Modelowanie uszkodzeń odcinka szyjnego kręgosłupa ludzkiego w trakcie zderzenia pojazdu z barierą drogową. - Projekt - MOST Wiedzy

Wyszukiwarka

Modelowanie uszkodzeń odcinka szyjnego kręgosłupa ludzkiego w trakcie zderzenia pojazdu z barierą drogową.

Celem projektu jest zaproponowanie numerycznego modelu wypadku samochodowego z udziałem ludzi na drogowych barierach bezpieczeństwa. Celem szczególnym proponowanych badań jest uzyskanie matematycznego opisu zachowania tkanek miękkich kręgosłupa, ze szczególnym uwzględnieniem części szyjnej podczas nieliniowych zdarzeń dynamicznych, takich jak zderzenia z barierami kablowymi, stalowymi lub betonowymi. Motywacja do badań wynika z badań Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w celu opracowania zaleceń dotyczących projektowania i użytkowania barier montowanych na polskich autostradach i drogach ekspresowych. Autorzy projektu wyrażają opinię, że przy wyborze rodzajów barier i ocenie ich ogólnych kosztów użytkowania należy wziąć pod uwagę informacje dotyczące potencjalnych obrażeń poszkodowanych podczas wypadków. W szczególności należy wziąć pod uwagę najczęstsze urazy, to jest kręgosłupa szyjnego. Wiedza o potencjalnym zasięgu urazów może mieć wpływ na zalecenia dotyczące wyboru rodzajów barier w Polsce. Oryginalnym aspektem tego projektu jest opracowanie prawa materiału anizotropowego 2D i 3D do modelowania więzadeł poddanych dużym obciążeniom dynamicznym oraz zaproponowanie prawa materiału anizotropowego wiskoelastycznego rdzenia kręgowego. Parametry materiału dla tkanek miękkich zostaną uzyskane bezpośrednio z eksperymentów wykonywane na ludzkich kręgosłupach szyjnych. Modele numeryczne zostaną zweryfikowane przez symulacje numeryczne testów eksperymentalnych z wykorzystaniem autorskich kodów MES i systemu LS-DYNA. Wyniki uzyskane w ramach projektu będą oryginalne w skali globalnej i pomogą w lepszym zrozumieniu matematycznego i numerycznego opisu tkanek miękkich kręgosłupa szyjnego podczas dynamiki uderzenia. Uzyskane wnioski mogą wydawać się przydatne dla personelu medycznego, który pomaga ofiarom prawdziwych wypadków, udzielając informacji o spodziewanych obrażeniach w zależności od warunków zdarzenia. Proponowany projekt wymaga interdyscyplinarnych badań, przeprowadzonych zarówno przez naukowców z Politechniki Gdańskiej, jak i Akademii Medycznej w Gdańsku, nad społecznie ważnymi aspektami zdrowia i bezpieczeństwa ludzi. Podjęte badania posłużą jako podstawa rozwoju naukowego, a tym samym zostanie podjęty krok w kierunku stopni naukowych lub tytułów dla członków zespołów badawczych.

Informacje szczegółowe

Program finansujący:
OPUS
Instytucja:
Narodowe Centrum Nauki (NCN) (National Science Centre)
Porozumienie:
UMO-2020/37/B/ST8/03231 z dnia 2021-01-11
Okres realizacji:
2021-01-11 - 2024-01-10
Kierownik projektu:
prof. dr hab. inż. Krzysztof Wilde
Członkowie zespołu:
Realizowany w:
Katedra Wytrzymałości Materiałów
Instytucje zewnętrzne
biorące udział w projekcie:
  • Gdański Uniwersytet Medyczny (Polska)
Wartość projektu:
1 472 400.00 PLN
Typ zgłoszenia:
Krajowy Program Badawczy
Pochodzenie:
Projekt krajowy
Weryfikacja:
Politechnika Gdańska

Filtry

wszystkich: 5

  • Kategoria

  • Rok

  • Opcje

wyczyść Filtry wybranego katalogu niedostępne

Katalog Projektów

Rok 2024

Rok 2023

  • Development and validation of lumbar spine finite element model
    Publikacja

    The functional biomechanics of the lumbar spine have been better understood by finite element method (FEM) simulations. However, there are still areas where the behavior of soft tissues can be better modeled or described in a different way. The purpose of this research is to develop and validate a lumbar spine section intended for biomechanical research. A FE model of the 50th percentile adult male (AM) Total Human Model for Safety...

    Pełny tekst do pobrania w portalu

  • On implementation of fibrous connective tissues’ damage in Abaqus software

    Connective fibrous tissues, such as tendons and ligaments, in humans and animals exhibit hyperelastic behaviour. The constitution of the material of these tissues is anisotropic due to the presence of the collagen fibres, where one family of fibres is the typical case. Traumatic events and/or aging may sometimes lead to the damage of the tissue. The study of motion of affected joints or limbs is usually not permitted in vivo. This...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

Rok 2021

wyświetlono 2100 razy