Publications
Filters
total: 484
Catalog Publications
-
Konstrukcja uchwytu próbek do badań tribologicznych w warunkach przemieszczeń
PublicationW referacie przedstawiono wybrane problemy projektowe i konstrukcyjne uchwytu próbek do badań tribologicznych w warunkach mikroprzemieszczeń. Specyfika stanu obciążenia badanych próbek, wymagała zastosowania oryginalnej postaci konstrukcyjnej uchwytu. Głównymi problemami do rozwiązania było bardzo sztywne mocowanie próbek i pomiar siły tarcia. Ponadto należało tak uformować ramiona uchwytu, aby ich uginanie się na skutek zużywania...
-
Wpływ obciążenia i amplitudy drgań stycznych na zużycie wybranego bezsmarowego materiału łożyskowego
PublicationW referacie przedstawiono wyniki oraz wnioski z badań przeprowadzonych nad wybranym bezsmarowym materiałem łożyskowym. Omówiono wpływ zmiany nacisków jednostkowych (w zakresie 7 29 MPa) i skoku zadanych mikroprzemieszczeń stycznych (w zakresie 160 240 um) na wielkość zużycia materiału w płaskim skojarzeniu ślizgowym. Określono trzy wskaźniki intensywności zużywania materiału, omówiono różnicę między nimi oraz ich przydatność...
-
Wykorzystanie strumienia danych z odwzorowania powierzchni do oceny zużycia
PublicationWażnym zagadnieniem w badaniach tribologicznych jest poznanie zużywania się materiałów. Przedstawiono oryginalną, skuteczną metodę wyznaczania liniowej i powierzchniowej miary zużycia na podstawie analizy wejściowego strumienia danych reprezentującego geometryczne odwzorowanie powierzchni zużywanej próbki. Przedstawiono algorytm oraz krótki opis działania i możliwości programów komputerowych.
-
Investigation method of large-volume tire with mobile test rig
PublicationThe goal of this research is to develop the tire test method and mobile tire test rig. The test rig enables measurement of tire properties as stiffness and viscous damping in vertical direction, and tire–ground characteristics on the asphalt rigid surface. The tire-ground characteristics are measured by force and a torque measurement hub. The design, calibration and the algorithm for calculating the forces in the wheel center are...
-
Oscylacyjna metoda oceny oporu toczenia opon samochodowych na nawierzchniach drogowych o różnej teksturze i sztywności
PublicationOpór toczenia jest jednym z trudniejszych do wyznaczenia parametrów opon samochodowych. Jest to spowodowane tym, iż w przypadku nowoczesnych opon siła oporu toczenia odpowiada 0,5–1% obciążenia opony, dlatego pomiary bardzo małych sił muszą być wykonywane w silnie obciążonym układzie. Stanowi to ogromny problem, szczególnie w warunkach drogowych. Pomiary laboratoryjne są łatwiejsze do wykonania, ze względu na możliwość kontrolowania...
-
Koncepcja metodyki powypadkowych badań technicznych pojazdów w aspekcie rekonstrukcji wypadków drogowych
PublicationW pracy została przedstawiona koncepcja metodyki powypadkowych badań technicznych pojazdów w aspekcie rekonstrukcji wypadków drogowych oraz analiza problemu dotyczącego uszkodzeń mogących wystąpić w układach hamulcowych podczas intensywnego hamowania. Omówiona w pracy analiza metodyki powypadkowych badań technicznych zawiera rzeczywiste przykłady oględzin pojazdów biorących udział w zderzeniach drogowych. Przeprowadzono szereg...
-
Koncepcja metodyki badań technicznych pojazdów zabytkowych w stacjach kontroli pojazdów
PublicationW pojazdach uznanych za zabytkowe w ramach badań naukowych realizowanych przy współpracy Politechniki Gdańskiej oraz okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów, wykonano serię pomiarów za pomocą urządzeń diagnostycznych. Badania przeprowadzono dla grupy pojazdów współczesnych oraz dla grupy pojazdów zabytkowych w warunkach stacji kontroli pojazdów oraz na drodze. Otrzymane wyniki dotyczą pomiarów sił hamowania, tłumienia zawieszenia oraz...
-
Dobór żurawi przenośnych na pojazdy samochodowe do obsługi logistycznej sieci dystrybucji.
PublicationPrzedstawiono metodykę doboru urządzeń transportu bliskiego do instalacji napojazdach samochodowych do obsługi sieci dystrybucji.
-
Comparative investigation of lubricant properties in friction and wear tests
PublicationOpisano porównawcze badania obciążenia zacierania na tribometrze PT3, obciążenia zespawania na aparacie czterokulowym i zużycia frettingowego na stanowisku FRET3, sześciu olejów smarowych i sześciu smarów plastycznych. Próbki do badań na stanowiskach PT3 i FRET3 wykonane były ze stali 35.
-
Urządzenia do badania wytrzymałości zmęczeniowej panwi łożysk ślizgowych.
PublicationW pracy przedstawiono unikatowe stanowiska do doświadczalnych badań nad wytrzymałością zmęczeniową warstw ślizgowych cienkościennych panwi stosowanych we współczesnych maszynach. Urządzenia skonstruowano i zbudowano w Politechnice Gdańskiej. Przedstawiono zasadę działania i możliwości badawcze urządzeń, istotne elementy metodyki badań oraz oczekiwane rezultaty kompleksowych badań zmęczeniowych realizowanych za pomocą prezentowanych...
-
Tyre/road noise. Reference book.
PublicationKsiążka przedstawia zagadnienia związane z hałasem opon samochodowych poruszających się po nawierzchniach drogowych. Zawiera rozdziały poświęcone budowie opon, budowie nawierzchni drogowych, akustyce, mechanizmom generowania hałasu, wpływie czynników eksploatacyjnych i konstrukcyjnych na hałas opon, metodom pomiarowym, modelowaniu, metodom ograniczania hałasu opon, zagadnieniom prawnym i normalizacyjnym. Jest kompletnym przewodnikiem...
-
Efektywna eksploatacja żurawi przenośnych w logistycznej sieci dystrybucji.
PublicationPrzedstawiono porównawczo warianty samochodowych jednostek transportowych w sieci dystrybucji.
-
Analiza wpływu względnej długości łożyska na zmęczeniowe obciążenie warstwy ślizgowej.
PublicationW pracy na podstawie przeprowadzonych obliczeń przeanalizowano wpływ stosunku L/D (szerokości panwi do jej średnicy) na wymuszenia w łożyskowym węźle badawczym reakcyjnej maszyny zmęczeniowej SMOK. Oszacowano zmiany maksymalnej wartości ciśnienia hydrodynamicznego i minimalnej grubości filmu olejowego w łożysku w przedziale wartości L/D interesującym z uwagi na testy zmęczeniowe warstw ślizgowych w łożyskach poprzecznych, prowadzone...
-
Stosowanie warstwy ślizgowej z polimerów w hydrodynamicznych łożyskach wzdłużnych hydrogeneratorów - stan techniki
PublicationWysokocynowe stopy łożyskowe dzięki znanym zaletom od wielu lat są dominującym materiałem na łożyska hydrodynamiczne. Od pewnego czasu na świecie widoczne jest zainteresowanie tworzywami sztucznymi stosowanymi jako materiał łożyskowy, nie tylko dla łożysk bezsmarowych czy smarowanych wodą, ale także dla łożysk hydrodynamicznych smarowanych olejem. W pracy przedstawiono przegląd zagranicznych doniesień na temat eksploatacji łożysk...
-
Techniczno-ekonomiczne kryteria eksploatacji żurawi przenośnych w logistycznych łańcuchach dostaw.
PublicationPrzedstawiono wpływ rozwiązań technicznych na efektywność ekonomiczną podsystemu logistycznego.
-
Uwarunkowania frettingu jako procesu destrukcji warstwy wierzchniej
PublicationPrzedstawiono uwarunkowania frettingu jako procesu destrukcji warstwy wierzchniej oraz ich analizę uwzględniającą współczesne poglądy naukowe. Opisano klasyfikację tych warunków oraz podział frettingu na rodzaje i zakresy w zależności od omówionych warunków.
-
Złożone oddziaływanie smarów na własności warstw wierzchnich stalowych par ciernych
PublicationWęglowodory zawarte w smarach w specyficzny sposób działają na elementy par ciernych wykonane z metali i ich tlenków, będących katalizatorami. Znanymi katalizatorami są: żelazo, nikiel, platyna i pallad. W smarowanych, stalowych parach ciernych zachodzi katalityczna, chemisorbcyjna dysocjacja węglowodorów zawartych w smarze. Opisano badania wpływu tej dysocjacji na sprężyste i tłumiące własności próbek stalowych. Wynik tych badań...
-
Experimental verification of MWO bearing machine
PublicationPrzedstawiono wyniki weryfikacji doświadczalnej nowego stanowiska przeznaczonego do badań wytrzymałości zmęczeniowej warstwy powierzchniowej łożysk ślizgowych. Badano dwu- i trójwarstwowe cienkościenne panwie ślizgowe. Warstwa nośna wykonana była ze stopu CuPb30. W wariancie trójwarstwowym występowała powłoka ze stopu PbSnCu. Przedstawiono przykłady zaobserwowanych pęknięć zmęczeniowych. Maszyna MWO okazała się w pełni przydatna...
-
Podnoszenie sprawności układów turboparowych.
PublicationPrzedstawiono podstawowe zależności dla układów turboparowych w ujęciu klasycznym oraz przedstawiono propozycje zmian struktur obiegów pozwalających na podniesienie ich sprawności.
-
Układy chłodzenia oleju smarującego łożyska wzdłużne turbin wodnych
PublicationOmówiono charakterystyczne cechy wewnętrznych i zewnętrznych układów chłodzenia oleju smarującego hydrodynamiczne łożyska wzdłużne w turbinach wodnych o wałach pionowych. Zaprezentowano także problemy związane z projektowaniem zewnętrznych układów chłodzenia. Na przykładzie układu chłodzenia hydrozespołu nr 2 elektrowni szczytowo-pompowej (esp) Żar omówiono efekty stosowania zewnętrznych układów chłodzenia.
-
Problemy badawcze wytrzymałości zmęczeniowej warstw ślizgowych w łożyskach poprzecznych.
PublicationW pracy omówiono wybrane czynniki wpływające na trudności w jednoznacznej interpretacji wyników badań wytrzymałości zmęczeniowej warstw powierzchniowych w panwiach ślizgowych łożysk poprzecznych. Analiza dotyczyła stanowisk laboratoryjnych i generowanych wzorców obciążenia, procedur badawczych, niezbędnej liczby testów zmęczeniowych, definicji stanu granicznego badanego obiektu, kryterialnych wielkości dynamicznych oraz oddziaływań...
-
Logistyka twarda w sieci dystrybucji.
PublicationJednostki transportu samochodowego wyposażone w urządzenia dźwignicowe, stanowią podstawowe wyposażenie techniki logistycznej. Porównano wpływ różnej wersji jednostek transportowych na efektywność łańcucha dystrybucji.
-
Obliczeniowa weryfikacja pewności ruchowej hydrodynamicznych łożysk wzdłużnych na przykładzie elektrowni wodnej Dychów
PublicationW związku z modernizacją hydrozespołów elektrowni szczytowo-pompowej (esp) Dychów analizie poddano łożysko wzdłużne. Przeprowadzona analiza, która będzie podstawą do podjęcia decyzji o zakresie wymaganych zmian konstrukcyjnych w łożysku objęła ocenę danych o dotychczasowej eksploatacji oraz obliczenia sprawdzające prawidłowości pracy łożyska w nowych warunkach. W obliczeniach uwzględniono odkształcenia termosprężyste segmentu oraz...
-
Problemy analogowej realizacji sztucznej sieci neuronowej. Prace XX Ogólnopolskiej Konferencji Polioptymalizacja i Komputerowe Wspomaganie Projektowania.
PublicationW pracy przedstawiono problemy związane z realizacją sprzętową, w technice analogowej, sztucznej sieci neuronowej. Cele które sobie stawiano to szybkość działania uzyskanej sieci i niski koszt wytworzenia. Uzyskane rezultaty nie zadowalają autorów.
-
Bearing testing machine with rotating load vector.
PublicationW pracy przedstawiono koncepcję konstrukcyjną i prototyp stanowiska badawczego z wirująca reakcją łożyskową przeznaczonego do testowania wytrzymałości zmęczeniowej warstw ślizgowych w łożyskach poprzecznych. Konstrukcja i przeznaczenie maszyny zbudowanej w laboratorium tribologicznym Politechniki Gdańskiej jest zgodna z zaleceniami normy ISO 7905. Przeanalizowano zalety i wady maszyny badawczej o takim wzorcu obciążenia testującego.
-
Kontrolowane wywrócenie żurawia jako sposób jego złomowania. IV Międzynarodowa Konferencja Naukowo-Techniczna Napędy Maszyn Transportowych - 2002 ''Bezpieczeństwo w eksploatacji maszyn''.
PublicationW następstwie katastrofy suwnicy bramowej Q=3x300t uszkodzony został żuraw czteroczłonowy. przedstawiono sposób złomowania żurawia.
-
Badania eksploatacyjne łożyska wzdłużnego pompoturbiny - analiza wpływu czasu pracy pompy hydrostatycznego smarowania na warunki pracy łożysk
PublicationW celu oceny warunków pracy łożysk nośnych pompoturbin 125 MW elektrowni szczytowo pompowej (esp) Żar łożyska wyposażono w segmenty pomiarowe umożliwiające weryfikację efektów prowadzonych prac badawczo rozwojowych. W pracy omówiono konstrukcję i wyposażenie segmentu badawczego, metodykę wyznaczania charakterystycznych wielkości. Omówiono także wyniki badań wpływu czasu pracy pompy hydrostatycznego smarowania podczas rozruchu i...
-
Tarcie płynne w łożyskach ceramicznych
PublicationW artykule przedstawiono zastosowanie materiałów ceramicznych w łożyskach ślizgowych. Opisano budowę, wady i zalety łożysk ceramicznych. Przedstawiono mechanizm powstawania tarcia płynnego przy smarowaniu wodą. Opisano przebieg reakcji tribochemicznych.
-
Katastrofa kontrolowana jako sposób likwidacji wybranego elementu systemu logistycznego.
PublicationPrzedstawiono sposób wywrócenia żurawia przeznaczonego do likwidacji.
-
Ekologiczne aspekty smarowania
PublicationScharakteryzowano szkodliwe działanie na środowisko stosowanych obecnie środków smarowych. Opisano działania podejmowane dla ograniczania tego oddziaływania. Omówiono rodzaje nowych środków smarowych i dodatków do nich o zmniejszonej toksyczności i całkowicie nietoksycznych. Przedstawiono przyszłościowe kierunki działania.
-
Wytwarzanie tuszek ze szprotów metodą wyciskania
PublicationPraca porusza problem mechanizacji obróbki szprotów bałtyckich. Przedstawiono założenia nowego sposobu uzyskiwania tuszek opartych na wyciskaniu wnętrzności. Porównano nową metodę ze znanymi sposobami przetwórstwa. Oceniono wydajność technologiczną obróbki. Praca opisuje nowy alternatywny kierunek poszukiwań rozwiązania problemu budowy zautomatyzowanych linii masowej obróbki szprota.
-
Szyszkowiec łuskowaty Strobilomyces floccopus (Vahl. In Dan. ex Fr) P.Karst w regionie gdańskim (północna Polska).
PublicationOpisano biologię i ekologię rzadkiego ściśle chronionego grzyba wielkoowocnikowego (macromycetes). Podano jego stanowiska w regionie gdańskim m.in. na obszarze Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. Zaproponowano siedliskową ochronę opisanego taksonu.
-
Doświadczalne badania wytrzymałości zmęczeniowej stopów łożyskowych
PublicationW pracy przedstawiono wyniki badań nad wytrzymałością zmęczeniową warstw ślizgowych wykonanych z wybranych materiałów stosowanych w cienkościennych panwiach łożyskowych współczesnych maszyn. Badania przeprowadzono za pomocą urządzeń badawczych skonstruowanych i zbudowanych w Politechnice Gdańskiej. Przedstawiono zaobserwowane pęknięcia zmęczeniowe badanych próbek oraz oszacowano odpowiadające im krytyczne wartości naprężeń w warstwach...
-
Stanowiska czarki szkarłatnej w okolicy Gdańska-Oliwy.
PublicationOpisano środowiska występowania czarki szkarłatnej, rzadkiego gatunku grzyba(macromycetes) w rejonie Oliwy. Wymieniono nowe jej stanowiska oraz czynniki o charakterze antropogenicznym, negatywnie wpływające na liczebność populacji tego taksonu. Wymieniono rzadkie, chronione gatunki flory, towarzyszącej omawianemu gatunkowi grzyba. Zaproponowano jego siedliskową ochronę.
-
Procedura kontrolowanego wywrócenia żurawia stoczniowego
PublicationPrzedstawiono procedurę złomowania żurawia stoczniowego, wyposażeniowego. Procedurę tę przeprowadzono w przypadku żurawia uszkodzonego w wyniku katastrofy suwnicy bramowej. Może być również stosowana w przypadkach planowego złomowania wielkich dźwignic.
-
Przyczynek do poznania grzybów wielkoowocnikowych (macromycetes) w dawnej Puszczy Sztumskiej (województwo pomorskie).
PublicationNa obszarze dawnej Puszczy Sztumskiej wstępnie stwierdzono 85 gatunków grzybów wielkoowocnikowych (macromycetes). Jeden gatunek jest na liście grzybów wymierających, 3 gatunki są zagrożone wymarciem, 3 gatunki są rzadkie, a 3 o nieustalonym zagrożeniu. Duża różnorodność gatunkowa jest następstwem proekologicznej gospodarki leśnej oraz różnorodności siedlisk i biotopów.
-
Ocena technologii tulei rozprężnej z wykorzystaniem metody FMEA.
PublicationPrzedstawiono wykorzystanie metody FMEA (Failure Mode and Effect Analysis) do analizy procesu technologicznego tulei rozprężnej jako elementu roboczego docieraka do obróbki maszynowo-ręcznej otworów walcowych. W ocenie technologii uwzględniono symulowaną zmienność liczb priorytetowych, występowania, znaczenia i wykrywalności.
-
Analiza mechanizmów podających ryby
PublicationPraca dotyczy mechanicznego załadunku ryb do maszyn przetwórczych. Przedstawiono systematykę elementów podających. Omówiono, na przykładach, podstawowe sposoby zasilania maszyn.
-
Doświadczalny dobór chwytaków stabilizatora serca
PublicationW pracy przedstawione są trzy rozwiązania stabilizatora serca. Badania doświadczalne prototypów urządzenia, prowadzone na sercach zwierzęcych, jak też próby kliniczne, umożliwiły dobór elementów stabilizatora, w tym chwytaka z przyssawkami, będącego podstawowym jego członem. Do chwili obecnej wykonano w AMG w Gdańsku, ponad 500 operacji na pracującym sercu, przy zastosowaniu stabilizatorów skonstruowanych w PG.
-
Wpływ prędkości na hałas opon samochodowych.
PublicationPrzedstawiono szczególną analizę wpływu prędkości na poziom i widmo hałasu opon emitowanego do środowiska jak również oddziaływującego na osoby podróżujące samochodem. Opisano eksperyment badawczy przeprowadzony w laboratorium Politechniki Gdańskiej w celu wyznaczenia dokładnej zależności poziomu hałasu opon i jego widma od prędkości toczenia.
-
Postacie samowzbudnych drgań ciernych podczas tarcia ślizgowego - przejawem właściwości dynamicznych tribometru
PublicationW trakcie prowadzonych w KKiEM PG w Tribometrze PT-3/99 badań drgań wywołanych tarciem w ślizgowym skojarzeniu próbek ceramicznych (Al203) zaobserwowano samowzbudne drgania cierne o częstotliwościach i amplitudach zmieniających się w szerokim zakresie w funkcji obciążenia i prędkości ślizgania. Zidentyfikowano i scharakteryzowano 2 główne rodzaje drgań, różniące się częstotliwością i amplitudą.
-
Wpływ wymuszeń na postać optymalnego kształtu szczeliny smarowej hydrodynamicznego łożyska wzdłużnego
PublicationKształt szczeliny smarowej w hydrodynamicznym łożysku wzdłużnym ma duży wpływ na właściwości łożyska, stąd jedną z dróg ich poprawy jest dążenie do optymalizacji kształtu szczeliny smarowej podczas pracy. Stosowane metody projektowania nie uwzględniają jednak zależności pożądanego kształtu szczeliny smarowej od warunków pracy łożyska (wymuszeń). Wyznaczanie optymalnego kształtu szczeliny smarowej łożyska jest jednym z etapów projektowania...
-
Węzły cierne stabilizatora pola operacyjnego serca
PublicationZbudowany w wyniku współpracy gdańskiej Politechniki i Akademii Medycznej stabilizator pola operacyjnego na pracującym sercu to urządzenie niezbędne do prowadzenia operacji kardiochirurgicznych bez włączania krążenia pozaustrojowego. W pracy przedstawiono jego konstrukcję oraz badania oporów tarcia w przegubach i symulacyjne badania sztywności jego struktury. Urządzenie poprzez chwytak z parą przyssawek unosi serce i unieruchamia...
-
Symulacja hałasu związanego z ruchem drogowym
PublicationPrzedstawiono założenia modelu opisującego generowanie i propagację hałasu przez źródła komunikacyjne w ruchu drogowym i kolejowym.
-
Badania wytrzymałości zmęczeniowej panwi ślizgowych przy wirującym wektorze obciążenia
PublicationPrzedstawiono wyniki badań warstw ślizgowych z wybranych stopów łożyskowych obciążonych wirującą reakcją łożyskową. Prezentowane w pracy przypadki zmęczeniowych pęknięć panwi łożyskowych uzyskano w testach zmęczeniowych prowadzonych na stanowisku MWO (maszyna z wirującym wektorem obciążenia) skonstruowanym i zbudowanym w laboratorium tribologicznym Politechniki Gdańskiej. Wyjaśniono metodykę planowania sekwencyjnego testów i analizy...
-
Symulacja hałasu emitowanego przez samochód osobowy
PublicationPrzedstawiono model hałasu emitowanego przez samochód osobowy. Model opracowano w Politechnice Gdańskiej przy współpracy ze szwedzkim instytutem VTI. Zaprezentowano przykładowe wyniki symulacji poziomu hałasu dla wybranych samochodów osobowych w różnych warunkach ruchu.
-
Tribometr posuwisto-zwrotny ze stałą prędkością ślizgania
PublicationSkonstruowano urządzenie do badania tarcia ślizgowego w styku smarowanym lub technicznie suchym w ruchu prostoliniowym (posuwisto-zwrotnym), przy nastawnym poziomie wymuszeń, a także przy różnych sztywnościach układu prowadzącego próbkę bierną oraz układu zapewniającego docisk próbek. Przewidziano pomiar wartości wymuszeń, przemieszczenia próbki biernej (siły tarcia) oraz zużycie próbek. Przedstawiono przykładowe wyniki badań.
-
Ocena przydatności stosowania komory semi-bezechowej w przyczepie badawczej SLIPSONIC służącej do pomiarów hałasu opon.
PublicationOmówiono sposoby pomiaru odbić dźwięku oraz izolacyjności komory semi-bezechowej zastosowanej w przyczepie SLIPSONIC. Przedstawiono wyniki badań wykazujących jednoznacznie konieczność stosowania komór semi-bezechowych w przyczepach do badania hałasu opon.
-
Polski stabilizator do zabiegów by-passowania serca
PublicationW Politechnice Gdańskiej skonstruowano pierwszy polski stabilizator pola operacyjnego na pracującym sercu. Urządzenie to jest niezbędne do prowadzenia operacji kardiochirurgicznych bez włączania krążenia pozaustrojowego. Badania doświadczalne prototypów urządzenia, prowadzone na sercach zwierzęcych, jak też próby kliniczne, umożliwiły dobór elementów stabilizatora, w tym chwytaka z przyssawkami, będącego podstawowym jego członem.
-
Żurawie przenośne w logistycznych łańcuchach dostaw. Ekonomiczne kryteria eksploatacji
PublicationPrzedstawiono zasady doboru żurawi przenośnych na pojazdy samochodowe dla kanałów dystrybucji. Omówiono kryteria efektywnej eksploatacji. Podano algorytm obliczeń efektywności eksploatacji.