Algorytm sterowania i sterownik do podnoszenia sprawności hybrydowych systemów zasilania opartych na ogniwach paliwowych z elektrolitem polimerowym w różnych zastosowaniach
Informacje szczegółowe
- Akronim projektu:
- COALA
- Program finansujący:
- Polsko-Niemiecki Program na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju
- Instytucja:
- Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) (The National Centre for Research and Development)
- Okres realizacji:
- 2016-11-01 - 2019-10-31
- Kierownik zespołu badawczego:
- prof. dr hab. inż. Kazimierz Darowicki
- Członkowie zespołu:
-
- Kierownik projektu prof. dr hab. inż. Kazimierz Darowicki
- Wykonawca - członek zespołu dr hab. inż. Paweł Ślepski
- Wykonawca - członek zespołu dr hab. inż. Artur Zieliński
- Wykonawca - członek zespołu dr inż. Ewa Janicka
- Wykonawca - członek zespołu dr hab. inż. Michał Szociński
- Wykonawca (pomoc techniczna) - członek zespołu mgr inż. Elżbieta Stankiewicz
- Wykonawca (pomoc techniczna) - członek zespołu Andrzej Dul
- Wykonawca (pomoc techniczna) - członek zespołu Tadeusz Sonneck
- Wykonawca - członek zespołu dr inż. Łukasz Gaweł
- Wykonawca - członek zespołu dr inż. Michał Mielniczek
- Realizowany w:
- Katedra Elektrochemii, Korozji i Inżynierii Materiałowej
- Instytucje zewnętrzne
biorące udział w projekcie: -
- 5. Zentrum für Sonnenenergie- und Wasserstoff Forschung Baden-Württemberg (Niemcy)
- 4. PowerCell Germany (Niemcy)
- 3. Impact Clean Power Technology (Polska)
- 2. Deutsches Luft- und Raumfahrt (Niemcy)
- Wartość projektu:
- 8 561 665.35 PLN
- Typ zgłoszenia:
- Międzynarodowy Program Badawczy
- Pochodzenie:
- Projekt zagraniczny/międzynarodowy
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
Publikacje powiązane z tym projektem
Filtry
wszystkich: 6
Katalog Projektów
Rok 2020
-
An integral-differential method for impedance determination of the hydrogen oxidation process in the presence of carbon monoxide in the proton exchange membrane fuel cell
PublikacjaThe impedance of a proton exchange membrane fuel cell powered by hydrogen contaminated with carbon monoxide, ranging from 150 to 300 ppb, is measured and discussed. The tested range of CO concentration complied with the fuel standard specified in the ISO standards. Studies of influence of CO contamination on operation of PEMFC are crucial for further development and commercialization of fuel cells for automotive applications. Based...
-
Fault Diagnostics in PEMFC Stacks by Evaluation of Local Performance and Cell Impedance Analysis
PublikacjaStarvation, flooding, and dry‐out phenomena occur in polymer electrolyte membrane fuel cells (PEMFCs), due to heterogeneous local conditions, material inhomogeneity, and uneven flow distribution across the single cell active area and in between the individual cells. The impact of the load level and air feed conditions on the performance was identified for individual single cells within a 10‐cell stack. Analysis of the current density...
-
The impact of air humidity on the operation of proton exchange membrane fuel cells determined using dynamic electrochemical impedance spectroscopy
PublikacjaThis paper describes the changes in the fuel cell impedance across a range of current loads and humidity changes. The changes of each equivalent circuit parameters representing specific processes occurring in fuel cells, as a function of humidity and current changes, were determined. Within the combined scope of current and humidity, the optimal working conditions of the cells were determined, corresponding to the lowest impedance...
-
The impedance of hydrogen oxidation reaction in a proton exchange membrane fuel cell in the presence of carbon monoxide in hydrogen stream
PublikacjaEvaluation of performance of a proton exchange membrane fuel cell, which is affected by carbon monoxide that pollutes the hydrogen stream, was presented. This influence was studied for carbon monoxide concentration of 125–325 ppb, which are close to values specified in ISO 14687:2019 standard. Performed studies provided crucial information for further development of fuel cell as an energy source for automotive application. Impedance...
Rok 2019
-
The influence of dynamic load changes on temporary impedance in hydrogen fuel cells, selection and validation of the electrical equivalent circuit
PublikacjaTo achieve optimal performance of a fuel cell, a reliable monitoring and diagnostic method is required. The currently utilized methods give limited information or they are impossible to use under dynamic working conditions. To obtain comprehensive information about the fuel cell operation we utilized novel dynamic electrochemical impedance spectroscopy. Impedance measurements in dynamic mode were performed on a hydrogen fuel cell,...
Rok 2018
-
Implementation of DEIS for reliable fault monitoring and detection in PEMFC single cells and stacks
PublikacjaDynamic Electrochemical Impedance Spectroscopy (DEIS) was presented as novel method for diagnostic and monitoring of PEMFC stack and single cells operation. Impedance characteristics were obtained simultaneously with current - voltage characteristics for stack and each individual cell. Impedance measurements were performed in galvanodynamic mode. It allowed to compare performance of each cell and identification of faulty cell operation...
wyświetlono 1125 razy