Algorytmy sterowania, estymacji i diagnostyki dla napędów elektrycznych z wielofazowymi silnikami indukcyjnymi i filtrami wyjściowymi falowników napięcia
Celem projektu jest przeprowadzenie oryginalnych prac badawczych teoretycznych i eksperymentalnych, które pozwolą na zdobycie nowej wiedzy o podstawowych zjawiskach występujących w elektrycznych układach napędowych z silnikami indukcyjnymi wielofazowymi zasilanymi przekształtnikowo przez filtry wyjściowe falowników napięcia. W projekcie powstaną nowe algorytmy sterowania, estymacji i diagnostyki dla napędów wielofazowych zapewniające niezawodne działanie układu napędowego bez konieczności stosowania czujnika prędkości kątowej wału.
Głównym elementem współczesnych układów napędowych jest silnik indukcyjny trójfazowy zasilany z przekształtnika energoelektronicznego – z falownika napięcia. Zastąpienie maszyny trójfazowej przez maszynę o większej liczbie faz, np. 5 fazowej, cechuje się licznymi zaletami. Najważniejsze korzyści to: zwiększenie momentu napędowego przy tych samych wymiarach maszyny, mniejsze pulsacje momentu i zmniejszenie hałasu oraz większa odporność układu na uszkodzenia.
Przekształtnikowe zasilanie maszyn elektrycznych powoduje szereg niekorzystnych efektów jak np. przyspieszoną degradację łożysk i izolacji oraz znaczny poziom zaburzeń elektromagnetycznych. Zjawiska te eliminowane są przez stosowanie filtrów pasywnych między falownikiem a silnikiem. Najczęściej stosowane filtry sinusoidalne uniemożliwiają stosowanie dotychczas znanych algorytmów sterowania, estymacji i diagnostyki.
Informacje szczegółowe
- Program finansujący:
- OPUS
- Instytucja:
- Narodowe Centrum Nauki (NCN) (National Science Centre)
- Porozumienie:
- UMO-2013/09/B/ST7/01642 z dnia 2014-02-21
- Okres realizacji:
- 2014-02-21 - 2017-04-20
- Kierownik projektu:
- prof. dr hab. inż. Jarosław Guziński
- Członkowie zespołu:
-
- Kierownik projektu prof. dr hab. inż. Jarosław Guziński
- Główny wykonawca dr hab. inż. Marek Adamowicz
- Wykonawca mgr inż. Paweł Stec
- Wykonawca prof. dr hab. inż. Marcin Morawiec
- Wykonawca dr hab. inż. Arkadiusz Lewicki
- Wykonawca dr inż. Grzegorz Andrzej Kostro
- Wykonawca Jan Kamiński
- Personel pomocniczy mgr inż. Mariusz Rutkowski
- Personel pomocniczy Robert Dobieglewski
- Wykonawca Atif Iqbal
- Wykonawca Kamil Woronowski
- Realizowany w:
- Katedra Automatyki Napędu Elektrycznego i Konwersji Energii
- Wartość projektu:
- 505 000.00 PLN
- Typ zgłoszenia:
- Krajowy Program Badawczy
- Pochodzenie:
- Projekt krajowy
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
Publikacje powiązane z tym projektem
Filtry
wszystkich: 1
Katalog Projektów
Rok 2019
-
Sensorless field oriented control for five-phase induction motors with third harmonic injection and fault insensitive feature
PublikacjaThe paper presents a solution for sensorless field oriented control (FOC) system for five-phase induction motors with improved rotor flux pattern. In order to obtain the advantages of a third harmonic injection with a quasi-trapezoidal flux shape, two vector models, α1–β1 and α3–β3, were transformed into d1– q1, d3– q3 rotating frames, which correlate to the 1st and 3rd harmonic plane respectively. A linearization approach of the...
wyświetlono 826 razy