Niskoemisyjne opony i nawierzchnie drogowe zoptymalizowane dla samochdów elektrycznych i hybrydowych
Projekt dotyczy optymalizacji opon i nawierzchni drogowych pod kątem zminimalizowania
emisji hałasu pojazdów elektrycznych i hybrydowych oraz zmniejszenia oporu toczenia
tych pojazdów dla zmniejszenia zużycia energii. Pojazdy hybrydowe i elektryczne różnią
się poważnie pod względem budowy i parametrów ekspoloatacyjnych od klasycznych
pojazdów z silnikami spalinowymi, w zwiazku z czym istnieje konieczność
zoptymalizowania opon dla tych pojazdów i nawierzchni drogowych które stosowane są w
rejonach o intensywnym ruchu pojazdów niskoemisyjnych. Optymalizacja pozwoli na
dlasze zmniejszenie hałasu i zużycia energii.
Przewidywane jest wykonanie badań laboratoryjnych i drogowych oporu toczenia opon,
emisji hałasu, modelowanie i analizy ekonomiczne dla poszczególnych rozwiazań.
Projekt ma na celu określenie, jakie opony najlepiej nadają się do miejskich pojazdów
elektrycznych i hybrydowych, oraz jakie nawierzchnie drogowe powinny byc stosowane w
rejonach miast w których promowany jest ruch pojazdów niskoemisyjnych.
Wydział Mechaniczny od kilkudziesieciu lat zajmuje się badaniem hałasu opon i oporu
toczenia. Pod względem badań drogowych oporu toczenia opon, Zakład Pojazdów WM
PG jest uznawany za wiodący ośrodek nie tylko w skali europejskiej ale również
światowej. Realizacja projektu umocni jeszcze tą pozycję. W perspektywie kilku lat
spodziewany jest znaczny wzrost zainteresowania pojazdami niskoemisyjnymi w zwiazku
z czym zarówno w Polsce jak i w Norwegii celowe jest podjecie prac w zakresie objetym
wnioskiem.
Informacje szczegółowe
- Akronim projektu:
- LEO
- Program finansujący:
- Norweski Mechanizm Finansowy
- Instytucja:
- Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) (The National Centre for Research and Development)
- Porozumienie:
- Pol-Nor/196195/1/2013 z dnia 2013-07-31
- Okres realizacji:
- 2013-05-01 - 2016-10-31
- Kierownik projektu:
- prof. dr hab. inż. Jerzy Ejsmont
- Realizowany w:
- Katedra Konstrukcji Maszyn i Pojazdów
- Instytucje zewnętrzne
biorące udział w projekcie: -
- SINTEF (Norwegia)
- Wartość projektu:
- 2 247 344.00 PLN
- Typ zgłoszenia:
- Międzynarodowy Program Badawczy
- Pochodzenie:
- Projekt zagraniczny/międzynarodowy
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 220 razy