METODA OCENY EKOLOGICZNYCH, ENERGETYCZNYCH I NIEZAWODNOŚCIOWYCH SKUTKÓW STOSOWANIA MODYFIKOWANYCH PALIW ŻEGLUGOWYCH DO ZASILANIA SILNIKÓW O ZAPŁONIE SAMOCZYNNYM W WARUNKACH RZECZYWISTYCH
Cel główny realizacji projektu: budowa stanowiska laboratoryjnego do badania efektywności energetycznej nowo produkowanych paliw żeglugowych oraz oceny ich oddziaływania na emisyjność spalin silnikowych i zanieczyszczenie atmosfery toksycznymi i szkodliwymi związkami chemicznymi, jak również skutków zastosowania tych paliw na intensywność degradacji elementów konstrukcyjnych silnika.
Cele szczegółowe: zaprojektowane i wykonane stanowiska laboratoryjnego, które umożliwi realizację przedmiotowych badań z zastosowaniem wyspecyfikowanej aparatury pomiarowej, jak również opracowanie nowatorskiej metodyki testowania nowego rodzaju paliw żeglugowych w rzeczywistych warunkach pracy silnika okrętowego z zachowaniem ochrony atmosfery przed zanieczyszczeniami.
Przewiduje się, że w wyniku realizacji projektu polscy producenci paliw żeglugowych, do których jest on głównie adresowany, będą mieli możliwość kompleksowej i rzeczywistej oceny przydatności swoich produktów do zasilania silników okrętowych. Z możliwości tej będą mogli również skorzystać armatorzy statków morskich przed podjęciem decyzji o wdrożeniu do eksploatacji silników okrętowych nowego rodzaju paliwa żeglugowego. Innowacyjność proponowanego rozwiązania polega na takim dostosowaniu stanowiska laboratoryjnego silnika Diesla do przeprowadzenia badań eksperymentalnych z zastosowaniem paliw pozostałościowych i alternatywnych, aby możliwe było odwzorowanie rzeczywistych warunków pracy silnika okrętowego, przy minimalizacji negatywnych skutków zastosowania zasiarczonego paliwa pozostałościowego dla środowiska naturalnego.
Oprócz wyżej wspomnianych celów poznawczych i utylitarnych, o charakterze czysto technicznym, intencją wnioskodawców jest jak najszersze wprowadzenie sugerowanej metody weryfikacji nowo produkowanych i wdrażanych paliw żeglugowych, tak aby ich oddziaływanie na środowisko naturalne oraz silniki okrętowe było wcześniej znane i rozpoznawalne. Zastosowanie do tego celu metod symulacji komputerowej jest niewystarczające. Stąd też wnioskodawcy widzą konieczność szerokiej akcji edukacyjnej i promocyjnej w otoczeniu potencjalnych beneficjentów ww. metody.
Informacje szczegółowe
- Program finansujący:
- WFOŚ
- Instytucja:
- Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska
- Porozumienie:
- z dnia 2017-04-04
- Okres realizacji:
- 2017-04-04 - 2019-02-28
- Kierownik projektu:
- prof. dr hab. inż. Zbigniew Korczewski
- Realizowany w:
- Katedra Siłowni Morskich i Lądowych
- Typ zgłoszenia:
- Krajowy Program Badawczy
- Pochodzenie:
- Projekt krajowy
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 176 razy