W ramach planowanego działania naukowego przewidziano przeprowadzenie badań terenowych mających na celu pozyskanie nowej wiedzy poprzez zebranie danych na temat rzeczywistego oddziaływania przyspieszeń niezrównoważonych na pasażerów transportu szynowego (etap I), opracowanie zebranych danych w formie bazy danych (etap II) oraz analizę danych i zdefiniowanie wskaźnika komfortu uwzględniającego subiektywne odczucia podróżnych (etap III).
ETAP I: Badania terenowe będą polegały na przeprowadzeniu pomiarów rzeczywistych przyspieszeń niezrównoważonych oddziaływujących na pasażerów wewnątrz różnego typu i rodzaju pojazdów szynowych z wykorzystaniem urządzeń mobilnych wyposażonych w czujniki akcelerometryczne MEMS.
ETAP II: Obróbka pozyskanych danych będzie realizowana przez te same zespoły badawcze, które zostały wskazane w ETAPIE I. Proces ten będzie polegała na posegregowaniu i uporządkowaniu plików z zebranymi sygnałami w folderach (ujednolicenie nazw plików uwzględniających miejsce oraz datę pomiaru), przekonwertowaniu plików z zarejestrowanymi sygnałami do formatów .txt oraz .xls /.xlsx oraz finalnie stworzenie uporządkowanej bazy danych w arkuszu kalkulacyjnym.
ETAP III: Analiza danych będzie podstawą do opracowania wskaźnika komfortu podróży pasażerów transportu szynowego skorelowanego bezpośrednio z oddziaływaniem przyspieszeń niezrównoważonych.
Działania podjęte podczas realizowanego zadania w ramach konkursu MINIATURA-7, polegające na zebraniu danych dotyczących przyspieszeń niezrównoważonych oddziałujących na pasażerów transportu szynowego w zależności od infrastruktury i taboru, będą stanowiły podstawę do dalszej analizy i zgłębiania zagadnienia, a w przyszłości w szczególności do:
1. Analizy szczegółowych zależności między pozyskanymi danymi a danymi geometrii tras.
2. Opracowania wskaźników definiujących komfort podróży pasażerów w transporcie szynowym.
3. Opracowania oraz weryfikacji modeli oddziaływań przyspieszenia niezrównoważonego na pasażerów transportu szynowego.
4. Szczegółowego opracowania i złożenia wniosku np. w konkursie OPUS NCN o tematyce zaawansowanych badań w zakresie komfortu pasażerów transportem szynowym (np. z wykorzystaniem manekinów wyposażonych w zaawansowaną aparaturę pomiarową) przy uwzględnieniu oddziaływania rzeczywistych przyśpieszeń niezrównoważonych we współpracy międzynarodowej.
Informacje szczegółowe
- Akronim projektu:
- MODERN
- Program finansujący:
- MINIATURA
- Instytucja:
- Narodowe Centrum Nauki (NCN) (National Science Centre)
- Okres realizacji:
- brak danych - brak danych
- Kierownik projektu:
- dr inż. Michał Urbaniak
- Realizowany w:
- Katedra Inżynierii Transportowej
- Typ zgłoszenia:
- Krajowy Program Badawczy
- Pochodzenie:
- Projekt krajowy
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 70 razy