Eksperymentalne badanie surf-riding'u statku wymuszonego bichromatyczną falą nadążającą z wizją rozszerzenia wiedzy o tym zjawisku zachodzącym w warunkach falowania nieregularnego
Zjawisko nazywane broaching-to polega na nagłym i niekontrolowanym zwrocie na fali nadążającej lub baksztagowej. Statek zostaje pochwycony przez falę zbliżającą się od jego rufy, przyspiesza do prędkości fali i traci stateczność kierunkową niezależnie od wysiłku sterującego. Gwałtowny zwrot wynikający z utraty stateczności kursowej może spowodować kolizję lub doprowadzić do dużego kąta przechyłu, a nawet do przewrócenia statku. W razie zajścia warunków wystąpienia tego zjawiska, załoga jest zazwyczaj bezradna, brakuje jej czasu na jakąkolwiek skuteczną reakcję, a nawet z trudem rozpoznaje dokładny charakter doświadczanego defektu statecznościowego. Ponieważ szybkie, małe i średnie statki są szczególnie narażone na surf-riding, potencjalna utrata stateczności kierunkowej na fali nadążającej budzi uzasadnione obawy w kontekście szybko rosnącej flocie statków autonomicznych.
Celem wnioskowanego projektu naukowego jest poszerzenie współczesnej wiedzy na temat stateczności dynamicznej statku na fali i jego własności manewrowych, poprzez zbadanie zjawiska broachingu i jego prekursora surf-ridingu. W ramach systematycznych badań eksperymentalnych zostaną zbadane zjawiska związane z ruchem statku płynącego w warunkach falowania bichromatycznego. Zjawisko surf-ridingu zostało zademonstrowane w takich warunkach wymuszenia w ramach symulacji numerycznych, ale nie zostało jeszcze zbadane eksperymentalnie. Zaprojektowanie i zastosowanie zaawansowanego układu eksperymentalnego w basenie modelowym przyczyni się do dalszego rozwoju teorii na światowym poziomie. Użycie wymiszenia bichromatycznego może być rozszerzone do tri-chromatycznego i dalej fali w pełni nieregularnej.
Informacje szczegółowe
- Akronim projektu:
- SURF-RIDING
- Program finansujący:
- Granty amerykańskiego Biura Badań Morskich
- Instytucja:
- Office of Naval Research Global
- Porozumienie:
- 4720010958 / N62909-23-1-2083 z dnia 2023-10-12
- Okres realizacji:
- 2023-09-12 - 2025-09-11
- Kierownik projektu:
- dr hab. inż. Przemysław Krata
- Realizowany w:
- Zakład Projektowania Okrętu
- Typ zgłoszenia:
- Międzynarodowy Program Badawczy
- Pochodzenie:
- Projekt zagraniczny/międzynarodowy
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 170 razy