pełni doniosłą funkcję społeczną i polityczną, tym samym kształtując postawę rozważnego krytycyzmu i otwartości, pluralizmu. Niezbywalność i niezastępowalność filozofii w europejskim modelu kształcenia nie znaczy, że nie należy dokonać autokrytyki i pracowac nad zmianą społecznego odbioru filozofii. Zdaniem autora artykułu głównym obszarem w którym należy dokonać niezbędnych korekt jest obszar dydaktyki. Wstępnym propozycjom zmian w sposobie nauczania filozofii poświęcona jest końcowa część tekstu.
Autor (1)
Cytuj jako
Pełna treść
pełna treść publikacji nie jest dostępna w portalu
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja monograficzna
- Typ:
- rozdział, artykuł w książce - dziele zbiorowym /podręczniku o zasięgu krajowym
- Tytuł wydania:
- Filozofia 2.0 : Diagnozy i strategie. strony 53 - 70
- Język:
- polski
- Rok wydania:
- 2016
- Opis bibliograficzny:
- Karalus A.: Kształtowanie poprzez filozofowanie. Glosa do dyskusji o kryzysie filozofii w kontekście edukacyjnym i dydaktycznym// Filozofia 2.0 : Diagnozy i strategie./ ed. Maciej Soin, Przemysław Partszutowicz Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN, 2016, s.53-70
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 125 razy