Europejskie partnerstwo na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego - Ocena Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego na całej sieci dróg
Zapewnienie bezpieczeństwa w ruchu drogowym to jedno z najpoważniejszych wyzwań współczesnego świata, ze względu na tragiczne konsekwencje wypadków drogowych. Każdego roku na drogach całego świata ginie ponad milion osób, a od 20 do 50 mln. osób zostaje rannych. Dla porównania, w wypadkach lotniczych rocznie na całym świecie ginie kilkaset osób, a w wyniku klęsk żywiołowych kilkadziesiąt tysięcy. To wskazuje na skalę problemu. Dodatkowo śmierć w wypadkach drogowych jest główną przyczyną zgonów osób młodych (do 25 roku życia).
W 2008 roku Parlament Europejski wydał Dyrektywę 20082008/96/WE (Dyrektywa) o zarządzaniu bezpieczeństwem infrastruktury drogowej (Zarządzanie BID). W związku ze zmniejszeniem dynamiki spadku liczby ofiar śmiertelnych i ciężko rannych w wypadkach drogowych, PE wydała nowelizacje poprzedniej Dyrektywy (Dyrektywę 2019/1936). W nowej rozszerzono zakres jej oddziaływania w stosunku do sieci drogowej (wszystkie drogi finansowane lub współfinansowane ze środków UE, zwiększenie nacisku na poprawę BRD niechronionych użytkowników dróg itd.) oraz dodano nowe narzędzia: Ocena Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego na całej Sieci dróg (OBRDS). Te elementy znaczne zwiększą zakresu oddziaływania Dyrektywy, ale wymagają odpowiednich kompetencji kadry Zarządzającą BID.
Należy podkreślić, że niezbędne będzie uzupełnienie wiedzy o nowe aspekty, obszary działań, oraz rozszerzenie kompetencji kadry zajmującej się Zarządzeniem BRD. To wszystko wymaga zapewnienia odpowiedniego programu kształcenia kadry, zarówno osób, które już zajmują się zarządzaniem BID, w formie kursów szkoleniowych, oraz programu kształcenia studentów, jako przyszłej kadry.
W celu podniesienia poziomu kształcenia, konieczne jest zwiększenie kompetencji i wiedzy kadry kształcącej, wykładowców i ekspertów w obszarze BRD. Niniejszy projekt ma na celu przygotowanie podstaw do takiego kształcenia dedykowanego dla trzech wskazanych grup docelowych (studenci, kadra zarządzająca BRD oraz wykładowcy i eksperci). Projekt przede wszystkim będzie dotyczyć wypracowania metody oceny bezpieczeństwa ruchu drogowego na całej sieci dróg, która będzie uniwersalna dla krajów UE i jednocześnie będzie mogła być wykorzystana w krajach poza UE. Wymaga to opracowania innowacyjnych materiałów dydaktyczno – szkoleniowych, metodach ich prowadzenia związanych z OBRDS. Pozwoli to na zwiększenie wiedzy i kompetencji kadry zajmującej się zarządzaniem BRD oraz w konsekwencji na efektywniejsze wdrażanie nowej Dyrektywy.
Informacje szczegółowe
- Akronim projektu:
- EuroSAP-NWRSA
- Program finansujący:
- ERASMUS +
- Instytucja:
- Komisja Europejska
- Okres realizacji:
- brak danych - brak danych
- Kierownik projektu:
- dr inż. Wojciech Kustra
- Realizowany w:
- Katedra Inżynierii Transportowej
- Instytucje zewnętrzne
biorące udział w projekcie: -
- Lund University (Szwecja)
- University of Catania (Włochy)
- Bauhaus-Universität Weimar (Niemcy)
- University of Zagreb (Chorwacja)
- Typ zgłoszenia:
- Międzynarodowy Program Edukacyjny
- Pochodzenie:
- Projekt zagraniczny/międzynarodowy
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 73 razy