Abstract
W artykule zaproponowano interpretację wartościującą działania okrętowych silników spalinowych, które (podobnie jak przedstawione mechanice klasycznej działania Hamiltona i Maupertiusa oraz działanie wynikające ze zmiany pędu ciała) jest rozpatrywane jako wielkość fizyczna o jednostce miary zwanej dżulosekundą [dżulsekunda]. Przedstawiono oryginalną metodę analizy i oceny działania silników o zapłonie samoczynnym w ujęciu energetycznym dla potrzeb eksploatacyjnych. Wykazano, że rozpatrywanie działania tego rodzaju silników w zaproponowanym tu ujęciu umożliwia uzyskanie istotnej informacji o walorach energetycznych tych silników, uzupełniających informacje związane z przetwarzanie energii w formie pracy i ciepła. Przestawiono możliwość analizy działania silników spalinowych w ujęciu deterministycznym i probabilistycznym. Bazując na deterministycznym ujęciu działania tego rodzaju silników przedstawiono możliwość określenia przydatności eksploatacyjnej silników przez określenie działania silników: możliwego i wymaganego do wykonania zadania.
Author (1)
Cite as
Full text
- Publication version
- Accepted or Published Version
- License
- open in new tab
Keywords
Details
- Category:
- Articles
- Type:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Published in:
-
Journal of Polish CIMEEAC
no. 4,
pages 29 - 40,
ISSN: 1231-3998 - Language:
- English
- Publication year:
- 2009
- Bibliographic description:
- Girtler J.: Possibility of valuation of operation of marine diesel engines// Journal of Polish CIMAC. -Vol. 4., nr. nr 1 (2009), s.29-40
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 84 times