Abstract
Opór toczenia opon samochodowych jest jednym z istotnych parametrów charakteryzujących współpracę opon samochodowych z nawierzchnią jezdni. jego wartość wpływa na zużycie paliwa a przez to na koszt transportu samochodowegooraz na osiągi pojazdów, takie jak prędkość maksymalna czy zdolność przyspieszania. W zależności od warunków ruchu zmniejszenie oporu toczenia o 10% powoduje zmniejszenie zużycia paliwa o2-4%. Zmniejszenie zużycia paliwa to nie tylko niższe koszty eksploatacji pojazdow ale również niższa emisja CO2. Niestety opór toczenia jst stosunkowo trudny do zmierzenia. W pracy przedstawiono wpływ oporu toczenia na zużycie energii przez samochody osobowe oraz przegląd metod badania oporu toczenia opon.
Authors (3)
Cite as
Full text
full text is not available in portal
Keywords
Details
- Category:
- Articles
- Type:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Published in:
-
Magazyn Autostrady
pages 38 - 42,
ISSN: 1730-0703 - Language:
- Polish
- Publication year:
- 2014
- Bibliographic description:
- Ejsmont J., Świeczko-Żurek B., Ronowski G.: Opór toczenia opon samochodowych// Magazyn Autostrady. -., nr. 7 (2014), s.38-42
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 153 times
Recommended for you
Analiza oporu toczenia kół jezdnych samochodu podczas jazdy po różnych nawierzchniach drogowych
- W. Luty,
- M. Zwierzyniecki,
- S. Taryma