Abstract
Opór toczenia opon samochodowych jest jednym z istotnych parametrów charakteryzujących współpracę opon samochodowych z nawierzchnią jezdni. jego wartość wpływa na zużycie paliwa a przez to na koszt transportu samochodowegooraz na osiągi pojazdów, takie jak prędkość maksymalna czy zdolność przyspieszania. W zależności od warunków ruchu zmniejszenie oporu toczenia o 10% powoduje zmniejszenie zużycia paliwa o2-4%. Zmniejszenie zużycia paliwa to nie tylko niższe koszty eksploatacji pojazdow ale również niższa emisja CO2. Niestety opór toczenia jst stosunkowo trudny do zmierzenia. W pracy przedstawiono wpływ oporu toczenia na zużycie energii przez samochody osobowe oraz przegląd metod badania oporu toczenia opon.
Authors (3)
Cite as
Full text
- Publication version
- Accepted or Published Version
- License
- Copyright (2014 Elamed Media Group)
Keywords
Details
- Category:
- Articles
- Type:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Published in:
-
Magazyn Autostrady
pages 38 - 42,
ISSN: 1730-0703 - Language:
- Polish
- Publication year:
- 2014
- Bibliographic description:
- Ejsmont J., Świeczko-Żurek B., Ronowski G.: Opór toczenia opon samochodowych// Magazyn Autostrady. -., nr. 7 (2014), s.38-42
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 211 times
Recommended for you
Analiza oporu toczenia kół jezdnych samochodu podczas jazdy po różnych nawierzchniach drogowych
- W. Luty,
- M. Zwierzyniecki,
- S. Taryma